• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Steinhart Ocean 39 Premium 904L vs Christopher Ward C63 Sealander

fozec

Basic
Hej på er!

Sitter och väljer mellan dessa två:

Vilken skulle ni ha kört på?

Steinhart med 904L

1641413374618.png

Eller

C63 Sealander / GMT

1641413420848.png

1641413443656.png

CW alla dagar i veckan. Brs design med ett stort antal trevliga och lite egna modeller. Bra kvalité, vettigt pris. Steinhart prickar dom två sista men missar grovt på den första.
Tack för input. Dock tycker jag priset för en CW är lite väl högt, skulle de ligga i ca 600-700 EUR klassen hade vi pratat, men priset stör mig lite. Överhype:at varumärke därför jag drar mig lite från CW

Tack för input. Dock tycker jag priset för en CW är lite väl högt, skulle de ligga i ca 600-700 EUR klassen hade vi pratat, men priset stör mig lite. Överhype:at varumärke därför jag drar mig lite från CW
Håller inte alls med dig där. Har haft flera CW och en mängd märken som är långt dyrare och CW slår långt över sin prisklass. Fullt jämförbart kvalitetsmässigt med Oris, Tag Heuer, Sinn etc.

Christopher Ward skulle vara mitt val här, om inte avancerad dykning är huvudsakliga användningsområdet. Klart snyggare klocka.

Har haft både Steinhart och CW och ville garanterad valt CW om jag var tvungen att välja men Steinharten är på inget sätt en dålig klocka.
Tycker inte CW´s "hype" om den ens finns, speglar sig i höga priser. Tvärt emot är de fortfarande prisvärde (enligt mig i alla fall :))
Är kanske bäst kvalitet för pengarna av de jag själv haft/har och kan jämföra med (Tag, Oris, Certina, Mido, Squale, Sinn, Longines, Steinhart, Seiko, Doxa, Glycine...)

CW utan att tveka, har själv haft en dykare i brons från dom, äger Tag Heuer, Oris och Longines och jag tycker nog att den är jämförbar kvalitetsmässigt.

Priserna på deras klockor är bra, skulle inte förvåna mig om deras snittpris ligger runt 20k om ett par år.

CW alla dagar i veckan. Skulle aldrig köpa något från ett företag som gör uppenbara kopior homager

Överhypat vad grundar du det på?
Ägt båda märken och CW alla dar i veckan.

Har flera Steinharts och tycker de ligger bra prismässigt med tanke på vad du får för verk, speciellt om du plockar en begagnad. Här tycker jag att den vanliga C63 Sealander från CW tar det designmässigt.

Steinhart räknas inte som ett rumsrent märke, trots god kvalitet.
De går ofta bort för att de bland annat gör homager. Det är dock
inte dåliga köp, har bara dålig status hos vissa. Dock inte
utomlands. Ett klocknacksdilemma dessvärre.

Mitt råd, välj något annat än Steinhart för husfridens skull 😉

/P

Säkert CW är definitivt inte överhypat iaf.
Värda mer än va dom kostar.
Vad anser du att CW är värda då? Tycker de ligger ovanligt högt med tanke på materialet som används+ urverket. Finns ju brands så som Steinhart som ligger mer rätt i pris för vad man får. Sen absolut, man kan bara köpa CW på deras hemsida (om man vill ha ett fräscht ex. Sen även finns det absolut en diskussion om man gillar homage eller inte. Jag personligen har inget emot homage i sig.

Tycker CW är bland de bästa 'bang for buck' man kan hitta under 10k. I mitt tycke tveklöst jämförbart med Oris i alla kategorier. Jämför Steinhart med Pegani design före CW.
Har haft Steinhart och Pegani tidigare för att jämföra kvalitén. Har du själv känt på båda? Och då menar jag inte via youtube.

Jag har har haft Steinhart tidigare och är nöjd med märket. Sen som jag skrev tidigare, jag personligen har inga problem med homage klockor, tycker snarare att Steinhart har lyckats få fram en produkt som ligger rätt i pris och samtidigt behåller kvalitén. Sen finns det som med alla klockor, något att klaga på.
Kan det vara så att TS ville ha stöd för att köpa Steinhart? ... 😁

Vad anser du att CW är värda då? Tycker de ligger ovanligt högt med tanke på materialet som används+ urverket. Finns ju brands så som Steinhart som ligger mer rätt i pris för vad man får. Sen absolut, man kan bara köpa CW på deras hemsida (om man vill ha ett fräscht ex. Sen även finns det absolut en diskussion om man gillar homage eller inte. Jag personligen har inget emot homage i sig.
Finish och hantverk är mer än vilken stål som används. Kolla div recensioner, de flesta är eniga att CW slår över sin prisnivå.

Tycker dom lätt är värda det som kostar grym finish på dom väger lätt upp mot en Oris.

Så vad är det som gör att CW tar "längre" kliv med nästintill liknande material förutom design? Vi kan ta GMT versionen som Olko säljer då det blir mer jämt:
1641645080419.png
Mer respekt med en CW på armen speciellt härinne där folk pissar på Steiny.
Har du ens ägt en CW eller Steinhart?
Vart vill du komma?

Mer respekt med en CW på armen speciellt härinne där folk pissar på Steiny.
Har du ens ägt en CW eller Steinhart?
Vart vill du komma?
Jag har ägt flertal Steinharts och tycker att det man betalar för är rättvist. Jag är rädd att betala ca 10-11K för en GMT version från CW som lever upp i samma standard som en Steinhart i slutändan, RENT kvalité mässigt. Det som lockar mig mest som sagt med CW är att man kan ställa om deras länk utan att behöva verktyg.
Sen har jag ingen erfarenhet av CW.

En annan nyfiken fråga, varför pissar folk på Steinhart?
Jag kan förstå rent historiskt varför man skulle kunna pissa på ett varumärke som Ginault med deras historia och agenda men har aldrig hört/sett något illa om Steinhart förutom att de gör homages (vilket egentligen MÅNGA brands i branschen gör idag, tbh)

Tillbaka
Topp