• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stilstudie av en lite dyrare SEIKO

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tänkte att det med hjälp av lite bilder kunde vara kul att se varför vissa modeller från SEIKO är dyrare än andra. :)

I present for your pleasure, SEIKO Prospex SLA017.
DSC_0597.JPG
DSC_0589.JPG
DSC_0597.JPG
DSC_0567.JPG
DSC_0568.JPG
DSC_0571.JPG

DSC_0574.JPG
DSC_0571.JPG

DSC_0577.JPG
DSC_0550.JPG
DSC_0532.JPG
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jättefin klocka men vad är det vi ska titta på? Ur ett hantverksmässigt perspektiv är ju formerna av boetten och poleringarna ganska rudimentära, det är ju den härliga välvningen av safirglaset mot urtavlan som får en att sukta, vilket är en estetisk fråga :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jättefin klocka men vad är det vi ska titta på? Ur ett hantverksmässigt perspektiv är ju formerna av boetten och poleringarna ganska rudimentära, det är ju den härliga välvningen av safirglaset mot urtavlan som får en att sukta, vilket är en estetisk fråga :)
Är poleringen rudimentär? Posta gärna motsvarande bilder på en annan klocka där du kan reflektera text lika bra.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Aurum & @vaniljglass , om ni inte tycker en boett som är polerad i lapping machine är platt, vad är då platt? Är genuint nyfiken. Ni får gärna kolla på den IRL idag kl 18 på Linnégatan om ni vill för jag skulle vilka påstå att den har väldigt platta ytor irl.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu blir jag sådär lite osäker på om du trollar mig eller inte?
Ja, jag ser att de buffar mer än mellan bandhornen.
Har sett lite olika videos på hur de polerar. Det finns en bättre som jag inte hittar just nu där man ser hur de borstar också.

Zaratzu polish är ju inget unikt för SEIKO, har ju funnits länge även hos andra tillverkare under annat namn.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
@vaniljglass @Aurum - upplever ni samma fenomen på GSar? Vilka tillverkare gör det rätt enligt er? Vore intressant med en jämförelsebild, svårt annars att lära sig se skillnaderna. I mina ögon ser poleringen på Seikon helt grym ut, kristallklar o jämn. :)
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, jag ser att de buffar mer än mellan bandhornen.
Har sett lite olika videos på hur de polerar. Det finns en bättre som jag inte hittar just nu där man ser hur de borstar också.

Zaratzu polish är ju inget unikt för SEIKO, har ju funnits länge även hos andra tillverkare under annat namn.
Ja det verkar ju var rätt sätt att högglanspolera en plan yta. Frågan är varför de isf rundar till ytan senare?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
@vaniljglass @Aurum - upplever ni samma fenomen på GSar? Vilka tillverkade gör det rätt enligt er? Vore intressant med en jämförelsebild, svårt annars att lära sig se skillnaderna. I mina ögon ser poleringen på Seikon helt grym ut, kristallklar o jämn. :)
Kolla på kanterna på de blanka ytorna mot bandstiftshål och borstad finish. Den är mer avrundad än den behöver vara. Det är en smaksak men jag älskar vassa kanter och helt plana ytor är mycket svårare att högglanspolera. Om jag inte missminner mig är även Rolex lite runda idag, förr var de vassare.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Kolla på kanterna på de blanka ytorna mot bandstiftshål och borstad finish. Den är mer avrundad än den behöver vara. Det är en smaksak men jag älskar vassa kanter och helt plana ytor är mycket svårare att högglanspolera. Om jag inte missminner mig är även Rolex lite runda idag, förr var de vassare.
Hm alright, får kika noggrant o se om jag hänger med!
 
Topp