• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Starta fysisk butik med mikromärken/lite ovanligare klockor i Uppsala?

Calisota

Basic
Hej!
Olle heter jag och bor i Uppsala.
Började intressera mig för klockor under förra året och har sedan dess gradvis orienterat mig i klockvärlden.
Har snöat in en del på vintage-inspirerade mikromärken och andra lite mer ovanliga klockor, https://windupwatchshop.com träffar ganska rätt när det gäller min smak :) !

När jag kollat på klockor online tycker jag dock det har varit tråkigt att det inte finns någon butik i närheten med ett liknande utbud där man kan se klockorna IRL. Det är ändå stor skillnad att prova en klocka på armen mot att kolla filmer och bilder på nätet. De butiker som finns i Uppsala erbjuder inte riktigt den stilen av klockor som intresserar mig.

En idé har därför poppat upp i mitt huvud om att det både skulle vara väldigt kul, och att det även kanske skulle kunna gå, att ha en liten fysisk butik med ett utbud i liknande anda som ex. windupwatchshop. Tänker mig att platsen skulle vara de centrala delarna av Uppsala (kanske Övre Slotts för er som känner stan) och att den kan kompletteras med en webbshop.

Inser att jag sitter och drömmer mig bort och att det är många bitar som måste falla på plats, men tänkte att ett första steg skulle kunna vara att ta tempen här på klocksnack om en sådan idé är helt befängd eller kan ha någon bäring?

Vad tror ni, tumme upp eller ner för en sådan butik?

Tack KS för möjligheten att posta!

/Olle

Hur man driver butik och får sådana att gå ihop är långt utanför mitt kompetensområde. När jag hör vad butikshyror kan ligga på så fattar jag öht inte hur en del butiker kan existera... (Så jag vet inte om Övre Slotts är realistiskt - dels är det inte speciellt många lokaler där, och om hyrorna följer samma lagar som bostadspriserna så lär de vara orimligt höga.)

Men som potentiell kund skulle jag älska om det fanns en sån butik i Uppsala. Jag ser direkt några märken på windupwatchshop som jag är intresserad av och som inte går att hitta i butik så vitt jag vet: Damasko, Hamilton, Junghans, och Stowa. (De saknar väl återförsäljare helt i Sverige?)
Sedan kan jag ju inte lova att jag skulle springa där och köpa en klocka i månaden, eller ens om året, även om en sån butik fanns... så frågan är hur många kunder som behövs för att det ska gå runt? Ett bra utbud av armband (och andra tillbehör) kanske hjälper iofs.

Skulle jag gissa är kundunderlaget alldeles för litet i Uppsala, det ligger för nära Stockholm och finns mycket online. Exempelvis klädbutiker i Uppsala lägger ned (Rådhuset, Jaber) då konkurrensen från Stockholm + online är för stor.

Skulle jag gissa är kundunderlaget alldeles för litet i Uppsala, det ligger för nära Stockholm och finns mycket online. Exempelvis klädbutiker i Uppsala lägger ned (Rådhuset, Jaber) då konkurrensen från Stockholm + online är för stor.
Fast om motsvarande sortiment inte existerar i Stockholm heller så är det ju ingen konkurrens därifrån, och då kan ju närheten dit vara en fördel rent av.
Men online är definitivt en faktor. Men notera att det finns begränsade möjligheter att köpa några av märkena online inom Sverige också; många skulle nog föredra att handla på en svensk sajt när det är möjligt. Så, att kombinera det med webbutik tror jag är nödvändigt.

Hur man driver butik och får sådana att gå ihop är långt utanför mitt kompetensområde. När jag hör vad butikshyror kan ligga på så fattar jag öht inte hur en del butiker kan existera... (Så jag vet inte om Övre Slotts är realistiskt - dels är det inte speciellt många lokaler där, och om hyrorna följer samma lagar som bostadspriserna så lär de vara orimligt höga.)

Men som potentiell kund skulle jag älska om det fanns en sån butik i Uppsala. Jag ser direkt några märken på windupwatchshop som jag är intresserad av och som inte går att hitta i butik så vitt jag vet: Damasko, Hamilton, Junghans, och Stowa. (De saknar väl återförsäljare helt i Sverige?)
Sedan kan jag ju inte lova att jag skulle springa där och köpa en klocka i månaden, eller ens om året, även om en sån butik fanns... så frågan är hur många kunder som behövs för att det ska gå runt? Ett bra utbud av armband (och andra tillbehör) kanske hjälper iofs.

Bra poäng med kompletterande varor som armband! Det kan nog vara smart att tänka vidare i dom banorna, för att bredda sortimentet och kundunderlaget.

Ja, är nog viktigt med en ordentlig analys av ev. kundunderlag. Kanske kan vara en idé att rikta in sig med ett pris-segment av klockor för stilmedvetna studenter :) ?

