• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Steinhart Ocean 1 Titanic survivor Manfred Edition

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Historien tar sin början med att jag läste hur @Gummo gjorde en sjukt kul drunknings mod av en Seiko.
Det var i sak inget unikt med en rostig risig tavla, men det var grymt kul att läsa alla vedermödor klockan fick utstå
innan den till slut åter kunde bäras på armen. För några år sedan läste jag om hur Romain Jerome använde rostig metall
från vraket Titanic till att göra klockor dom sedan kallade Titanic DNA. Tyckte dom var riktigt coola.
Nu satt jag på en överbliven/övergiven Steinhart Ocean One och tänkte att jag skulle pröva något liknande. Jag har inte riktigt dokumenterat
alla steg den genomgått, men följande har gjorts... Urverket plockades ur och visarna avlägsnades, jag tog lite häftmassa runt hålet där visarna
kommer opp och sedan satte jag dit visarna löst igen. Detta för att få en patina som har samma DNA så att säga. Sedan blandade jag lite ljus soya med vattenfärg och målade index, lysmassan, sekundmarkeringarna, visarna och lät det torka. Sedan använde jag svart järnfärg och mörkbrun bronsfärg (magic metallic). Jag målade oregelbundet över tavlan och lät färgen torka mellan strykningarna för att få olika tjockt lager färg att oxidera. Sedan penslade på oxiderings aktivatorn på visare och tavla...
IMG_9931.JPG

Efter att det torkade upprepade jag proceduren där jag ville ha djupare rost.
IMG_9933.JPG

Jag la endast soya/vattenfärg på visarna samt använde oxiderings aktivartorn, jag vill inte ha dom tjocka av färg (rost). När detta fått "rätt" patina var det
dags att ta bort häftmassan under visarna och sätta tillbaka dom för att se att dom gick fritt runt tavlan. Allt avslutades med en tunn mattlack. Nu har jag satt i urverket i boetten och har ett nytt bezel inlägg på ingång ifrån Steinhart. Tänkte att det ska blekas och eventuellt lägga hela bezeln i tumlaren hos en guldmed jag känner. Måste kolla om hon tror det kan funka uttan att sabba insidan på ringen.
IMG_9936.JPG

Jag kanske ska förtydliga att jag inte tänkt att det ska se ut som att klockan är gjord av Titanic DNA utan snarare att den plockats av armen på Manfreds skelett när han fanns sittandes i baren (med benen ren gnagda av djupets fiskar) med ett glas av den finaste malt som kunde erbjudas i handen...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja, datumskivan är skrikande vit, men jag vågar mej inte på soya/vattenfärg där, jag är rädd att det kan bli klibbigt. Funderar på en gulnad tape eller dylikt på baksidan, som ett fönster? Sen har jag börjat vela kring visarna... Dom blev visserligen oxiderade, men jag funderar på att göra dom svarta.
 

Freddie L

Panerai
Riktigt bra! Jag hade aldrig vågat ändra de visarna, de är fantastiska. Du kan inte ta loss datumskivan och baka den i ugnen?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Dagens uppdatering. I väntan på nytt insert från Steinhart tänkte jag plocka bort tavlan för att se om jag kunde ge mig på datumskivan. Det var helt omöjligt att lossa skruvarna som håller fast den. Testade då med tanken jag hade på en tunn färgad plast folie (0,125mm) som fönster (på undersidan av datum hålet). Det funkade inte heller då tavlan ligger så tätt och fint mot verkets kanter. Det lutar åt att jag säger som gummo gjorde, "det ska va så"! Men eftersom jag vart tvungen att ta loss visarna passade jag på att ge dom en annan ytfinish. Enligt fin gammal japansk tradition fick dom smaka mina slipstenar. Först 800 följt av 1000 och avslutades med 3000. Vill inte ha nån Grand Seiko finish genom att avsluta med 5000 ;). Detta gjorde att mässingen kom fram, riktigt trevlig varm gul färg :). Sen var det dags att plocka bort insertet ur bezeln. Keramisk! Behöver jag säga mer. Kände mig som killen med aktersnurra i S.O.S sällskapsresan. Satt som berget. Hårtork, varmvatten, t-röd, sabbade brytblad. Slutade med att jag kapade ett litet snitt med en 20mm diamantskiva och kunde då men lätthet lossa ringen med en liten mejsel. Hur hårt jag ska härja det nya insertet har jag inte riktigt bestämt än. Ska den bara vara lite sand blästrat sliten eller ghost blek? Sen kommer frågan om armband. Länk? Orörd? Slitet läder? Nato? Kanske rentav svart alligator? Hursom, lägger upp ett par bilder på dagens utveckling...
IMG_9945.JPG

Insert borta!
IMG_9954.JPG
IMG_9954.JPG

Mässingsfärgen på vissarna, fortfarande ganska härjade dock :D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Okej, då börjar det närma sig. Idag kom insert ifrån Steinhart. Svider lite att börja bleka ett så svart och fint insert. Jag hade gärna gjort det med orginalet, men det var ju som sagt keramiskt och är n
IMG_9968.JPG
u kapat med diamantskiva. Lade insert nedåtvänt i klorin i 2 minuter.
Jag hade någon slags förhoppning om att spara limet då ;) Jag plockade ur det ur klorinen och tvättade med grön scotch brite indränkt i galltvål och torkade torrt. Detta upprepades 4 ggr då den sista gången var 3 minuter (9 minuter totalt)
IMG_9971.JPG

