• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Status-klocka för oinvigda?

morrism

Audemars
Kommer ni ihåg den töntiga artikeln om hur de "rika" festade på nyår? Och det var en bild på denna Seiko i 3 tusen kronors klassen och beskrevs som lyx-klocka:

598346_414_51.jpg


Skulle den verkligen ge mera status bland oinvigda än en stålrolex för 60' ? Ser världen ut så?
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Säkert. De som inte är intresserade av klockor är inte intresserade av klockor. Dock vet ju alla att Rolex "är dyra", men som mina kära föräldrar säger: "Det är väl bara pizzabagare som bär Rolex?".
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Status-klocka för oinvigda?

Spontant säger jag nej. Varumärkes-igenkänning och/eller pris är det som främst ger pryl-status. Varken Seikos varumärke eller priset ger den typen av status.
Tänkbart scenario måste ju i detta fallet vara att någon ser klockan och frågar vad det är för märke och vad den kostar?!
 

morrism

Audemars
Re: Sv: Status-klocka för oinvigda?

Camo00 skrev:
Spontant säger jag nej. Varumärkes-igenkänning och/eller pris är det som främst ger pryl-status. Varken Seikos varumärke eller priset ger den typen av status.
Tänkbart scenario måste ju i detta fallet vara att någon ser klockan och frågar vad det är för märke och vad den kostar?!

Då säger man det är en seiko - specialversionen i 18 k guld, kostade 100'...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
morrism skrev:
Ser framför mig 18-årsstället vid stureplan och killen med guldseikon som får ligga varje gång :D

Haha! Sen ringer han sina föräldrar för att bli hämtad och drar hem bruden till sina föräldrar för efterfest.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Är sjukt sugen på att lägga upp en Theorema i toppbilden här på sidan. Bara smyga in en lite diskret.
Bara för att. :D
 

David

Bödeln
Min erfarenhet är att folk generellt varken lägger märke till eller bryr sig om klockor.

Det finns säkert kretsar där även ointresserade känner igen klockan av samma anledning som de känner igen kostymen, skorna, glasögonen, portföljen och parfymen, men sådana kretsar umgås inte jag i. Jag tror att en Theorema, som ser lite speciell ut, generellt skulle antas vara väldigt mycket mer exklusiv än t.ex. en Vacheron Constantin Patrimony 43150.

Vad gäller Rolex så är det min erfarenhet att alla känner till namnet, men att det är ganska få som skulle känna igen en utan att läsa texten på tavlan.

Vill man stila gör man bäst i att köpa något täckt av diamanter istället.
 
Generellt så ser inte gemene man vad någon annan har för märke på klockan.
Att rent fysiskt kunna avläsa Rolex,Omega,IWC logga etc etc är inte så lätt.

För oss intresserade så kan det tyckas enkelt. Men då har vi redan koll på loggor,länkar och utseenden.

Jag gissar också att många tror att en "dyr" klocka kostar 10 000 kronor.
 

par

Patek
2-Faktor
Satt och tänkte på just guld i guldklocke-tråden tidigare. Med alla som springer runt med CK klockor i guldfärg så tror jag inte folk tänker så längre. Gemeneman förutsätter att det är oäkta och skulle de tro att det är en äkta så har de ingen uppfattning vad de är värda ändå.

När jag hade min 116613 fick jag kommentar några gånger att "du bär ju en klocka för 20 tusen för fan".
Jag argumenterade aldrig emot då det känns oviktigt men jag tror folk har en skevuppfattning vad en fin guldrolle kostar.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
par401 skrev:
När jag hade min 116613 fick jag kommentar några gånger att "du bär ju en klocka för 20 tusen för fan".
Jag argumenterade aldrig emot då det känns oviktigt men jag tror folk har en skevuppfattning vad en fin guldrolle kostar.

Jag tror nästan tvärtom... folk tror att alla Rolex kostar 100tusen plus, jag har flera gånger förklarat att en risig sub kan man få för 25 och en gammal manuell Rolex för långt under 10 och mötts av förvånade ögon... -va, kostar de inte mer???
 
Topp