• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

STEINHART "MARINE Officer Bronze" - hissa eller dissa?

Hej alla!

Jag fick precis ett "marketing mail" från Steinhart ang deras nya "MARINE Officer Bronze":
http://www.steinhartwatches.de/en/MARIN ... e,661.html

Grymt snygg, men är den en egen design eller en "homage"?

Ser också att de har gått över från ETA Valjoux 7750 Élaboré till Dubois Dépraz DD 2030 - är det någon som kan berätta mer om det verket?

Är även lite nyfiken på forumets åsikter om Steinhart i allmänhet?

/Johan
 

Bilagor

  • 1035284927MO44_bronze_01.jpg
    1035284927MO44_bronze_01.jpg
    50.3 KB · Visningar: 617

Ricrob

Patek
Jag gillar den, coolt med brons dessutom! Designen är väl inte en kopia direkt men i vanlig ordning har inte Steinhart ritat från scratch om man säger så.. Kika på Panerai's serie och säg om du könner igen ngn och om inte , så kan nog Davvan hjälpa till på traven..? ;)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Njae, Steinhart är väl inte direkt kända att köra allt från egen design, inte här heller....
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ricrob skrev:
Jag gillar den, coolt med brons dessutom! Designen är väl inte en kopia direkt men i vanlig ordning har inte Steinhart ritat från scratch om man säger så.. Kika på Panerai's serie och säg om du könner igen ngn och om inte , så kan nog Davvan hjälpa till på traven..? ;)

Nog fan är det en direkt kopia förutom material..
 
Spencer66 skrev:
Ricrob skrev:
Jag gillar den, coolt med brons dessutom! Designen är väl inte en kopia direkt men i vanlig ordning har inte Steinhart ritat från scratch om man säger så.. Kika på Panerai's serie och säg om du könner igen ngn och om inte , så kan nog Davvan hjälpa till på traven..? ;)

Nog fan är det en direkt kopia förutom material..

Aj - den var verkligen lik Mare Nostrum!
Helt klart på gränsen - men var går gränsen? Många betydligt större och mer respekterade märken "plankar" ju även varandra utan att skämmas...

/Johan
 

Ministern

Founder
2-Faktor
CreativeMind skrev:
Spencer66 skrev:
Ricrob skrev:
Jag gillar den, coolt med brons dessutom! Designen är väl inte en kopia direkt men i vanlig ordning har inte Steinhart ritat från scratch om man säger så.. Kika på Panerai's serie och säg om du könner igen ngn och om inte , så kan nog Davvan hjälpa till på traven..? ;)

Nog fan är det en direkt kopia förutom material..

Aj - den var verkligen lik Mare Nostrum!
Helt klart på gränsen - men var går gränsen? Många betydligt större och mer respekterade märken "plankar" ju även varandra utan att skämmas...

/Johan

Bara du kan sätta gränsen! Jag har börjat respektera mer och mer tillverkare som vågar ha en egen design och inte rider på andras framgångar tex. Breitling.
 

Knät

Cartier
Det är ju rätt synd att Steinhart ska hålla på med alla plankningarna.. De har ju faktiskt en del helt egna modeller som ser helt ok ut. Men nu blir det ju bara fultyskmärke av allt..
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Re: STEINHART "MARINE Officer Bronze" - hissa eller dissa?

Steinheart-ok. MM -big no,no?

I min bok spelar MM, Steinheart, Ocean7, Davosa samma liga.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jag avskyr den, Steinhart är vidrigt...men kvaliteten på verket är säkert bättre än på originalet.....
 
Davvan skrev:
Jag avskyr den, Steinhart är vidrigt!!

Intressant - varför? ;)

Jag äger en Steinhart Ocean Vintage Military (om man nu vågar berätta det här? ;) ) och jag finner att den är ytterst välbyggd, finishen är i klass med Tudors BB och urverket går mycket exakt.

Är "homage" grejen, dvs designen, hela problemet, eller finns det några andra hakar?
 

Camo00

Patek
Re: Sv: STEINHART "MARINE Officer Bronze" - hissa eller diss

För mycket kopia för att det ska vara ok, tycker jag. Man får låna designelement men får för f--n se till att nånting sticker ut såpass att alla ser skillnad vid första anblick. Åtmminstone när det gäller så speciella designdrag. Lite skillnad på att sno en snygg böj på boetten eller ränder på urtavlan. Men här är ju klockan uppenbart kopierad helt och hållet?!
 

Ricrob

Patek
Spencer66 skrev:
Ricrob skrev:
Jag gillar den, coolt med brons dessutom! Designen är väl inte en kopia direkt men i vanlig ordning har inte Steinhart ritat från scratch om man säger så.. Kika på Panerai's serie och säg om du könner igen ngn och om inte , så kan nog Davvan hjälpa till på traven..? ;)

Nog fan är det en direkt kopia förutom material..

Nej, annan design på bezel, visare, typsnitt, små detaljer på tavlan, subdials, logo såklart och säkert storleken (inte säker dock).
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
CreativeMind skrev:
Davvan skrev:
Jag avskyr den, Steinhart är vidrigt!!

Intressant - varför? ;)

Jag äger en Steinhart Ocean Vintage Military (om man nu vågar berätta det här? ;) ) och jag finner att den är ytterst välbyggd, finishen är i klass med Tudors BB och urverket går mycket exakt.

Är "homage" grejen, dvs designen, hela problemet, eller finns det några andra hakar?

