• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stilrena (minimilistiska) klockor, vad tycker du?

D

Deleted member 124

Guest
Efter mitt senaste köp, en Hamilton intra-matic, har jag fått upp ögonen för stilrena eller "rena" tavlor.

8589410490_235597f0ac_b.jpg


Min graal som stämmer bra in på kategorin kommer från Jaeger LeCoultre:

DSC_0319.JPG

Jag klämde på denna inne på NK och blev slagen av kvalitetsintrycket trots att jag förväntat mig något extra.

En annan riktigt fin variant kommer från Panerai.
file-1066.jpg


Fyll gärna på med era favoriter i kategorin. Jag kan förstå att många har svårt för dessa klockor då de ofta saknar sekundvisare och inte likt en Rolex Submariner går att använda till nästan alla tillfällen. Men vad gör det? Det är bara ytterligare en anledning till att ha flera klockor.
 

T.rex

Omega
Förvisso med sekundvisare men ändå ganska clean....
 

Bilagor

  • klockor 009.JPG
    klockor 009.JPG
    67.8 KB · Visningar: 388

Singular

Rolex
2-Faktor
Inte för att vara dryg - men stilren och minimalistisk är inte synonymer. En redigt nittiotalig tvåtons-Chronomat är också oerhört stilren, men en lite annan stil...
 
D

Deleted member 124

Guest
Singular skrev:
Inte för att vara dryg - men stilren och minimalistisk är inte synonymer. En redigt nittiotalig tvåtons-Chronomat är också oerhört stilren, men en lite annan stil...
Du har en poäng, men jag använder inte de olika begreppen som synonymer – eftersom jag använder "och" mellan dem. Med stilren menar jag i sammanhanget elegant eller smakfull.

Med andra ord är suben ovan enligt min mening en del minimalistisk men inte stilren (elegant). Suben är mer ett verktyg i mina ögon. En Reverso tribute 1931 är faller däremot inom båda begreppens parametrar, den är elegant och har en "ren" tavla.

Edit: såg att jag inte alls använt "och" utan istället "eller". Så jag förstår då helt din poäng :)
 

fredrik!

Cartier
Jag har hört att alla goda ting är tre, även om dem har sekundvisare.
 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    50.9 KB · Visningar: 258
D

Deleted member 124

Guest
JayJay skrev:
NOMOS måste ju nämnas i det här sammanhanget.
en Nomos hade det troligen blivit ifall jag tänkt spendera priset av två Hamilton. Vet du hur kvalitén förhåller sig på dessa?
 

JayJay

Rolex
pethul skrev:
JayJay skrev:
NOMOS måste ju nämnas i det här sammanhanget.
en Nomos hade det troligen blivit ifall jag tänkt spendera priset av två Hamilton. Vet du hur kvalitén förhåller sig på dessa?

Jag har aldrig hållt i någon i verkligheten. Har däremot läst en del om dom och det är ju i princip odelat positivt. Eftersom du bor i Stockholm är det ju ingen stor sak att svänga förbi Franks ur och be att få klämma på en.

mvh
 

MERL

Omega
Den här såg jag på nätet precis. Tyckte den var dyngfräsch!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    41 KB · Visningar: 140
  • image.jpg
    image.jpg
    40.4 KB · Visningar: 141
Topp