• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stjärnurmakarna älskar Botvidsson och Klocksnack

vonhall

Rolex
Tror i ärlighetens namn inte att Stjärnurmakarna sitter och stjäl bilder på nätet. Tror att det är någon reklambyrå som de hyrt in har gjort en lite chansning bara!
Dessutom så finns det tämligen klara regler hur man skall gå tillväga för att reda ut bildstölder på blf.se . Med tanke vad det hade kunnat kosta dem så var Botvidsson väldigt generös med hans ersättningskrav.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Ping kvällspressen.
Det är väl snart dags för någon att gråta ut, dålig pr i semestertider = gratis service for life.


På det lite mer seriösa planet. Kanske börjar bli dags att infoga vattenstämplar i alla bilder man lägger ut på nätet, även om det bara är så att de tas i all hast med en skruttig kamera och bara är avsedda för att avnjutas internt här på KS
 

botvidsson

Cartier
Tror i ärlighetens namn inte att Stjärnurmakarna sitter och stjäl bilder på nätet. Tror att det är någon reklambyrå som de hyrt in har gjort en lite chansning bara!
Dessutom så finns det tämligen klara regler hur man skall gå tillväga för att reda ut bildstölder på blf.se . Med tanke vad det hade kunnat kosta dem så var Botvidsson väldigt generös med hans ersättningskrav.


Det här är faktiskt första gången jag råkar ut för något sådant som fotograf. Man blir lite förvånad.
Men... vi ska inte hänga ut Stjärnurmakarna i förtid. Förmodligen, som du säger, är det deras byrå som gjort en liten miss bara.

Jag tänker inte göra någon stor grej av det men det vore ju trevligt med en förklaring och att de la upp en symbolisk peng för sitt misstag.

De kan ju utgå ifrån normaltaxan ;)

Fotografering 1 timma 1625 kr
Retuschering 3 timmar 4875 kr
Hyra kamera Hasselblad 5000 kr
Inkl användningsrätt endast webb
Olovlig användnig 100% av grundarvodet 6500 kr
Olovlig editering av bild 50% av grundarvodet 3250 kr
Totalt 21250 kr + moms
Att betala: 26563 kr (Får man inte nästan en Tudor Black Bay Blue för den pengen)
 

SJ Smythe

Cartier
Är skeptiskt till att man kan lägga på något sorts skadestånd/straffbelopp. Svårt att hävda att man lidit skada. På sin höjd kan man kräva det man skulle kunnat få om det hela skett på ett normalt marknadsmässigt sätt. Är ingen expert men jämför tidigare fall av immaterialrätt.
 

SSL

Audemars
Det här är faktiskt första gången jag råkar ut för något sådant som fotograf. Man blir lite förvånad.
Men... vi ska inte hänga ut Stjärnurmakarna i förtid. Förmodligen, som du säger, är det deras byrå som gjort en liten miss bara.

Jag tänker inte göra någon stor grej av det men det vore ju trevligt med en förklaring och att de la upp en symbolisk peng för sitt misstag.

De kan ju utgå ifrån normaltaxan ;)

Fotografering 1 timma 1625 kr
Retuschering 3 timmar 4875 kr
Hyra kamera Hasselblad 5000 kr
Inkl användningsrätt endast webb
Olovlig användnig 100% av grundarvodet 6500 kr
Olovlig editering av bild 50% av grundarvodet 3250 kr
Totalt 21250 kr + moms
Att betala: 26563 kr (Får man inte nästan en Tudor Black Bay Blue för den pengen)

Grattis till nya klockan!
 

jandan

Panerai
Otroligt pinsamt! Så gör man inte. Särskilt inte om man är seriös. Nu fick Stjärnurmakarna ganska dålig reklam...
De kan gott betala lite för bilden. Skall bli kul att följa detta. Har dem ingen bra förklaring kan man ju handla hos någon
annan seriös handlare nästa gång ett inköp står för dörren...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kass. Bilden är ju uppenbart fotad och redigerad av ett proffs, så de bara måste ju förstå att det inte är ok att bara sno bilden hur som helst.

Så bra produktion har ju inte ens Seiko själva.
A hade ringt. Vem läser mailen liksom? En praktikant kanske....
 

