• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stabilisering av flagnande lysmassa

AndersE

Silver
2-Faktor
Har förstått att det finns metoder för att hejda förfallet när lysmassan på visarna börjar flagna, genom att applicera någon substans på visarnas undersida. Undrar om någon här har personlig erfarenhet av detta. Bra eller mindre bra resultat?

Tar också gärna tips på var man kan vända sig för att få detta gjort.

Jag har gjort det vid flertal tillfällen när klockorna har varit på service. Oftast i förebyggande syfte.
Det som har använts har antingen varit klarlack eller någon typ av lim på baksidorna av visarna. Vad för lim har jag tyvärr ingen aning om.
Än så länge har inga som helst problem uppstått.

Jag tror de flesta urmakare kan ordna det. Jag pratade t ex. Med Rob Engström och där var det inga problem att få det ordnat.

Senast ändrad:
Låter bra! Kanon om Rob E kan vara behjälpliga, eftersom klockan i fråga ska in på service där inom kort ändå.

Jag har gjort det vid flertal tillfällen när klockorna har varit på service. Oftast i förebyggande syfte.
Det som har använts har antingen varit klarlack eller någon typ av lim på baksidorna av visarna. Vad för lim har jag tyvärr ingen aning om.
Än så länge har inga som helst problem uppstått.

Jag tror de flesta urmakare kan ordna det. Jag pratade t ex. Med Rob Engström och där var det inga problem att få det ordnat.

Den är från 1990. Sönderfallet är minimalt i dagsläget, men skönt om det håller sig så. Rapport kommer!

Självklart, jag håller med dig. Jag är personligen lite allergisk när lysmassan börjar spricka och falla sönder. Det är lika bra att göra det i god tid i förebyggande syfte.
Jag tänkte själv göra det på min Tudor 76100 där risken är större att lysmassan spricker/trillar ur på grund av den större ytan på timvisaren.

Du får gärna lägga upp en bild på klockan! :)

Ja, det är ju förstås brukligt ;) Sprickbildningen går främst att skönja på sekundvisaren, möjligen även timvisaren.
IMG_3477.JPG

Tillbaka
Topp