• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Statistik KS vs TTT

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag vill inte på något sätt kasta smuts på någon, men jag blev nyfiken och kontrollerade statistiken forumen emellan. Då de startades upp tämligen samtidigt med sina nya plattformar borde det vara relativt jämförbara;

KS har hälften så många så många medlemmar. (656 vs 1285)
KS har något färre trådar än TTT (2194 vs 2353)
KS har dock aktiva medlemmar, mer än dubbelt så många inlägg än TTT (av hälften så många medlemmar!). (26829 vs 12096)

Användare online då? 46 vs 24... :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: Statisik KS vs TTT

Jag tycker det är lite onödigt att jämföra KS och TTT eftersom att det är ändå två st ganska olika forum. Jag är dock en renodlad KS:are ut i fingertopparna. :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Utan att uttala mig om det båda forumen så vill jag ändå säga att jag är hemskt glad för det gensvar och den aktivitet ni medlemmar bidrar med och jag hoppas vi kan forsätta på detta vis. Vidare ser jag fram emot många sköna GTG:s samt sköna vintage Rollar! :D
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Har gett upp att ens gå in att kolla på TTT:s snack-sida, det händer ju fan inget där, dött hela tiden... Enda anledningen att hänga där är K&S för tillfället!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Orkar inte vara politiskt korrekt. TTT suger. Det är ju helt dött. Typ 3 nya trådar per dag, vilka oftast läggs upp här också. TTT är gratisblocket för klockor (inget fel med det i och för sig). That's it.
 

David

Bödeln
Jag ledsnade nog när JoberMans tråd togs bort utan kommentar eller motivering. Det var inget aktivt beslut, behovet av att kika om det hänt något på andra sidan försvann helt enkelt.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
David skrev:
Jag ledsnade nog när JoberMans tråd togs bort utan kommentar eller motivering. Det var inget aktivt beslut, behovet av att kika om det hänt något på andra sidan försvann helt enkelt.


Alla snackar om den här tråden som togs bort. Vad handlade det om?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Zed skrev:
David skrev:
Jag ledsnade nog när JoberMans tråd togs bort utan kommentar eller motivering. Det var inget aktivt beslut, behovet av att kika om det hänt något på andra sidan försvann helt enkelt.


Alla snackar om den här tråden som togs bort. Vad handlade det om?
På gamla TTT tipsade Joberman om ett "nytt forum" - Klocksnack. Tydligen var det väldigt tabu och tråden raderades utan någon kommentar.
 

16610

Patek
2-Faktor
Jag börja hänga på TTT för många år sedan. Men nu på senare tid har det blivit mer KS. Detta pga av att det händer mer här och mindre på TTT. Känns som KS är roligare på nå vissss :p
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om vi nu ändå är inne på ämnet, så känns det rätt löjligt när man får uppdateringsmail om svar på trådar och det står att mailet kommer från "Tony". :|
 

axa

Omega
yonsson skrev:
Om vi nu ändå är inne på ämnet, så känns det rätt löjligt när man får uppdateringsmail om svar på trådar och det står att mailet kommer från "Tony". :|

Ja, det är definitivt ett argument för att tycka ett forum är dåligt, eller?

Tycker att skillnaden nu jämfört med tidigare är att det blev två sandlådor istället för en.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
axa skrev:
yonsson skrev:
Om vi nu ändå är inne på ämnet, så känns det rätt löjligt när man får uppdateringsmail om svar på trådar och det står att mailet kommer från "Tony". :|

Ja, det är definitivt ett argument för att tycka ett forum är dåligt, eller?

Tycker att skillnaden nu jämfört med tidigare är att det blev två sandlådor istället för en.

Det är ju dock en rätt så subjektiv åsikt och inte ett argument i mina ögon.

Jag förstår inte vad du hänger på någon av sidorna om du har den inställningen?
 

axa

Omega
JakobZ skrev:
axa skrev:
yonsson skrev:
Om vi nu ändå är inne på ämnet, så känns det rätt löjligt när man får uppdateringsmail om svar på trådar och det står att mailet kommer från "Tony". :|

Ja, det är definitivt ett argument för att tycka ett forum är dåligt, eller?

Tycker att skillnaden nu jämfört med tidigare är att det blev två sandlådor istället för en.

Det är ju dock en rätt så subjektiv åsikt och inte ett argument i mina ögon.

Jag förstår inte vad du hänger på någon av sidorna om du har den inställningen?