David

Bödeln
Är skeptiskt till att man kan lägga på något sorts skadestånd/straffbelopp. Svårt att hävda att man lidit skada. På sin höjd kan man kräva det man skulle kunnat få om det hela skett på ett normalt marknadsmässigt sätt. Är ingen expert men jämför tidigare fall av immaterialrätt.

Det är varken konstigt eller ovanligt!

Läs några av trådarna på forumet jag länkade till ovan.
 

Apansson

Torpare
Det här är faktiskt första gången jag råkar ut för något sådant som fotograf. Man blir lite förvånad.
Men... vi ska inte hänga ut Stjärnurmakarna i förtid. Förmodligen, som du säger, är det deras byrå som gjort en liten miss bara.

Jag tänker inte göra någon stor grej av det men det vore ju trevligt med en förklaring och att de la upp en symbolisk peng för sitt misstag.

De kan ju utgå ifrån normaltaxan ;)

Fotografering 1 timma 1625 kr
Retuschering 3 timmar 4875 kr
Hyra kamera Hasselblad 5000 kr
Inkl användningsrätt endast webb
Olovlig användnig 100% av grundarvodet 6500 kr
Olovlig editering av bild 50% av grundarvodet 3250 kr
Totalt 21250 kr + moms
Att betala: 26563 kr (Får man inte nästan en Tudor Black Bay Blue för den pengen)

Tycker att du ska kräva på pengar, varför inte liksom? Som sagt, det är ju typ en klocka, sjukt gött ju! Egen vinning är bra vinning.
 

botvidsson

Cartier
Tycker att du ska kräva på pengar, varför inte liksom? Som sagt, det är ju typ en klocka, sjukt gött ju! Egen vinning är bra vinning.


Visst, skulle kunna skicka en saftig faktura. Vill dock avvakta deras respons, allt hänger på deras svar.

Om det hade varit en bild som jag fotograferat till en kund som blev "lånad" skulle jag bli galen. Nu är läget lite annorlunda och det känns mest smickrande. Let's see.
 

Apansson

Torpare
Visst, skulle kunna skicka en saftig faktura. Vill dock avvakta deras respons, allt hänger på deras svar.

Om det hade varit en bild som jag fotograferat till en kund som blev "lånad" skulle jag bli galen. Nu är läget lite annorlunda och det känns mest smickrande. Let's see.

Äh, de är ett stort företag, de har råd att sponsra dig med en klocka, det är du värd!
 

Minuteman

Rolex
Visst, skulle kunna skicka en saftig faktura. Vill dock avvakta deras respons, allt hänger på deras svar.

Om det hade varit en bild som jag fotograferat till en kund som blev "lånad" skulle jag bli galen. Nu är läget lite annorlunda och det känns mest smickrande. Let's see.
Tycker att det är mycket märkligt att de inte gett någon form av initial respons, typ "vi undersöker och återkommer" etc.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Djävligt tråkigt...

Men jag tror inte stjärnurmakarna kan lastas för att ha "stulit" bilden. De har troligen gett ett uppdrag till en reklambyrå och förväntar sig att de betalat för att få en sjysst reklamkampanj med originalbilder och/eller clearade bilder.

Troligen ligger felet hos några skäggiga och taniga söderhipsters.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Inte ok, jag hade kontaktat en advokat som sen skulle slå deras bolagsjurist en signal..
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Det här är faktiskt första gången jag råkar ut för något sådant som fotograf. Man blir lite förvånad.
Men... vi ska inte hänga ut Stjärnurmakarna i förtid. Förmodligen, som du säger, är det deras byrå som gjort en liten miss bara.

Jag tänker inte göra någon stor grej av det men det vore ju trevligt med en förklaring och att de la upp en symbolisk peng för sitt misstag.

De kan ju utgå ifrån normaltaxan ;)

Fotografering 1 timma 1625 kr
Retuschering 3 timmar 4875 kr
Hyra kamera Hasselblad 5000 kr
Inkl användningsrätt endast webb
Olovlig användnig 100% av grundarvodet 6500 kr
Olovlig editering av bild 50% av grundarvodet 3250 kr
Totalt 21250 kr + moms
Att betala: 26563 kr (Får man inte nästan en Tudor Black Bay Blue för den pengen)
Hur många fincigarrer får ihop på vitet :)
 
Topp