Det är lite svårt att få till färgen som blev resultatet av blekningen, men lite cyan blek. Alltså en svagt grön-blå nyans. Riktigt nice.
En del blekningar jag sett blir åt det röda hållet, då föredrar jag detta.
IMG_9972.JPG

Nu återstår att vänta en dag på att blekningen avstannat helt innan den ska få lite slip märken, samt att välja om den ska tillbaka på orginal länk, något passande nato eller läder...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Okej, då börjar det närma sig. Idag kom insert ifrån Steinhart. Svider lite att börja bleka ett så svart och fint insert. Jag hade gärna gjort det med orginalet, men det var ju som sagt keramiskt och är n
IMG_9968.JPG
u kapat med diamantskiva. Lade insert nedåtvänt i klorin i 2 minuter.
Jag hade någon slags förhoppning om att spara limet då ;) Jag plockade ur det ur klorinen och tvättade med grön scotch brite indränkt i galltvål och torkade torrt. Detta upprepades 4 ggr då den sista gången var 3 minuter (9 minuter totalt)
IMG_9971.JPG

Det är lite svårt att få till färgen som blev resultatet av blekningen, men lite cyan blek. Alltså en svagt grön-blå nyans. Riktigt nice.
En del blekningar jag sett blir åt det röda hållet, då föredrar jag detta.
IMG_9972.JPG

Nu återstår att vänta en dag på att blekningen avstannat helt innan den ska få lite slip märken, samt att välja om den ska tillbaka på orginal länk, något passande nato eller läder...
Bra, riktigt härlig! Fimpa pärlan också :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Sojapatinera datumhjulet kanske funkar? kan man inte få bort datumbubblan? :angel: Jävligt nice mod, skulle nog göra sig bra på ett riktigt slitet zulu.. :)
Datumbubblan kan man ganska enkelt värma loss, datumjhulet lyckas jag inte komma åt då jag inte får loss skruvarna som håller tavlan:shifty:. Men som försvar, eller kanske som referens, så har jag sett att nästan alla naturligt patinerade tavlor verkar ha väldigt vita datum. Kanske för att det ligger skyddat hela tiden?
 

Sjobedan

Rolex
Datumbubblan kan man ganska enkelt värma loss, datumjhulet lyckas jag inte komma åt då jag inte får loss skruvarna som håller tavlan:shifty:. Men som försvar, eller kanske som referens, så har jag sett att nästan alla naturligt patinerade tavlor verkar ha väldigt vita datum. Kanske för att det ligger skyddat hela tiden?
Den blev överjäkligt cool. Hojta när den ska flippas!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Den blev överjäkligt cool. Hojta när den ska flippas!
Jag antar att man flippar den kvällen man drar "fel" fyllestory till någon som hört en annan tidigare ;)
Detta är första gången jag givit mej på att härja så här med någon av mina klockor, å jag måste erkänna att det liksom tänder gnistan på nytt lite :smug:
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Okej, jag har frångått Speedy tisdagen idag! Till förmån för lille Manfred på Hirsch Heritage grå/grön.
Pärlan är mördad och insertet är våtslipat med 800 papper för att matta även silverglansen. Ska nu känna efter ett par dagar för att se om detta ska vara nog eller om cyklopet ska ryka också, men gillar faktiskt cyklop på dykare med datum.
IMG_9977.JPG
IMG_9985.JPG

För er som missat utgångsmaterialet...
LWWO4412.jpeg
 

Anti

Cartier
Okej, jag har frångått Speedy tisdagen idag! Till förmån för lille Manfred på Hirsch Heritage grå/grön.
Pärlan är mördad och insertet är våtslipat med 800 papper för att matta även silverglansen. Ska nu känna efter ett par dagar för att se om detta ska vara nog eller om cyklopet ska ryka också, men gillar faktiskt cyklop på dykare med datum.
IMG_9977.JPG
IMG_9985.JPG

För er som missat utgångsmaterialet...
LWWO4412.jpeg
Så jävla sval!! Fakk va cool. :) Hade gärna gett mig på nåt liknande, synd att man inte kan ett dugg om att skruva i klockor :dead:
 

Tassoli

Omega
Detta ser fruktansvärt häftigt ut! En dröm för mig har sedan länge varit att en dag införskaffa en pre-ceramic sub och ge den egna "skönhetsbrister" som symbol för ett liv väl levt. Detta är definitivt ett attraktivt mellansteg! Bravo!:D
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Okej, jag har frångått Speedy tisdagen idag! Till förmån för lille Manfred på Hirsch Heritage grå/grön.
Pärlan är mördad och insertet är våtslipat med 800 papper för att matta även silverglansen. Ska nu känna efter ett par dagar för att se om detta ska vara nog eller om cyklopet ska ryka också, men gillar faktiskt cyklop på dykare med datum.
IMG_9977.JPG
IMG_9985.JPG

För er som missat utgångsmaterialet...
LWWO4412.jpeg
Det där är den snyggaste Steinhartklockan ever!!!:D:D:D Bravo!
 

Tärnan

Cartier
snyggt! och kul ide.
kanske ett av datumen kan vara gulnat, det datum som den var framme när den "hittades o räddades". Resten av datumen kan vara vita med hänvisning till att de klarat sig bra då de var skyddade?
bezel o urtavla haltar lite i vintagenivå. skulle ge mig på bezeln ett par ggr till om det går
 
Topp