Har jag sagt något om att sandlådor är dåligt?

Att haka upp sig på vad det står för avsändare i ett uppdateringsmejl tycker jag blir löjligt.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
axa skrev:
Har jag sagt något om att sandlådor är dåligt?

Att haka upp sig på vad det står för avsändare i ett uppdateringsmejl tycker jag blir löjligt.

Inte explicit, men du har inte nämnt motsatsen heller... Och när man talar om sandlådor i sammanhang med forum som försöker förmedla kunskap till varandra är väl inte det det främsta ordet som symboliseras kunskap och intellektuella diskussioner? Det har onekligen en negativ klang i det avseendet.
 
V

Viggen

Guest
Ärligt talat. Jag visste inte ens vad TTT är för något förren jag blev medlem här. Skall nämnas att jag är glad för det nu i efterhand. Jag upplever det som om man verkligen får ett ärligt och vänskapligt bemötande här, även om jag pratar i nattmössan emellanåt, (eller oftast kanske). :D

Att det postas mer här kan bero på just det. Medlemmarna trivs bättre för man behöver inte känna sig rädd för att få negativ kritik oavsett märke och modell man gillar. Man döms inte efter ekonomisk status eller position i livet. KS fokuserar på klockor och passionen omkring detta. Det är så jag har upplevt min korta tid här. :)

Önskar alla på KS en riktigt GOD JUL! :)
Patrik S.
 

axa

Omega
JakobZ skrev:
axa skrev:
Har jag sagt något om att sandlådor är dåligt?

Att haka upp sig på vad det står för avsändare i ett uppdateringsmejl tycker jag blir löjligt.

Inte explicit, men du har inte nämnt motsatsen heller... Och när man talar om sandlådor i sammanhang med forum som försöker förmedla kunskap till varandra är väl inte det det främsta ordet som symboliseras kunskap och intellektuella diskussioner? Det har onekligen en negativ klang i det avseendet.

Med sandlåda menar jag en avgränsad yta för lek och leksaker. Det är ju inte direkt så att man löser världsproblem eller botar cancer på något av forumen.
Ja, intellektuella diskussioner? Det är väl upp till var och en att definiera...

Jag gillar både KS (så det inte blir någon missuppfattning) och TTT, försöker följa båda forumen så gott jag kan. Tycker det är kul att KS har många och som det verkar trevliga GTG. Trist för mig att jag inte bor i Sthlm samt har för mycket annat för att delta.

Dock tycker inte jag att sådana här statistikjämförelser tillför något, tror KS är bra nog att stå på egna ben. Allt annat kan uppfattas som mindrevärdeskomplex.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
axa skrev:
yonsson skrev:
Om vi nu ändå är inne på ämnet, så känns det rätt löjligt när man får uppdateringsmail om svar på trådar och det står att mailet kommer från "Tony". :|

Ja, det är definitivt ett argument för att tycka ett forum är dåligt, eller?

Tycker att skillnaden nu jämfört med tidigare är att det blev två sandlådor istället för en.

Jag tror du missuppfattar vad jag menade. Det var inget argument för att TTT är dåligt.

Vad jag syftade på var att det i mina ögon sätter en dålig ton. Ett community ska framställas som ett community, inte som ett forum som ägs, drivs och styrs av en person, även om så är fallet. Dey är ju medlemmarna som gör communityt, inte enbart den som driver forumet. Men det är självklart min högst personliga åsikt.
 

John R

Panerai
Spencer66 skrev:
Utan att uttala mig om det båda forumen så vill jag ändå säga att jag är hemskt glad för det gensvar och den aktivitet ni medlemmar bidrar med och jag hoppas vi kan forsätta på detta vis. Vidare ser jag fram emot många sköna GTG:s samt sköna vintage Rollar och Omega! :D
 

John R

Panerai
Klocksnack är ett dynamiskt forum! Anledningen
till att det är mer drag här är för att det är inte bara en ny plattform utan ett nytt upplägg. Ett upplägg som visat sig vara mycket mer användarvänligt för en klocknerd.

Det är roligt här kort och gott!

Klocksnack har lyckats bli ett jävligt bra forum! Tycker framför allt att de som driver KS
kan slå sig på bröstet för att ni varit så delaktiga i forumet och drivit på med roliga tråda och pushat idéer osv....


Jag trivs som fan här helt enkelt!

