• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Större chock än mode / parfymklockor

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Det har ju varit lite diskussion ang sk parfymklockor senaste tiden och känslor har svallat. Jag har dock inte lagt mig i dessa diskussioner då jag inte bryr mig så mkt, kreti och pleti får köpa vad de vill.

Men något som jag chockas över, ja chockas. Det är när man ser män och kvinnor som uppenbarligen har både smak och verkar vara välbärgade. De har fin bil, exklusiva fina kläder, för sig som väluppfostrat folk men som sedan bär just de här sk parfymklockorna. Är inte det märkligt? Såg ett sånt par i dag på lunchrestaurangen.är just klockor så ointressant för den stora massan? :wideyed:
 
D

Deleted member 5780

Guest
Det har ju varit lite diskussion ang sk parfymklockor senaste tiden och känslor har svallat. Jag har dock inte lagt mig i dessa diskussioner då jag inte bryr mig så mkt, kreti och pleti får köpa vad de vill.

Men något som jag chockas över, ja chockas. Det är när man ser män och kvinnor som uppenbarligen har både smak och verkar vara välbärgade. De har fin bil, exklusiva fina kläder, för sig som väluppfostrat folk men som sedan bär just de här sk parfymklockorna. Är inte det märkligt? Såg ett sånt par i dag på lunchrestaurangen.är just klockor så ointressant för den stora massan? :wideyed:
Ja.
Rent krasst är ett fint ur fullständigt onödigt. Det fyller ingen funktion mer än som smycke.
Lik förbannat bryr jag mig om vad jag har på handleden.
 

jhm

Panerai
Svaret på din frågeställning i sista raden, kan nog sammanfattas med ett JA! För väldigt många finns det inte någon anledning att lägga mer än 1500-2000:- på en klocka. Vad har t ex Ingvar Kamprad på handleden? Att däremot dra parallellen mellan parfymklockor och kreti och pleti, tror jag kan upplevas lite magstarkt. Vi befinner oss i Sverige, och inte Italien t ex. Överlag är svenskarna vare sig klockkonnässörer eller särskilt stilsäkra. :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Det har ju varit lite diskussion ang sk parfymklockor senaste tiden och känslor har svallat. Jag har dock inte lagt mig i dessa diskussioner då jag inte bryr mig så mkt, kreti och pleti får köpa vad de vill.

Men något som jag chockas över, ja chockas. Det är när man ser män och kvinnor som uppenbarligen har både smak och verkar vara välbärgade. De har fin bil, exklusiva fina kläder, för sig som väluppfostrat folk men som sedan bär just de här sk parfymklockorna. Är inte det märkligt? Såg ett sånt par i dag på lunchrestaurangen.är just klockor så ointressant för den stora massan? :wideyed:
Ja
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Svaret på din frågeställning i sista raden, kan nog sammanfattas med ett JA! För väldigt många finns det inte någon anledning att lägga mer än 1500-2000:- på en klocka. Vad har t ex Ingvar Kamprad på handleden? Att däremot dra parallellen mellan parfymklockor och kreti och pleti, tror jag kan upplevas lite magstarkt. Vi befinner oss i Sverige, och inte Italien t ex. Överlag är svenskarna vare sig klockkonnässörer eller särskilt stilsäkra. :)

Jag överdriver och generaliserar så klart. Brukar faktisk väldigt sällan tänka på vad folk har på handleden just eftersom det väldigt sällan är något spännande. Men idag blev det liksom en motsättning i det här paret. Det borde vsrit fina ur på deras handleder men icke.

Ja ja chocken har lagt sig.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Och jag blir helt chockad när kreti och pleti kör runt i en Peugeot, men jag har kommit att acceptera att för en ointresserade är en bil en bil (eventuellt med en snygg färg) och inget mer.

På precis samma sätt är en klocka bara en klocka för en ointresserad person.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man vet ju någorlunda vad man får om man köper en dyr bil även om man inte är intresserad av bilar. Med klockor däremot har de flesta ingen aning om skillnaden på en klocka för 5000kr och en för 50000kr. Parfymklockorna kan man dessutom köpa i montern i klädaffären när man ändå behöver köpa jacka/byxor, det kan man såklart inte med Rolex mm utan det kräver mer ansträngning.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Och jag blir helt chockad när kreti och pleti kör runt i en Peugeot, men jag har kommit att acceptera att för en ointresserade är en bil en bil (eventuellt med en snygg färg) och inget mer.

På precis samma sätt är en klocka bara en klocka för en ointresserad person.

Väl formulerat, tror detta stämmer rätt bra!
 

Daruvar

Cartier
Jag håller med TS. Vi alla har olika intressen och värderingar. Däremot finns det personer som ska ha det "bästa" och dyraste av allt. Har en i min bekantskapskrets som kör dyra bilar, dricker bara dyra viner, köper bara Bang & Olufsen eller Bose osv osv. Men på handleden sitter en Gant.
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Har varit med om liknande situationer. Men de flesta orkar väl inte gå in i en speciell butik för att köpa klocka utan tycker att det är smidigare att plocka en i farten på Ica när de ändå storhandlar.
 

jhm

Panerai
Jag håller med TS. Vi alla har olika intressen och värderingar. Däremot finns det personer som ska ha det "bästa" och dyraste av allt. Har en i min bekantskapskrets som kör dyra bilar, dricker bara dyra viner, köper bara Bang & Olufsen eller Bose osv osv. Men på handleden sitter en Gant.


