• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stilren dress klockan med radio och kinetic system

Binkel

Breitling
Hej jag har ett ovanligt problem.

Jag har bytt klocka var tredje månad och de har börjat dra sig nästan med en gång.
Och då är det quarts ur jag har använt och de drar sig mycket ibland 5 min på en vecka.

Det har visat sig efter undersökning att jag själv har ett stark magnet fält och stör ut klockans avläsning av kristallen på något sätt. Runt 200 gånger starkaste än normalt.

Blev rekommenderad att köpa en automat i stället men ha är förstått att de ofta drar sig eller går för fort i alla fall känns det lite onödigt.

Jag är ute efter en klocka som stilren t.ex en tissot visodate eller en certina day date ,fast radio kontrollerad. Vill ha något som känns gediget och avstår casio som jag tycker är rätt fula.

Tacksam för hjälp
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Hej jag har ett ovanligt problem.

Jag har bytt klocka var tredje månad och de har börjat dra sig nästan med en gång.
Och då är det quarts ur jag har använt och de drar sig mycket ibland 5 min på en vecka.

Det har visat sig efter undersökning att jag själv har ett stark magnet fält och stör ut klockans avläsning av kristallen på något sätt. Runt 200 gånger starkaste än normalt.

Blev rekommenderad att köpa en automat i stället men ha är förstått att de ofta drar sig eller går för fort i alla fall känns det lite onödigt.

Jag är ute efter en klocka som stilren t.ex en tissot visodate eller en certina day date ,fast radio kontrollerad. Vill ha något som känns gediget och avstår casio som jag tycker är rätt fula.

Tacksam för hjälp
Du har inte ett extra starkt magnetfält, för du liksom alla andra människor är inte magnetiska. Möjligtvis bor du eller arbetar någonstans där extra starka magnetfält finns.
Med det sagt, om du nu lyckats magnetisera varenda klocka du använt kanske det är läge att sikta på något anti-magnetiskt. Sinn?
Edit: De är dock inte radiokontrollerade.
 

Binkel

Breitling
Jo då, det är uppmät av forskare/läkare men vi behöver inte bråka om här :)
( att skapa ett magnet fält har inget med att vara magnetisk att göra. Tänk på kraftledningar de är gjorda i alu eller koppar. Alla ledare skapar ett magnet fällt stort som smått. Men strunt i det vi behöver inte vara överens om det.

Huvud saken är jag hittar en klocka som fungerar. Hitta ingen bild på Sinn
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
tmp_28341-Screenshot_2016-07-18-19-32-18-1302651765.png
 

relhok

Omega
Ska du ha radiokontrollerat är det nog seiko, citizen eller casio som gäller.
Hade jag varit i dina skor hade jag köpt en casio OCW-S100-1AJF, den enda som är hyfsat stilren.
 

Aron72

Cartier
Tror att Gastons ur på wiselgrensplatsen kan ha Junghans inne för att klämma på. Sist jag var förbi fanns det iaf ett ok urval inne.
 

Binkel

Breitling
Jo du har helt rätt. Jag lyckas inte flytta den. Har ingen dator just nu så allt går vi telefonen. Men du får gärna upplysa mig om hur man gör om du kan.
 

Binkel

Breitling
Vad bra hade tänkt mig ditt snart iaf. Tror även han har ett stort ur val av automater.
Har blivit insperarad att införskaffa en instegs klocka och vill klämma på in tissot visodate.
 

Binkel

Breitling
Jag är inte helt unik. Det har visst sig att en del människor oftast i samband med ledreumatiska sjukdomar har en tendens att störta ut klockans avläsning av kvarts kristallen för de flesta som har detta problem räcker det att ha en liten plast lapp under klockan. Fungerar doc ej på mig. Men automater fungerar lika bra på mig som alla andra. Jag har ett par släktingar med samma problem. De har gamla skruv mekaniska klockor. De är äldre damer och de har inget större intresse i klockor så det var ingen ide att be omcråd där :)

Studien har upp kommit pga att man sätt ett samband med andra sjukdomar och ett protin "Hlab27" Jag är ingen läkare eller forskare så jag kan inte allt i ämnet.

Bara mina egna erfarenheter.