Fast om motsvarande sortiment inte existerar i Stockholm heller så är det ju ingen konkurrens därifrån, och då kan ju närheten dit vara en fördel rent av.
Men online är definitivt en faktor. Men notera att det finns begränsade möjligheter att köpa några av märkena online inom Sverige också; många skulle nog föredra att handla på en svensk sajt när det är möjligt. Så, att kombinera det med webbutik tror jag är nödvändigt.
Absolut. Men finns det inte flera mindre butiker och urmakare i Stockholm med annorlunda märken än de som säljs hos de stora (Berggrens, Rob Engström, Nymans/Krons, Klockmaster, Stjärnurmakarna)?

Hade satsar på en svensk onlineshop som saluför lite mer ovanliga märken. Och kanske komplettera med pop ups någon/några gånger per år om det går ihop rent ekonomiskt.

Ja, en fördelning med större fokus på webbshop och mindre på fysisk butik är nog både enklare och mindre riskabel. Vill dock gärna få till möjligheten till att se klockorna IRL, men popups eller en billigare lokal/lager där man på nåt sätt kan hålla öppet ibland kanske är den bästa vägen.

Dålig idé satsa på att möta kunderna på något lager eller någon form av popup istället.

Butiker som koncept är döende. Är tufft även på A-lägen i Stockholm. Corona förstärkte bara en trend som pågått i flera år.

Absolut. Men finns det inte flera mindre butiker och urmakare i Stockholm med annorlunda märken än de som säljs hos de stora (Berggrens, Rob Engström, Nymans/Krons, Klockmaster, Stjärnurmakarna)?
Möjligt att det finns någon som har några udda märken, det vet jag inget om, men såvitt jag vet finns det ingen som säljer något av de märken som jag räknade upp i Sverige över huvud taget.
Men som jag skrev i mitt första inlägg, jag vet egentligen inte hur rimligt affärsidén är, men jag skulle gilla om det fanns en sån butik. Visst, butiksdöden är ett faktum inom många områden, men det finns de som går mot strömmen, för att de har nischat sig på rätt sätt. Vissa saker är värdelöst att köpa online. (Om klockor hör dit vet jag dock inte, men det är möjligt. Jag har övervägt vissa klockköp som aldrig blir av för att jag helt enkelt måste se den på armen innan jag vet om den är rätt.)

Senast ändrad:
Möjligt att det finns någon som har några udda märken, vet vet jag inget om, men såvitt jag vet finns det ingen som säljer något av de märken som jag räknade upp i Sverige över huvud taget.
Men som jag skrev i mitt första inlägg, jag vet egentligen inte hur rimligt affärsidén är, men jag skulle gilla om det fanns en sån butik. Visst, butiksdöden är ett faktum inom många områden, men det finns de som går mot strömmen, för att de har nischat sig på rätt sätt. Vissa saker är värdelöst att köpa online. (Om klockor hör dit vet jag dock inte, men det är möjligt. Jag har övervägt vissa klockköp som aldrig blir av för att jag helt enkelt måste se den på armen innan jag vet om den är rätt.)
Kombinationen av en liten fysik butik men med största fokus på webbhandel hade funkat bäst. Många kommer köpa via nätet, men vill någon komma och klämma så finns den möjligheten. Uppsala ligger bra till i landet också.

Kul idé. Tips 1; Uppsala är (eller var åtminstone) landets bostadrätts-tätaste stad. Det finns således gått om bostadsrättslokaler på bra adresser centralt från miljonen, när man väl äger lokalen är avgiften att räkna i hundralappar.

Tips 2; känns om att det behövs någon ”edge” för att vara realistiskt. Mitt förslag där är i linje med dina tilltänkta varor, nämligen budget-ur. Det finns STOR efterfrågan på service för just billiga ur. Därför bör din affärsidé kompletteras med att erbjuda service till försvarbara priser. Spontant skulle jag tro på att outsourca det till en verkstad i typ Polen med vettiga priser, skära emellan och sköta kontakten med kunderna.

allt är möjligt! :)

Tror det är väldigt väldigt svårt att lyckas med den typen av nisch. Min upplevelse är att klockbutiker lever på volym, att då nischa sig på klocktillverkare där kunderna är vana vid att de behöver handla på nätet lär bli väldigt svårt.

Mikromärken är dessutom väldigt okända och har en mycket liten kundkrets. Hade jag haft butik så hade jag byggt verksamheten på märken med erkänd status då det är de märkena som säljer.

Tror det är väldigt väldigt svårt att lyckas med den typen av nisch. Min upplevelse är att klockbutiker lever på volym, att då nischa sig på klocktillverkare där kunderna är vana vid att de behöver handla på nätet lär bli väldigt svårt.

Mikromärken är dessutom väldigt okända och har en mycket liten kundkrets. Hade jag haft butik så hade jag byggt verksamheten på märken med erkänd status då det är de märkena som säljer.
Håller med, vill man ändå ha en "butik" skulle man kunna erbjuda potentiella kunder att komma förbi ett kontor och få klämma på klockorna. Så slipper man skyhöga hyror som ligger på bra ställen i stan men kan fortfarande erbjuda en fysisk upplevelse, en lite mer personlig sådan.