/John R
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
John R skrev:
Klocksnack har lyckats bli ett jävligt bra forum! Tycker framför allt att de som driver KS
kan slå sig på bröstet för att ni varit så delaktiga i forumet och drivit på med roliga tråda och pushat idéer osv.

Instämmer! Dessutom UTAN att framstå som egenkära och utan att censurera!
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Den stora, och kanske den enda, skillanden mellan de två forumen är att här på KS har vi en fått en samhörighet som egentligen aldrig funnits på TTT. Det som driver KS framåt är alla aktiva medlemmar. Vem vet, utan aktiva medlemmar kanske Spencer börjar skapa trådar med hårt photoshoppade klockbilder som ingen egentligen bryr sig om...
 

axa

Omega
yonsson skrev:
axa skrev:
yonsson skrev:
Om vi nu ändå är inne på ämnet, så känns det rätt löjligt när man får uppdateringsmail om svar på trådar och det står att mailet kommer från "Tony". :|

Ja, det är definitivt ett argument för att tycka ett forum är dåligt, eller?

Tycker att skillnaden nu jämfört med tidigare är att det blev två sandlådor istället för en.

Jag tror du missuppfattar vad jag menade. Det var inget argument för att TTT är dåligt.

Vad jag syftade på var att det i mina ögon sätter en dålig ton. Ett community ska framställas som ett community, inte som ett forum som ägs, drivs och styrs av en person, även om så är fallet. Dey är ju medlemmarna som gör communityt, inte enbart den som driver forumet. Men det är självklart min högst personliga åsikt.

Håller med dig.

Tror dock att mejladressen ifråga har hängt med sedan gamla plattformen.
 

Rivalen

Rolex
Som jag upplever det så har KS tillkomst berikat klocknördens cyberliv genom att ägarna jobbar väldigt aktivt med sitt forum och KS håller en riktigt hög teknisk nivå - snabbt och snyggt.

Totalt sett så tror jag att det läses och postas mer om klockor än någonsin och den som hinner och önskar kan hitta intressanta trådar på ena eller andra . eller bägge - ställena beroende på tycke och smak.

Det är lite som att få en ny bra krog i närheten av där man bor - det kan bara bli bättre. Själv kan jag kanske säga ungefär att jag bor på TTT, men jag "har båten liggande" här på Ks. Jag läser ca 70/30 och skriver 95/5. Tycker det är meninglöst att prata ner den ene eller andre - tillför inget. Hur det blir i långa loppet återstår att se. Det blir vad ägare och deltagare gör det till och så här långt ser framtiden ljus ut.

Tråkigt om det blev dålig stämning vid Ks uppstart - jag missade det helt. Men jag minns att det under en lång tid hördes rop på en ny plattform - jag var en av dem som ropade - och Ks svarade först.

Jag blickar framåt, men mina två inlägg i dag kommer inte att hjälpa mig att hinna kvalificera mig till Jullotteriet :D och det var aldrig avsikten. Skönt nytänk med postcount 30 plus + först till kvarn på lotteriet - som sagt - aktivt forum.

:D /Riv
 
Rivalen skrev:
Som jag upplever det så har KS tillkomst berikat klocknördens cyberliv genom att ägarna jobbar väldigt aktivt med sitt forum och KS håller en riktigt hög teknisk nivå - snabbt och snyggt.

Totalt sett så tror jag att det läses och postas mer om klockor än någonsin och den som hinner och önskar kan hitta intressanta trådar på ena eller andra . eller bägge - ställena beroende på tycke och smak.

Det är lite som att få en ny bra krog i närheten av där man bor - det kan bara bli bättre. Själv kan jag kanske säga ungefär att jag bor på TTT, men jag "har båten liggande" här på Ks. Jag läser ca 70/30 och skriver 95/5. Tycker det är meninglöst att prata ner den ene eller andre - tillför inget. Hur det blir i långa loppet återstår att se. Det blir vad ägare och deltagare gör det till och så här långt ser framtiden ljus ut.

Tråkigt om det blev dålig stämning vid Ks uppstart - jag missade det helt. Men jag minns att det under en lång tid hördes rop på en ny plattform - jag var en av dem som ropade - och Ks svarade först.

Jag blickar framåt, men mina två inlägg i dag kommer inte att hjälpa mig att hinna kvalificera mig till Jullotteriet :D och
det var aldrig avsikten. Skönt nytänk med postcount 30 plus + först till kvarn på lotteriet - som sagt - aktivt forum.

:D /Riv



Har du inte ganska lite att göra om du hänger där så mycket ;)
 
Topp