• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sterlingsilver, emalj och 1920-tal från anrik tillverkare

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Som bekant är jag svag för udda ur och på senare tid riktigt gamla ur. Har tyvärr inte mycket information om uret mer än att jag gillade det när jag såg den för första gången. Uret skall vara tillverkat 1922 och är ett konverterat litet fickur, ett sk. mormorsur. Armbandsur var inte så vanliga på denna tid och det var dyrt. Därför var det inte helt ovanligt att man konverterade fickuren så man kunde enligt senaste mode bära dem på handleden istället för i fickan.Det som är trevligt är att konverteringen ser riktigt gammal ut och är gjord i silver som boetten. De övre bandhornen sitter på gångjärn så man lättare kan dra upp kronan som sitter kl 12. Boetten är 35 mm bred. Vissa av er känner kanske till att jag har en annan gammal Omega i sterlingsilver med emaljtavla? Den stora skillnaden är att den andra byggdes som ett armbandsur medan denna konverterades.

https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-aurum-måndag-v-5.3304/

image_8.jpeg
image_14.jpeg
image_10.jpeg
image_7.jpeg
image_2.jpeg

Kul klockor! Det är underligt hur man kan tycka att det är helt ok med ett konverterat fickur, så länge som konverteringen skedde under rätt tidpunkt. Hade konverteringen skett idag hade de flesta rynkat på näsan medan en gammal konvertering blir en trevlig tidsmarkör. :)

Härliga klockor, störtsköna tavlor och boetter!
Kul konstruktion med gångjärnen för att underlätta uppdrag av det manuella urverket.
Tack för ytterligare en riktigt bra post!

Häftig och uppfinningsrik konvertering av ett gamalt mormorsur. De har kortat ner kronan så den sitter ända nere på uret också, snyggt!

Kul klockor! Det är underligt hur man kan tycka att det är helt ok med ett konverterat fickur, så länge som konverteringen skedde under rätt tidpunkt. Hade konverteringen skett idag hade de flesta rynkat på näsan medan en gammal konvertering blir en trevlig tidsmarkör. :)

Nu är det väl iofs inte så att dessa tidiga konverterade uren är universellt omtyckta. Det som stör mig när det kommer till de nyare konverterade uren är att de skall se ut som något gammalt. Sedan har vi dessa marriage där både tavla och boett oftast är nya, inte så charmigt.

Tillbaka
Topp