Mitt förslag är att bygga verksamheten primärt kring onlinehandel och ha ett showroom som komplement - snarare än att bygga verksamheten på butik och komplettera med ehandel.

Men det kommer påverka logistik, varulagerhantering (om du ska ha något) och framförallt kostnader i teknik (om det ska göras rätt).

Har du gjort marknadsanalysen för att se hur stor marknaden är i Sverige, Norden och norra Europa (kanske primärt) för att se hur stor del av kakan du kan ta?

Mitt förslag är att bygga verksamheten primärt kring onlinehandel och ha ett showroom som komplement - snarare än att bygga verksamheten på butik och komplettera med ehandel.

Men det kommer påverka logistik, varulagerhantering (om du ska ha något) och framförallt kostnader i teknik (om det ska göras rätt).

Har du gjort marknadsanalysen för att se hur stor marknaden är i Sverige, Norden och norra Europa (kanske primärt) för att se hur stor del av kakan du kan ta?

Har inte kommit så långt. Idén bgger i första hand på ett behov jag kände själv när jag började kolla runt på klockor, att kunna spana in klockor i verkligheten innan köp. Men du har självklart rätt i att en analys bör göras innan man skulle dra igång något, ska börja kolla på det!

Intressant input! Ligger något i det du skriver om att den kundkrets som redan finns är både liten och vana att handla online. Det är om man på något sätt skulle kunna nå ut till nya kunder med mer okända märken.

Kul idé. Tips 1; Uppsala är (eller var åtminstone) landets bostadrätts-tätaste stad. Det finns således gått om bostadsrättslokaler på bra adresser centralt från miljonen, när man väl äger lokalen är avgiften att räkna i hundralappar.

Tips 2; känns om att det behövs någon ”edge” för att vara realistiskt. Mitt förslag där är i linje med dina tilltänkta varor, nämligen budget-ur. Det finns STOR efterfrågan på service för just billiga ur. Därför bör din affärsidé kompletteras med att erbjuda service till försvarbara priser. Spontant skulle jag tro på att outsourca det till en verkstad i typ Polen med vettiga priser, skära emellan och sköta kontakten med kunderna.

allt är möjligt! :)

Bra idé med outsourcad service!

Jag skulle nog starta en onlinebutik först och sedan om det går bra något slags showroom.
Med tanke på hur dyrt det är som privatperson att köpa saker från Asien så finns det ju en potential där att importera och kränga online inom EU.

Möjligt att det finns någon som har några udda märken, det vet jag inget om, men såvitt jag vet finns det ingen som säljer något av de märken som jag räknade upp i Sverige över huvud taget.

Är inne på precis samma spår som dig här, att möjligheten att kunna se klockan är det som saknas för att ett köp ska bli av. Det finns nog fler som varit i samma siituation! :)

Är inne på precis samma spår som dig här, att möjligheten att kunna se klockan är det som saknas för att ett köp ska bli av. Det finns nog fler som varit i samma situation! :)

[Det hängde sig, sorry för dubbelpost]

Senast ändrad:
Om man skulle ha en butik, eller onlineshop... vad för märken skulle ni vilja se? Vad för microbrands är de mest heta som inte finns på svenska marknaden idag? Vilka klockor är de som man mest vill klämma o känna på?

Was thinking about the same thing for a long long time. Would be very nice yo be able to try microbrand watches before buying. But like many here already said I'm not sure it is actually possible first of all it is hard to decide what watches to have since there are so many. Then Sweden is very long state so it is not very practical to go check the shop out if you are like in Malmö or Luleå and The shop is in Uppsala. Thera are many meny things that have to be considered. The only way I see it possible is if the shop offers some other well known watches and then some microbrands as well but not only microbrands.

Kul idé! Kan inte bedöma feasability om det skulle flyga eller ej, menen viktig detalj idag är ju upplevelse i butik. Dvs. det är a och o att leverera en kundupplevelse via butiken mer än bara som säljkanal. Värt att tänka på

Givet hur affärsmodellen ser ut med direktförsäljning online för den absoluta majoriteten av microbrands så kan jag överhuvudtaget inte föreställa mig att man kan få till inköpspriser som låter dig komma i närheten av den marginal du behöver för att få en fysisk butik att gå runt. Utpris är ju i princip satt av online och det är inte många kronor över det (om ens några) som du kan komma undan med för att du säljer fysiskt. Kontentan är att du behöver en bas av några "standard" klockmärken för att ens ha en susning att gå runt, lite band och tillbehör lär inte räcka långt för att förstärka marginalen. Microbrands kan kanske i bästa fall verka som profilprodukter som särskiljer butiken men pengarna måste komma från något annat.

Tillbaka
Topp