• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Steel or no steel..

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Tjena boys n girls Marcilus här.. Går i köptankar och behöver lite generella tips..

Har en budget på ca 50k, flippade tidigare i år en Milgauss, då jag behövde få loss lite cash och var allmänt trött på den.
Går nu i tankarna att skaffa mig en ny godbit för sommaren, och velar något enormt om jag ska köpa en renodlad stål bands klocka man kan byta till nato/läder/gummi på eller om jag ska vidga mina vyer och köra på klocka som kommer utan stålband och då köra med enbart nato/läder/gummi..
I min vilda fantasi så står det lite mellan en Moonwatch eller PAM112, absolut stor skillnad på dessa klockor men dom är några jag alltid haft tankarna på.

Hur brukar ni resonera? är en renodlad stålklocka mer bang för the buck för att man har alla olika bandalternativ eller skiter ni i vilket?
ska påtala att jag struntar i klädsel till mina klockor vill kunna ha en allround klocka som funkar med kostym eller sneakers.


Haj haj
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag går lite mot strömmen och hävdar att även om man kan köpa en klocka på länk och byta till band senare är det oftast snyggast med en klocka som kommer på band. Luggar och band brukar vara bättre matchade och vissa (inte specifikt Speedmastern) som kommer på länk blir aldrig riktigt bra på band.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Av de två du nämner så skulle jag ta en månklocka alla dagar i veckan. Bara klämt på en panna och fattar inte grejen men det är jag det. Haft en FOIS och den funkade på allt i bandväg.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Av de två du nämner så skulle jag ta en månklocka alla dagar i veckan. Bara klämt på en panna och fattar inte grejen men det är jag det. Haft en FOIS och den funkade på allt i bandväg.
Med det resonemanget så kan jag avfärda månklockan med att jag hållit i en omega PO en gång och inte gillade den?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Finns Pannan på länk?
Ingen aning, kan inget om pannor :)

Mitt svar hade egentligen ingenting med de två nämnda klockorna i sig att göra, utan jag svarade på detta:
”Går nu i tankarna att skaffa mig en ny godbit för sommaren, och velar något enormt om jag ska köpa en renodlad stål bands klocka man kan byta till nato/läder/gummi på eller om jag ska vidga mina vyer och köra på klocka som kommer utan stålband och då köra med enbart nato/läder/gummi..”

Alltså mer ett allmänt tips hur jag brukar tänka när jag köper en klocka.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Omega Speedmaster är ju fantastisk men du skulle ju ha en sommarklocka. Speedmastern fyller den funktionen dåligt eftersom den läcker som ett såll...
Nu tog jag väl i lite men i badet passar den inte ... :rolleyes:
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Mellan en Speedy pro och en PAM112 hade jag valt PAM112. Speedyn är fin, men kommer du våga bada med den? En 112 är måhända inte den roligaste pannan, men ett bra insteg i Paneraivärlden. Speedyn är mer en slutdestination utan att vara lika spännande.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Omega Speedmaster är ju fantastisk men du skulle ju ha en sommarklocka. Speedmastern fyller den funktionen dåligt eftersom den läcker som ett såll...
Nu tog jag väl i lite men i badet passar den inte ... :rolleyes:
50m WR kompis.. :)
Jag hade badat med en som var ny och provtryckt, men annars inte.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nej. Det finns modeller som kommer med länk, men inte 112:an.
Tack! Då trodde jag rätt. Spontant undrar jag hur många som verkligen badar med sina klockor? Om jag är ute i skärgården och jobbar (som jag brukar göra ett par månader varje sommar) så är det lika enkelt att stoppa klockan i fickan när man klär av sig som själva avklädandet. När jag är i Spanien kan jag ju välja på ett annat sätt om klockan bärs eller stannar hemma under tiden man är på stranden, och där vill man inte lämna den i kläderna medans man är i vattnet, så då är det badbar som gäller. Tänker mig att många med enkelhet kan ta av sig klockan innan bad och därmed inte riktigt behöver lägga så stor vikt vid wr :rolleyes:
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tack! Då trodde jag rätt. Spontant undrar jag hur många som verkligen badar med sina klockor? Om jag är ute i skärgården och jobbar (som jag brukar göra ett par månader varje sommar) så är det lika enkelt att stoppa klockan i fickan när man klär av sig som själva avklädandet. När jag är i Spanien kan jag ju välja på ett annat sätt om klockan bärs eller stannar hemma under tiden man är på stranden, och där vill man inte lämna den i kläderna medans man är i vattnet, så då är det badbar som gäller. Tänker mig att många med enkelhet kan ta av sig klockan innan bad och därmed inte riktigt behöver lägga så stor vikt vid wr :rolleyes:
Du har helt rätt. Man behöver inte ha klockan när man badar. Jag gillar dock själva tanken att jag kan välja en klocka och sen bära den i vått och torrt.
Det är en sak mindre att tänka på om man skall iväg att bada iaf. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Du har helt rätt. Man behöver inte ha klockan när man badar. Jag gillar dock själva tanken att jag kan välja en klocka och sen bära den i vått och torrt.
Det är en sak mindre att tänka på om man skall iväg att bada iaf. :)
Jag är lika dan, men ibland borde man rannsaka sig själv. Ofta gör man ju val utan att riktigt tänka på hur verkligheten kommer se ut. Har en kompis vars 80 åriga farsa är gammal snut. Han vill alltid ha en kombi när han köper bil. "Så man kan sova i den om det skulle behövas..." När kompisen frågade när han sov i en bil sist berättar han att han gjorde det när han jobbade på span (då var han i 30 års åldern :p). Men kombi ska han ha likväl ;)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag är lika dan, men ibland borde man rannsaka sig själv. Ofta gör man ju val utan att riktigt tänka på hur verkligheten kommer se ut. Har en kompis vars 80 åriga farsa är gammal snut. Han vill alltid ha en kombi när han köper bil. "Så man kan sova i den om det skulle behövas..." När kompisen frågade när han sov i en bil sist berättar han att han gjorde det när han jobbade på span (då var han i 30 års åldern :p). Men kombi ska han ha likväl ;)
Haha, ja. Ibland går man lite till överdrift.
Med det sagt så har jag badat med alla klockor jag haft de senaste 2 åren, med undantag för vintage. Så för mig finns det ju en poäng med vattentäthet ändå.
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Köp en Radiomir istället. 112 är tråkig och Månklockan kan du inte bada med, vilket torde vara standard för sommarklocka.

2D892A08-BA7F-40A3-8371-D32EFEC73209.jpeg
 

gushen

Omega
Jag tycker att det är trevligt med länk så om jag hade haft den som enda klocka hade jag absolut köpt en med länk. Har du flera att variera mellan kanske det rentav är trevligare med en annan bandtyp än länk så att skillnaden mellan klockorna blir ännu mer påtaglig:)
 
Topp