• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stjärnurmakarna älskar Botvidsson och Klocksnack

SJ Smythe

Cartier
Tja.. över fyra miljoner i skadestånd för en fildelare baserat enbart på hur många luspanka tonåringar som laddat ner filmerna.

http://www.dagensjuridik.se/2013/12...ning-tvingas-betala-miljonbelopp-i-skadestand

Visst, äpplen och päron, men ändå.

Ja, de är kanske inte helt jämförbara men oavsett gäller det nog snarare skälig ersättning enligt marknadsmässighet snarare än skadestånd.

Jag tror den som citerade lagtext tidigare i tråden har en poäng att man endast kan kräva skadestånd om man kan visa man lidit någon sorts skada av intrånget, ekonomisk, renommé etc. I detta fall kan man nog utesluta samtliga av dessa, även "ideell skada" (alltså sveda & värk, lyte & men) får vi hoppas :)
 

Hmpson

Cartier
Ja, de är kanske inte helt jämförbara men oavsett gäller det nog snarare skälig ersättning enligt marknadsmässighet snarare än skadestånd.

Jag tror den som citerade lagtext tidigare i tråden har en poäng att man endast kan kräva skadestånd om man kan visa man lidit någon sorts skada av intrånget, ekonomisk, renommé etc. I detta fall kan man nog utesluta samtliga av dessa, även "ideell skada" (alltså sveda & värk, lyte & men) får vi hoppas :)


Utan att veta ett endaste dugg om vad som gäller juridiskt så tycker jag att det är förbannad hyfs att betala mer än minsta möjliga för sig om man klantat sig/medvetet snott bilden/reklambyrån gjort bort sig.
 

SSL

Audemars
25% i Omega-hyllan i Solna

Edit: iofs är det klockmaster numer så det gills kanske inte då..
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Är skeptiskt till att man kan lägga på något sorts skadestånd/straffbelopp. Svårt att hävda att man lidit skada. På sin höjd kan man kräva det man skulle kunnat få om det hela skett på ett normalt marknadsmässigt sätt. Är ingen expert men jämför tidigare fall av immaterialrätt.

Klart det finns en rätt till skadestånd.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Du kan säkert ha rätt, men exakt vilken skada har han lidit (om vi antar han får betalt en rimlig peng). Kränkt? Ekonomiskt bortfall?

Det är helt enkelt inte okej att använda någon annans bild utan tillåtelse. Hade det varit min bild hade jag krävt dem på 10 000 kr och efter lite prat förlikats på 4 000 kr.
 

SJ Smythe

Cartier
Det är helt enkelt inte okej att använda någon annans bild utan tillåtelse. Hade det varit min bild hade jag krävt dem på 10 000 kr och efter lite prat förlikats på 4 000 kr.

Man kan ju tycka att de ska dega upp en miljon för kränkningen men frågan är om man har rätten på sin sida. Är nyfiken på hur det här slutar.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Man kan ju tycka att de ska dega upp en miljon för kränkningen men frågan är om man har rätten på sin sida. Är nyfiken på hur det här slutar.

Läser du några rättsfall som berör ämnet så omser du snabbt att vi snackar ca 4 000 kr. Så det är bara att skicka ett kravbrev och be dem slanta och om inte så är det stämning som gäller.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Eftersom jag precis pluggat juridik så är det väldigt intressant, hoppas att Botvidsson får ett bra svar tillbaka. De kan såklart krävas på Botvidssons normala arvoden om jag inte minns fel och de bör gå med på det om de inte vill ha 3000 klockentusiaster emot sig :D
 

Maro

Audemars
Väldigt konstigt kan tyckas.. Alla vet om att bilder som man inte betalt för har man inte rätt att använda.. Vilka idioter!
 

SJ Smythe

Cartier
Läser du några rättsfall som berör ämnet så omser du snabbt att vi snackar ca 4 000 kr. Så det är bara att skicka ett kravbrev och be dem slanta och om inte så är det stämning som gäller.

Jo men är inte 4000 kr vad han borde kunnat sälja bilden för, alltså marknadspriset så att säga. Frågan är väl om man kan salta räkningen utöver detta som "straff" för att de olovligt använt bilden?
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
ygysy7y9.jpg


Liknande fall här, och en jurist som svarat:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Sputniq

Panerai
Uppenbarligen så gillar dem Botvidssons klockbilder och vem gör inte det. Men håller man en god ton så kan ju faktiskt detta leda till ett bra samarbete mellan Botvidsson och Stjärnurmakarna :)

Låter som ett roligare förslag än stämningar hit och bojkott dit. Såklart oprofessionellt att "låna" en bild på det sättet, men som sagt kan det ju å andra sidan även öppna upp för nya saker :)
 

botvidsson

Cartier
Bara för att förtydliga - det är botvidsson som de tagit bilden från. Jag upptäckte det bara (och det var min klocka på bilden).

Men du stod för splashandet. Eller så var det ju så att du tröck av kameran när jag splashade. Det är alltid den som trycker av som äger bilden. Och andra sidan så är bilden uppbyggd av 8-10 bilder... Hur blir det då? Vem gjorde vad?
 
Topp