• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stjärnurmakarna älskar Botvidsson och Klocksnack

Minuteman

Rolex
Gick in på Stjärnurmakarnas hemsida idag för att hitta någon som kan trycktesta min Seiko 7005-8052.

Blev "lite" smått överraskad när jag såg bilden på min gamla Seiko SARB 059 som botvidsson tog på klockfotoaftonen för ett par månader sedan (för övrigt en klocka som de knappast har i sitt sortiment).
stjärnurmakarna.jpg

PM:ade botvidsson för att gratulera till att han sålt in en av sina bilder till en stor klockkedja. Dock visade det sig att botvidsson var lika ovetande som jag om att Stjärnurmakarna använde hans bild.
De hade helt sonika "lånat" den (de kanske följer klocksnack, och hittade bilden här) utan att få tillstånd?

Martin kontaktade Stjärnurmakarna via mail:

Hej,
jag såg precis att ni använder en av mina bilder på er hemsidas startsida.
Se bifogad skärmdump.
Det är givetvis roligt att mina bilder uppskattas men jag är inte van vid
att företag i er kaliber använder mina bilder utan lov.
Dessutom är originalet bearbetat utan mitt medgivande.
Jag är lite nyfiken på hur allt detta gått till, var hittade ni
bilden?
Fortsätt gärna använda bilden, jag är inte den som är den, bara kul.
Skicka dock gärna en faktureringsadress så jag kan bjuda mina kollegor från
Sveriges största klockforum, som varit med och tagit bilden, på en liten trevlig
sommarmiddag.
Tack på förhand,
Martin


Inget svar än. Fortsättning följer...
 
Trist särskilt med tanke på att det är ett så stort företag - de borde veta bättre. Hoppas de gör rätt för sig!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Hoppsan, hoppsan.. knappast fråga om klantighet, ett så pass stort företag vet vad som gäller i frågan om upphovsrätt.
Hoppas de löser det på ett snyggt sätt.
 

babanker

Panerai
Gratis är gott! :( Hoppas dom gör rätt för sig!

Kan någon posta bilden här eller länka till tråden? Har missat den och vill gärna se originalet!
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Fantastisk bild, förstår att de blev sugna... Men som flera sagt ovan, otroligt att ett stort företag nallar bilder på det sättet. Hoppas det blir en rejäl slant, normal bildtaxa plus lite skadestånd för tilltaget känns väl inte orimligt?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Ping @forumjuristerna ! ;)
VÄLDIGT snabb analys av mig som juridikstuderande;


Intrång på botvidsson's ekonomiska rättigheter som fotograf (jag anser att bilden har verkshöjd nog) och det saknas möjlighet till undantag enl. 2 kap i UHL. Också hans ideella rätt att namnges i samband med sitt verk har även den kränkts (och jag gissar att inte heller kan anses vara god sed att rakt av sno bilden). Stjärnurmakarna bör dömas för intrång i hans upphovsrätt och han bör få eventuell ersättning enligt 54 § UHL;

Den som i strid mot denna lag eller mot föreskrift enligt 41 § andra stycket utnyttjar ett verk ska betala skälig ersättning för utnyttjandet till upphovsmannen eller hans eller hennes rättsinnehavare.
Sker det uppsåtligen eller av oaktsamhet, ska ersättning även betalas för den ytterligare skada som intrånget eller överträdelsen har medfört. När ersättningens storlek bestäms ska hänsyn särskilt tas till
1. utebliven vinst,
2. vinst som den som har begått intrånget eller överträdelsen har gjort,
3. skada på verkets anseende,
4. ideell skada, och
5. upphovsmannens eller rättsinnehavarens intresse av att intrång inte begås. Andra stycket gäller även den som annars uppsåtligen eller av oaktsamhet vidtar en åtgärd, som innebär intrång eller överträdelse enligt 53 §.

Inkomstbortfall kan det nog inte talas om, det blir den ideella rätten man kan skrämmas med ;)

Källor;
2 § UHL, 3 § UHL, 49a § UHL, 54 § UHL
 
Topp