Urs vad tråkigt.. Detta inlägg blev.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Näe, detta var ett intressant inlägg. Vi har haft heta diskussioner på sistone angående magnetism och mekaniska urverk. Jag har lärt mig något nytt idag eftersom jag inte hade någon aning om att quartz var såpass känsligt för magnetism - men det kanske inte byggs upp över tid på samma sätt som för mekaniska klockor.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kvartsur är generellt mer motståndskraftiga mot magnetism än mekaniska ur. Du kan inte heller avskärma magnetism med "en bit tunn plast" vilket du skriver. Köp en G-Shock som synkar varje natt så kan du koppla av.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Näe, detta var ett intressant inlägg. Vi har haft heta diskussioner på sistone angående magnetism och mekaniska urverk. Jag har lärt mig något nytt idag eftersom jag inte hade någon aning om att quartz var såpass känsligt för magnetism - men det kanske inte byggs upp över tid på samma sätt som för mekaniska klockor.
@Undersköterskan har förklarat ingående hur och varför det kan vara farligt för en klocka att utsättas för magnetism. Läste om Omegas Seamaster 300 co-axial som ska klara 15000 gauss. Den är gjord i antimagnetiska delar såsom silikon (och annat som jag har glömt).
När de (Watch time) kollade gångavvikelsen över flera dagar och i olika positioner så bör resultatet 0,3 sekunder. En fantastisk klocka!
Det kanske vore något för Ts? :)

wp_ss_20160720_0004.png
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
@Undersköterskan har förklarat ingående hur och varför det kan vara farligt för en klocka att utsättas för magnetism. Läste om Omegas Seamaster 300 co-axial som ska klara 15000 gauss. Den är gjord i antimagnetiska delar såsom silikon (och annat som jag har glömt).
När de (Watch time) kollade gångavvikelsen över flera dagar och i olika positioner så bör resultatet 0,3 sekunder. En fantastisk klocka!
Det kanske vore något för Ts? :)

wp_ss_20160720_0004.png

Silikon?
Silicon?
Kisel?

;)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Vet mkt väl hur det funkar, skulle bara vara lite rolig.
Silikon användes som tätning och i bröst. I klockor möjligen silikonfett på packningar, men har inget med antimagnetism att göra.
I ämnet silikon och bröst har jag rätt bra koll faktiskt. :)
I klockvärden har jag ingen aning!
Dock: I artikeln på bilderna ovan skriver de att "the balance spring is made of silicon"
Vad menar de då då? Är det kisel?
Jag frågar för att lära mig.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
I ämnet silikon och bröst har jag rätt bra koll faktiskt. :)
I klockvärden har jag ingen aning!
Dock: I artikeln på bilderna ovan skriver de att "the balance spring is made of silicon"
Vad menar de då då? Är det kisel?
Jag frågar för att lära mig.

Silicon = kisel, används för att öka resistans mot magnetism i klockor tex.
Silicone = silikon, är ett mjukt "gummi liknande" material, kan köpas i tub och användas för att täta saker och ting, kan även användas för att öka storlek och densitet i kvinnobarmar :D
 

Aston

Panerai
I ämnet silikon och bröst har jag rätt bra koll faktiskt. :)
I klockvärden har jag ingen aning!
Dock: I artikeln på bilderna ovan skriver de att "the balance spring is made of silicon"
Vad menar de då då? Är det kisel?
Jag frågar för att lära mig.
Kisel har kemisk beteckning Si från latin " silex" och blir på engelska silicon, där av förvirringen. Silikon är en Syntetisk blandning med bla. Kisel och har handelsnamn silikon.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kvartsur är generellt mer motståndskraftiga mot magnetism än mekaniska ur. Du kan inte heller avskärma magnetism med "en bit tunn plast" vilket du skriver. Köp en G-Shock som synkar varje natt så kan du koppla av.
Kristallen är kanske innesluten och skyddad i ett metall-hölje, men det vore intressant att se hur/om tidshållningen ändras under tiden man håller klockan mot en magnet. Sådana här kretsar är väl i viss mån självreglerande (PLL) och borde rätta till sig när magneten försvinner (till skillnad från ett mekaniskt ur). Men jag kommer ihåg för lite från utbildningen för att vara säker på detaljerna.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Silicon = kisel, används för att öka resistans mot magnetism i klockor tex.
Silicone = silikon, är ett mjukt "gummi liknande" material, kan köpas i tub och användas för att täta saker och ting, kan även användas för att öka storlek och densitet i kvinnobarmar :D

Silicon = Kisel, jmf med Silicon Valley

Kisel har kemisk beteckning Si från latin " silex" och blir på engelska silicon, där av förvirringen. Silikon är en Syntetisk blandning med bla. Kisel och har handelsnamn silikon.

Ja me se där ja!
Nu har jag, och alla de som inte vågat frågat tidigare, blivit lite klokare.
Tack och bock! :)

Edit: Hittar inte tråden om silikon och kvinnobarmar. Ligger den i Lifestyle månntro? ;)
 
Senast ändrad:
Topp