• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stationsklocka

Boen

Basic
Hej. Jag är ny och har i min ägo en gammal stationsklocka i trä. Den har suttit på stationen i Tormestorp (vet ej hur länge) och min morfar jobbade som stins där fram till stationen stängdes någon gång på 50/60 talet. Den hängde sedan på hans torp fram till 1970. Jag har nu fått ärva den efter min mamma och skulle vilja ha en riktig renovering av den. Är tacksam för allatips om duktiga urmakare i Hälsingland/Jämtland/dalarna

Coolt med Stationsur. Och framförallt historien.

Mitt tips är tyvärr inte i Jämtland utan i Västernorrland.
Olofsfors urmakeri på Olofsfors bruk i Nordmaling.
Han kan det mesta. Så kan vara värt att kolla om han är villig att ta sig an ststionsuret

I Falun har du Tofts UR han pysslar mycket med gamla väggklockor, han kan säkert hjälpa dig med ditt stationsur.

Lägg in en bild så vi får se hur den ser ut!

/Foppa

Jo i Nordmaling är bra. Har själv servat 7 olika ur där. Allt från Speedmaster och till 40-talsur.

En annan som ligger lite längre bort är i Skåne är Urbra urmakeri i Röstånga. https://www.urbra.se/urmakeri/urhem100524.html

Han har inga hämningar när det gäller att reparera ur utan gör allt. Han kan dock ha lång kö. Men så är det ju med bra folk, många vill ha sina grejer gjorda där.

Tillbaka
Topp