• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stift + krage / pin + coallar till Samurai.

Brogin

Rolex
Hej, har en Seiko Samurai som tidigare ägare kortat länken på och då har lite delar försvunnit. Länkbitar har jag så jag klarar mig men 1 av stiften som håller ihop länkarna och iaf 3 av hylsorna som låser stiftet är på drift. Jag vet att de här prylarna benämns olika beroende på var man kollar men ni som kortat Seikolänkar vet nog vad jag menar... Var hittar man såna där prylar? Har hittat på ebay men leveranstiden är ju lite dryg därifrån ibland så om det finns på närmare/snabbare håll vore det ju trevligt!
Tack på förhand...
20210412_095733.jpg
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Hej, har en Seiko Samurai som tidigare ägare kortat länken på och då har lite delar försvunnit. Länkbitar har jag så jag klarar mig men 1 av stiften som håller ihop länkarna och iaf 3 av hylsorna som låser stiftet är på drift. Jag vet att de här prylarna benämns olika beroende på var man kollar men ni som kortat Seikolänkar vet nog vad jag menar... Var hittar man såna där prylar? Har hittat på ebay men leveranstiden är ju lite dryg därifrån ibland så om det finns på närmare/snabbare håll vore det ju trevligt!
Tack på förhand...
20210412_095733.jpg
Kollade min länk, men ser inga hylsor..? Har ett stift löst, antar att eventuell hylsa sitter i länken då? Om det behövs kan jag säkert fixa 1 stift och hylsa, min länk är ruskigt lång...
 

Brogin

Rolex
Som jag har förstått det så ska det sitta en hylsa i den mittre länken som låser stiftet. Hylsan låser i en riktning så om man driver ut stiftet åt fel håll så åker hylsan ut. Det verkar va samma system som i filmen....
 

Dr Hochblume

Panerai
Hej,
Jag har haft samma problem på två olika Seiko-länkar; länken föll isär när jag satte på mig klockan och det var en Sumo och en Samurai. Jag lämnade in den till en urmakare och han tog en hundring för att fixa det. Jag vet inte om problemet uppstår om man tar ut stiftet åt fel håll?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Min minnesbild är att hylsan kan finnas på olika ställen i länken, beroende på vilken länk det är.
Man trycker dock alltid ut pinnen i pilens riktning om man ska ta isär länken.
Beroende på hur man sen håller delarna kommer hylsan kanske, kanske inte, att trilla ut. När den väl trillar så kommer den förmodligen att komma bort om man inte håller sig över något mjukt, t ex en kökshandduk, som gör att den inte studsar iväg. För har den väl hamnat på golvet, då får man köpa en ny...

Och eftersom det är så vanliga detaljer till vanliga klockor som säljs av t ex Klockmaster, skulle jag höra med t ex Klockmaster Globen. De bör kunna ordna fram nya.
 
Topp