• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Stilren" - ett återkommande begrepp inom svensk horologisk diskurs. Men vad betyder det egentligen?

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Jo, ordet används ofta... på gränsen till missbruk. Vad betyder egentligen "stilren"? Kan vi reda ut detta så folk som vill använda ordet för att beskriva diverse klockor använder det i en mer objektiv mening än subjektiv? Vad är ordets objektiva mening i klocksammanhang?

Exemplifiering.

Är denna stilren?
Lange-Daymatic-watch-11.jpg


Är denna stilren?

richardmille_image.3432468.jpg


Är denna stilren?

114060+Mallorca+48.jpg


Vad betyder det och kan vi dra nytta av de tre exemplen ovan för att på något sätt stödja eventuella resonemang kring frågan?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
En av mina pet peeves. Förtvivlat många använder "stilren" felaktigt - ordet man söker är istället "sparsmakad" eller "minimalistisk". En grande complication är stilren, en vulgo-Hublot är stilren och en tvåtons-Chronomat från tidigt nittiotal är i allra högsta grad stilren...
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Stilren handlar väl om att klockans design går i en viss stil och ej influerats av andra stilar? Så menar vi i alla fall på den utbildningen jag läsar (grafisk design och kommunikation).
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Stilren ser jag som en klocka som är det den ska vara och fyller sin funktion, håller sin stil, och inte tar massa onödiga utsväningar.
 

ANkk

Cartier
För mig är stilren = keep it simple... inte massa onödigt tjafs.

Med den logiken skulle jag säga att utav dina 3 exempel så är endast 114060 "stilren" ;)

+1 på den

Såg en snubbe som hade postat i modd o fix delen om klockor som han o ngn annan har tillverkat själva. Grovt stilrena.
 
För mig är "stilren" ett begrepp som missbrukas i typ alla sammanhang nuförtiden, för mig och så som "jag fått lära mig" i mina studier och i konstkurser så är något som är stilrent något som håller sig enkelt inom sin stil. Men det missbrukas ofta och används som en synonym till modernistiska/funktionalistiska objekt som är "rena" och sparsmakade.

För mig är en Lamborghini Aventador lika stilren som en Arne Jacobsen Sjuan. Det är när det börjar blandas stilar som det inte är stilrent för mig, läs sista SAAB 9-5 eller typ en Camaro -69 med sprillans OZ-fälgar -.-
 
Topp