För den modellen är 100% ripoff....de flesta är det......oavsett hur välbygda de är. Stoppa in ett Rolexverk i en Patek.....fortfarande inte ok!
 
C

China

Guest
CreativeMind skrev:
Ser också att de har gått över från ETA Valjoux 7750 Élaboré till Dubois Dépraz DD 2030 - är det någon som kan berätta mer om det verket?

Är även lite nyfiken på forumets åsikter om Steinhart i allmänhet?

/Johan

Dubois Dépraz DD 2030 är en 2824-2 med kronografmodul, och i mitt tycke ett mycket sämre val än Valjoux 7750. DD 2030 är ganska omständlig och tidskrävande att serva, vilket kostar en del, om man nu inte byter ut modulen rakt av. Annars så är väl prestandan ok.

Steinhart har jag alltid betraktat som en klockskojare med rymligt samvete.
 
Folk får ju köpa vad dom vill men man kan inte komma och säga att Steinhart inte gör Hommager, personligen kör jag 100ggr hellre en typ Seiko 007 än Steinhart eller liknande....

Märken som Steinhart vill bara casha in på en design som är popular och inte deras egen och riktar sig till dom som inte har råd/lust/vett att köpa originalet, jag väljer hellre ett märke i samma prisklass typ Seiko, Citizen m.fl...
 
C

Crowolf

Guest
Re: STEINHART "MARINE Officer Bronze" - hissa eller dissa?

masterkiller skrev:
Folk får ju köpa vad dom vill men man kan inte komma och säga att Steinhart inte gör Hommager, personligen kör jag 100ggr hellre en typ Seiko 007 än Steinhart eller liknande....

Märken som Steinhart vill bara casha in på en design som är popular och inte deras egen och riktar sig till dom som inte har råd/lust/vett att köpa originalet, jag väljer hellre ett märke i samma prisklass typ Seiko, Citizen m.fl...

Absolut medhåll! Samtidigt förstår jag köparen. Feta klockor med liknande design (läs;kopia) som klockor dom drägglat efter men aldrig kan köpa. Inget konstigt med det.

/Poe
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Re: STEINHART "MARINE Officer Bronze" - hissa eller dissa?

Ren design-rippoff? Javisst. Ganska snygg om man kan leva med det.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt ful! Klockor ska följa ett koncept. Brons är till dykarklockor och den där är helt oduglig som dykarklocka. Riktigt puckat av Steinhart.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
CreativeMind skrev:
Jag äger en Steinhart Ocean Vintage Military (om man nu vågar berätta det här? ;) ) och jag finner att den är ytterst välbyggd, finishen är i klass med Tudors BB och urverket går mycket exakt.

Ta nu inte detta som en personlig förolämpning, men nej. Steinhart är för dumma för att göra bra klockor.
Att skriva 200m på urtavlan och sätta den i ett hus som är 300m och även skriva 300m på baklocket är så klantigt och ouppmärksamt att det inte ens går att bortförklara.

Edit: Att bygga en klocka är inte svårt. Att däremot bygga en klocka som följer ett koncept och är enhetlig, smakfull och funktionell är svårare. Steinhart lyckas ytterst sällan med de andra bitarna, vilket båda mina inlägg ovan är snabba och enkla exempel på. De slänger ihop sina modeller utan att kunna ett skit om klockor, dess koncept och dess innebörd.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
yonsson skrev:
CreativeMind skrev:
Jag äger en Steinhart Ocean Vintage Military (om man nu vågar berätta det här? ;) ) och jag finner att den är ytterst välbyggd, finishen är i klass med Tudors BB och urverket går mycket exakt.

Ta nu inte detta som en personlig förolämpning, men nej. Steinhart är för dumma för att göra bra klockor.
Att skriva 200m på urtavlan och sätta den i ett hus som är 300m och även skriva 300m på baklocket är så klantigt och ouppmärksamt att det inte ens går att bortförklara.

Edit: Att bygga en klocka är inte svårt. Att däremot bygga en klocka som följer ett koncept och är enhetlig, smakfull och funktionell är svårare. Steinhart lyckas ytterst sällan med andra bitarna, vilket båda mina inlägg ovan är snabba och enkla exempel på. De slänger ihop sina modeller utan att kunna ett skit om klockor, dess koncept och dess innebörd.

:lol:
 

Ministern

Founder
2-Faktor
masterkiller skrev:
Och dom kommer med den rätt lägligt nu när Panerai ska ska släppa en 42mm re-make på den ryktas det om...


Är det inte så parasitbolagen jobbar? Tänk tex på Ocean7 och deras Ploprof som lägligt dök upp kort innan Omegas relaunch..
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Re: STEINHART "MARINE Officer Bronze" - hissa eller dissa?

@davvan, hade/har inte du en Mare Nostrum?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Re: STEINHART

daviden skrev:
@davvan, hade/har inte du en Mare Nostrum?

Japp......en förbannat salt dinka. MEN....den gick inte att lita på. Verket packade ihop 2 ggr under de 6 mån jag ägde den. DD modulen va ingen hit. Så jag lessnade tyvärr.....lite väl dyr för att inte vara driftsäker. Hade läst om det redan innan jag köpte den.....men ignorerade det i upphetsningen......dyrt misstag. Cool och udda......hade den inte felat så hade den nog varit kvar. Ersättaren blev en Daytona.....inte ens i närheten av att vara lika kul som Maren......men den funkar :)
 
Topp