Allt är dessutom relativt. För någon är en Mercedes för 5-600K en ouppnåelig dröm, endast rika förunnat. För en annan måste du köpa en Bentley för tre miljoner för att förmedla samma känsla. Någon tycker att en Gantklocka är lyx. Samma någon skulle kanske lägga ett Rolexinköp i samma härad som en privat månfärd. :)
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
Eller så vet de inte bättre, kanske tror de att "exklusiva" mode märken = "exklusiva" klockor? Vad vet jag!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Allt är dessutom relativt. För någon är en Mercedes för 5-600K en ouppnåelig dröm, endast rika förunnat. För en annan måste du köpa en Bentley för tre miljoner för att förmedla samma känsla. Någon tycker att en Gantklocka är lyx. Samma någon skulle kanske lägga ett Rolexinköp i samma härad som en privat månfärd. :)

Mycket sant! Sen justeras (tyvärr) drömmarna uppåt med mer kunskap fortare än ekonomin justeras upp...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Att köra franskt är fan inte acceptabelt :rage: Helvete!

Kör franskt idag... :cigar:
RwBZoFE.jpg
 

Sond

Patek
Jag tror också det finns mentala barriärer. Jag har flera välbeställda i min närhet som aldrig tänkt tanken på att lägga mer än runt 5000 på en klocka. De ryggar definitivt tillbaka bara vid tanken på 10' för en klocka. 25' finns inte på kartan och 50' blir de smått provocerade av. Skulle man lägga lite tid på några av dem skulle de inom 6 månader köpa en ny Sub eller GMT.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Jag tror också det finns mentala barriärer. Jag har flera välbeställda i min närhet som aldrig tänkt tanken på att lägga mer än runt 5000 på en klocka. De ryggar definitivt tillbaka bara vid tanken på 10' för en klocka. 25' finns inte på kartan och 50' blir de smått provocerade av. Skulle man lägga lite tid på några av dem skulle de inom 6 månader köpa en ny Sub eller GMT.
Spot on. Det var inte många år sedan jag sa att jag aldrig skulle köpa en klocka för 30 000 kr. Sedan hamnade man i skiten fullständigt....
 

PCB

Audemars
tycker det är värre när en människa ,som är ointresserad av klockor, bär rolex
än en ointresserad människa, som bär parfymis.....
 

Mr Chance

Kalmar
Man vet ju någorlunda vad man får om man köper en dyr bil även om man inte är intresserad av bilar. Med klockor däremot har de flesta ingen aning om skillnaden på en klocka för 5000kr och en för 50000kr. Parfymklockorna kan man dessutom köpa i montern i klädaffären när man ändå behöver köpa jacka/byxor, det kan man såklart inte med Rolex mm utan det kräver mer ansträngning.
Intressant. Vad ÄR egentligen skillnaden mellan en klocka för 5k och 50k?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag pratade med en RolexAD i Grekland för ett antal år sedan. Hans syn på saken var att skandinaver inte hade någon koll på klockor över huvud taget.

"Det dom bär på handleden är något man brukar kunna hitta i Cornflakespaketet"

Han förklarade att Greker, italienare osv lägger rätt så mycket slantar på en fin klocka eftersom det är viktigt att man håller sin stil.
 

hedbrg

Panerai
Jag tror också det finns mentala barriärer. Jag har flera välbeställda i min närhet som aldrig tänkt tanken på att lägga mer än runt 5000 på en klocka. De ryggar definitivt tillbaka bara vid tanken på 10' för en klocka. 25' finns inte på kartan och 50' blir de smått provocerade av. Skulle man lägga lite tid på några av dem skulle de inom 6 månader köpa en ny Sub eller GMT.
Mycket sant. För två år sedan tyckte jag 2000 kronor räckte gott o väl för en klocka, nu är jag på väg att spräcka 30000kronorsbarriären.
 

jhm

Panerai
Jag pratade med en RolexAD i Grekland för ett antal år sedan. Hans syn på saken var att skandinaver inte hade någon koll på klockor över huvud taget.

"Det dom bär på handleden är något man brukar kunna hitta i Cornflakespaketet"

Han förklarade att Greker, italienare osv lägger rätt så mycket slantar på en fin klocka eftersom det är viktigt att man håller sin stil.


Stämmer bra. I synnerhet när vi pratar om italienare. :)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag pratade med en RolexAD i Grekland för ett antal år sedan. Hans syn på saken var att skandinaver inte hade någon koll på klockor över huvud taget.

"Det dom bär på handleden är något man brukar kunna hitta i Cornflakespaketet"

Han förklarade att Greker, italienare osv lägger rätt så mycket slantar på en fin klocka eftersom det är viktigt att man håller sin stil.

Stämmer väldigt bra med de Italienare som jag känner (är inte så många så generalisera lite) Flera har berättat att det är väldigt vanligt att så fort första lönen kommer från första jobbet så springer de och köper en Rolex eller liknade, ofta för lånade pengar.

Men tillbaka till ämnet så en parfym-klocka är bättre än ingen klocka, sedan kan det bli lite larvigt när någon men en Armani tror att det är värsta lyxklockan. Men är de nöjda så varför orka bry sig?
 
D

Deleted member 5780

Guest
3-10 sekunder per dag.
Dvs du får 3-10 sekunders exaktare gång om du köper den billigare klockan. Quartz.

I allmänhet är det ju så att en liten klick intresserade personer nördar ner sig och har svårt att acceptera att inte resten av världen hänger med. Det gäller såväl klockor som hemelektronik, bilar, kläder etc. Själv är jag audiofil och kräks på de som tror att Bose, Beats m fl hypade märken är top of the line.
Men åter till klockor. Jag har ingen superdyr dinka (Longines Legend Diver) men den kostar troligen mer än vad "Svensson" lägger på klockor under en livstid. Mitt val. Inte fan bryr jag mig vad någon annan har på armen. Det är deras val.
 
Topp