• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stift i länk på Seamaster trillar plötsligt ut; varför och hur ska det åtgärdas?

jokke

Basic
Hej!

Här kommer en troligtvis (förhoppningsvis) vansinnigt simpel och lättbesvarad fråga.

Klocka: Helt vanlig Omega Seamaster Professional från 2001
I morse hade det stift som håller fast låsdelen med länken kasat ut. Jag petade in det igen, men det sitter inte alls fast, så lite senare hade det kasat ut likadant igen:

IMG_9943.JPG

Jag antar att detta beror på slitage över åren. Men är det stiftet (heter de stift eller något annat? Pinne?) som är slitet och behöver bytas ut, eller är det hål i länk och lås som är stora (sätter man då in fetare stift, jfr. mottrenoveringar med större kolvar) eller vad bör man göra här?

Mvh,

/J

Stiftet fäster i små "tuber" i de hål som går igenom länken. Gå till närmsta urmakare, med fördel för en Omega AD så hjälper dem dig. Bör inte kosta många kronor. Lycka till.

Hände mig också, men mitt stift gled ut helt och länken delades i två så klockan for i golvet, på en klubb, på ett dansgolv.... Märker det några minuter senare, börjar leta och ser någonting blinga till på golvet när en strålkastare sveper förbi. Där låg den jäkeln. Riktig bonnröta att jag hittade den. Liten sidestory, hur som helst så tog jag den till Omega AD dagen efter där dom bytte allt som behövdes och sen dess har den hållit ihop :D

Det hände otaliga gånger med min SMP som var från runt 2000. Huke i Malmö tog 100 spänn per stift för att fixa det.

Har även råkat ut för detta på en Speedmasterlänk och en Omegaurmakare förklarade att detta beror på att hylsan som sitter i länken är sliten så den inte längre greppar runt den "midja" som finns på stiftet. Regelbunden tvätt rekommenderas och har slitaget gått för långt så måste hylsorna bytas för att inte riskera något.

Vanligt att stiften & rören i anslutning till låset går på de äldre Omegalänkarna. Slitage, helt enkelt.

Ville_W förklarar helt rätt. Be ADn som byter stiftet även känna på dom andra. Så kanske du får mängdrabatt och slipper springa fram och tillbaka under en kortare period. Jag brukar ge mängdrabatt vid +3 set iallafall :)

Fick ett stift gratis av min lokala stjärnurmakare när motsvarande hände. När jag igår lämnade in klockan på service hos gamle Werner på ABC så sade han att byte av samtliga stift och hylsor ingick i hans service.

Jag ser det lite som strålkastare på bilen - går en så kommer den andra gå relativt snart så det är lika bra att byta båda.

Har också varit med om liknande. Börjar de glida ur är det bara att byta. Tur att det är ett ganska lättfixat problem.

Lokal seriös urhandlare löste det för 120 spänn; stiftet gick att återanvända sa de, så det var bara en ny hylsa som behövdes.
Inget kontsigt efter 13 års daglig användning, tycker jag. (Men 120 spänn för ett hylsbyte? Om lejonparten går till urmakaren så är det ju helt okej, men jag gissar att det mesta cashas in av Swatch Group...)

Tack för all utmärkt input, hörni!

Tillbaka
Topp