• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Statistik över sålda klockor per märke och år?

Spindel

KS vulkanolog på Island
Är det någon som har en bra källa?

Det enda jag hittar är denna: http://www.statisticbrain.com/wrist-watch-industry-statistics/

Och den rankar ju olika märken efter intäkt och inte antal sålda klockor.

Och ja Swatch group och Rolex drar in mest pengar varje år så det kan all fans av respektive koncern fira.

Men jag har läst någon stans att Citizen säljer absolut flest klockor per år men hittar som sagt ingen vettig statistik på detta.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Skulle gissa på att swatch/seiko säljer mest antal klockor per år :)
Kan vara så, min gissning är att Seagull säljer mest.

Beror väl lite på hur man räknar också, tittar man på statistiken i länken i första inlägget så misstänker jag att urverksförsälning ingår i siffrorna för Swatchgroup. Men jag har redan konstaterat att den statistiken är helt värdelös om man vill ha siffror på sålda klockor.
 

nissehult

Patek
2-Faktor

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Är det någon som har en bra källa?

Det enda jag hittar är denna: http://www.statisticbrain.com/wrist-watch-industry-statistics/

Och den rankar ju olika märken efter intäkt och inte antal sålda klockor.

Och ja Swatch group och Rolex drar in mest pengar varje år så det kan all fans av respektive koncern fira.

Men jag har läst någon stans att Citizen säljer absolut flest klockor per år men hittar som sagt ingen vettig statistik på detta.

Undras om inte Casio säljer flest klockor? De är väl bra mycket billigare i snitt än Citizen så även om värdet är mindre så borde antalet vara större.
 

Oew

Rolex
Rolex tillverkar ju omkring 800'-1,000' klockor/år och har intäkter på 7,4 miljarder dollar. Alla klockor Om man skulle räkna att alla klockor blir sålda så blir det ett snittpris på 7400$/klocka. Patek tillverkar om kring 50' klockor/år och har intäkter på 860 miljoner $ vilket ger ett snittpris på 17200$. Ännu mer imponerande är Richard Mille som tillverkar ca 3400 klockor och har intäkter på 150 miljoner $ vilket ger ett snittpris på otroliga 44100$. Dessa snittpriser är egentligen högre då en del av klockorna som tillverkas varje år inte säljs men visar ändå på ett ungefär.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Rolex tillverkar ju omkring 800'-1,000' klockor/år och har intäkter på 7,4 miljarder dollar. Alla klockor Om man skulle räkna att alla klockor blir sålda så blir det ett snittpris på 7400$/klocka. Patek tillverkar om kring 50' klockor/år och har intäkter på 860 miljoner $ vilket ger ett snittpris på 17200$. Ännu mer imponerande är Richard Mille som tillverkar ca 3400 klockor och har intäkter på 150 miljoner $ vilket ger ett snittpris på otroliga 44100$. Dessa snittpriser är egentligen högre då en del av klockorna som tillverkas varje år inte säljs men visar ändå på ett ungefär.
Ännu mer imponerande ??? är att någon överhuvudtaget vill köpa en Richard Mille.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Rolex tillverkar ju omkring 800'-1,000' klockor/år och har intäkter på 7,4 miljarder dollar. Alla klockor Om man skulle räkna att alla klockor blir sålda så blir det ett snittpris på 7400$/klocka. Patek tillverkar om kring 50' klockor/år och har intäkter på 860 miljoner $ vilket ger ett snittpris på 17200$. Ännu mer imponerande är Richard Mille som tillverkar ca 3400 klockor och har intäkter på 150 miljoner $ vilket ger ett snittpris på otroliga 44100$. Dessa snittpriser är egentligen högre då en del av klockorna som tillverkas varje år inte säljs men visar ändå på ett ungefär.

Vet du någon ingen annan utanför vissa avedlningar inom Rolex vet? ;) Rolex siffrorr är väldigt spekulativa och saknar belägg då det inte finns några officiella siffror. Forbes listar deras "Sales $4.6 B", vilket är baserat på spekulation.
 

Oew

Rolex
Vet du någon ingen annan utanför vissa avedlningar inom Rolex vet? ;) Rolex siffrorr är väldigt spekulativa och saknar belägg då det inte finns några officiella siffror. Forbes listar deras "Sales $4.6 B", vilket är baserat på spekulation.
Nej tyvärr vet jag inte exakta siffror, utan tog de som finns tillgängliga som precis som du nämner är spekulation men de är troligtvis inte långt ifrån de riktiga siffrorna. Sedan listar Forbes sales på 7,7b år 2012 vilket skulle isåfall ge en siffra idag på närmare 10 miljarder. Spekulativt javisst men mycket intressant ändå!
 

Phileas Fogg

Cartier
image.png
Rätt sjukt att var femte "klockkrona" spenderas i Hong Kong..
 
Senast ändrad:

Spindel

KS vulkanolog på Island
image.png
Rätt sjukt att var femte "klockkrona" spenderas i Hong Kong..
Misstänker att HK förser Kina till stor del med klockor då det säkert är krångligt att få in utländska klockor i Kina utan tull etc från europa. Då tas de in i HK som rent juridiskt är en del av kina (säg bara inte till en hongkongnes att de är kinseser) men har mer humana tullar etc mot europa för att sedan säljas vidare in i kina.
 

Phileas Fogg

Cartier
Misstänker att HK förser Kina till stor del med klockor då det säkert är krångligt att få in utländska klockor i Kina utan tull etc från europa. Då tas de in i HK som rent juridiskt är en del av kina (säg bara inte till en hongkongnes att de är kinseser) men har mer humana tullar etc mot europa för att sedan säljas vidare in i kina.
Tycker siffran är imponerande ändå. Men visst, du har helt rätt. Branschen är kraftigt driven av kinesisk shopping, det är ca 30% billigare här jmf med Kina. Dock går klockbranschen riktigt tungt just nu, tappar 20-30%, många kineser åker till Japan istället, valutaeffekten gör Japan riktigt billigt just nu.
 
Topp