• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stelhet/smärta i handleden?

oscaroscar

Panerai
Någon mer än jag som känt av smärta i handlederna? Händer bara på klock-armen, när jag haft på mig klockan en lång tid.
Har inga tunga klockor och jag tränar väldigt ofta så det handlar inte om svaga handleder.
Vill bara kolla om någon annan känt av att kanske klockan orsakat smärtan :eek:
 

carlanton

Audemars
Kan också få ont om jag bär den för tight eller om handleden är svullen. Förut brukade jag lyfta vikter med klockan på, men det fungerade inte alls. Fick bara ont och i slutändan kändes det dumt.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag kan få ont om jag har en länk som sitter lite för tight och armen sväller pga värme eller ansträngning, då kan det komma en nerv i kläm lite.

Men allmänt så har jag ej ont.
 

oscaroscar

Panerai
Följdfrågan blir givetvis hur bär du klockan? Tajt som f*n alla spence eller löst som bilhandlarn?
Den sitter precis lagom. Man kan få in ett lillfinger mellan.
Det är en konstig känsla, känns som om jag haft något väldigt tungt runt handleden - men klockan väger bara 150g.
Ska man behöva byta klockarm till den högra :wideyed:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har faktiskt också, på fullt allvar, upplevd det. Inbillar mig att de är de klockor som jag inte tycker sitter riktigt (100 %-igt) bra på min handled, pga varierande orsaker. Kanske lite för stora, oftast högre topptunga kronografer, en millimeters "fel" längd på bandet, för långa från horn till horn, för mig ovant tunga, "fel" lutning på bandhornen, för platt bakboett, för bullig bakboett, skavande krona etc. Detta leder till ett överdrivet "vridande och skakande" på handleden, för att få den att sitta som man vill, vilket leder till en irritation, både i muskler och ligament. Ev. även väldigt fula, men har inget belägg för det sistnämnda ;) Sälj och leta vidare, är mitt råd!
 

Johan M

Cartier
Jag tror att du vänjer dig även om känslan kan komma tillbaka lite då och då om handleden sväller lite. Det är bara att stå ut, eller så gör du som så många andra och flippar din Rolex ;)
 

_jonte

Patek
Som redan nämnt, testa lösare eller kanske tightare på länken. Kan ge stor skillnad. För mig funkar lösare bäst. Sen kan det vara så att klockan är för stor eller av fel modell för att passa just dig. Bör främst vara längden på klockan som avgör.
 

oscaroscar

Panerai
Som redan nämnt, testa lösare eller kanske tightare på länken. Kan ge stor skillnad. För mig funkar lösare bäst. Sen kan det vara så att klockan är för stor eller av fel modell för att passa just dig. Bör främst vara längden på klockan som avgör.
Längden är väl precis på gränsen. Subc är ju ingen gigantisk klocka, men jag har jävligt tunna handleder.
Finns de nåt "rätt" eller "fel" på hur länkbitarna ska plockas bort? Kanske tippar klockan åt fel håll. (Går inte att ha de symmetriskt)
 

_jonte

Patek
Längden är väl precis på gränsen. Subc är ju ingen gigantisk klocka, men jag har jävligt tunna handleder.
Finns de nåt "rätt" eller "fel" på hur länkbitarna ska plockas bort? Kanske tippar klockan åt fel håll. (Går inte att ha de symmetriskt)
Förmodligen längden kombinerat med vikten då. För bra komfort upplever jag att de flesta klockor bör vara närmre 10mm kortare än handledens bredd. Högst personligt iofs...
Min handled är ca 55mm bred och dagens klocka på länk är ca 42mm lång (36mm bred). Sitter jätteskönt. SubC närmare 50mm va? Hur breda handleder har du?
 

Ricrob

Patek
Ny klocka = överdrivet gluttande = vispande för att den ska landa/ligga rätt = överansträngning, precis som Argo sa.. Lyssna på oss manuell-medicinare! :D
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Känner knappt av att jag har klocka på mig, men det är väl bara en vanesak.
Pröva nato eller annat armband och se om det blir bättre, kanske länken som klämmer ulnaris eller radialis nerven. Sticks det eller domar fingrarna ?
 
C

Crowolf

Guest
Känner det motsatta. Är snickare så när jag är utan klocka på jobbet så inträffar en djup smärta fram mot eftermiddagen. En smärta av tom handled, en smärta i själen.....suck.....
 
Topp