• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stor prisskillnad hos AD

Compiss

Patek
2-Faktor
Man kanske inte tror att skillnaden är så stor mellan att få ett kostnadsförslag hos Nymans Eller Rob.....

FEL!

Var med en god vän och hans Rolex som behövde en mindre reparation. Knatade först till vännerna på Nymans. Mycket trevligt bemötande, proffsigt och artiga....priset för ett kostnadsförslag 500kr.

Jag uppmanade min vän att vi går och kollar på Drottningensgata och därvid Rob E. Vännen tyckte det var onödigt och sade, det är samma priser hos AD.

Ok sa jag och tog upp telefonen och slog en signal. Fick prisuppgift och så var vi på väg......

Klockan lämnades till en kostnad för 200kr

Nu finns de som tycker, spelar roll! Jo procentuellt är det enorm skillnad på priset. Självklar är 500kr inte supermycket pengar (framförallt på detta forum;)) men skulle ni köpa en bil för 500000kr om ni kunde få samma bil för 200000kr?

Knappast;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ganska meningslös tråd om man inte får veta vad som ska åtgärdas. Om man har kontakt via telefon enbart så gör ju ADn en uppskattning av vad det är som kommer behöva göras och därmed kan priserna bli olika.

Vissa inkluderar exempelvis nya packningar i ett trycktest medan andra inte gör det.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ganska meningslös tråd om man inte får veta vad som ska åtgärdas. Om man har kontakt via telefon enbart så gör ju ADn en uppskattning av vad det är som kommer behöva göras och därmed kan priserna bli olika.

Vissa inkluderar exempelvis nya packningar i ett trycktest medan andra inte gör det.
Om du läser så gäller prisbilden på kostnadsförslag på reparation, inte reparationen i sig. Jag kanske var otydlig, men jag tycker att det framgår i första meningen....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vilken sorts reparation?
Eller menar herrn att priset är för en översyn?

Edit: Ja ja, jag läste lite för fort. Det står ju där.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Vilken sorts reparation?
Reparationen i sig är oväsentligt. Det är prisskillnaden på kostnadsförslag jag vill uppmärksamma.
Eller menar du att priset för kostnadsförslag varierar beroende på vilket fel klockan har?
(Kanske är så, verkar märkligt i så fall)

Då jag talade med urmakare på Rob frågade jag vad ett kostnadsförslag för en rep skulle kosta. Således vet ej urmakaren vad som är fel. Inte jag heller utan jag vet bara vad som inte funkar tillfyllest på min bekants klocka.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Ja nymans har en tendens att ta ut lite extra. 300kr för en panerai-mejsel är väl galet men tänkte på att lika bra att få bra verktyg att jobba med. Väl där hemma passade den så klart inte då det skiljer sig åt från luminor (1,6) till radiomir (1,4). Och jag poängterade att det ska vara till radiomir.

Fick alltså fel ändå och en ny vända till butiken som skulle specialbeställa en efter tips från urmakaren då panerai inte officiellt har någon mejsel för radiomir (???). Ok, jag väntade i veckor och då kom den Burgeon fram som tipsades. Förvisso bättre än Clas Ohlson-mejsel. Men för 300kr? Knappast värt.

Har säkert fått den mycket billigare om jag beställde den själv från utlandet. Men hundra spänn hit och dit? Ja skillnaden är faktiskt om jag kommer tillbaks.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
time2catch
Fast Burgeon är ju svindyra på allt även om det är bra kvalitet. Lägg till lite frakt så...

Det skiljer ju i kvalitet mellan en 7kr ebaymejsel och en Bergeonmejsel.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
time2catch
Fast Burgeon är ju svindyra på allt även om det är bra kvalitet. Lägg till lite frakt så...

Det skiljer ju i kvalitet mellan en 7kr ebaymejsel och en Bergeonmejsel.

http://www.ottofrei.com/Bergeon-Swiss-Made-Screwdriver-1.40mm-Grey-Color.html

under 10$, lägg på 10$ för frakt.
~140kr och max 5 dagar med ups. jag fick vänta mer än 3 veckor för att den ska skickas från schweiz. känns ovärt?

jag trodde oxå att det skulle skilja, från kvalitet. men för dem pengarna man lägger ut extra så njae. från början var jag mer ute efter den perfekta optimala skruvmejsel som passar in bra utan att man glider omkring vid skruvande. och jag har fått prova på panerais mejsel för luminor. där var det liksom perfekt och man kunde med glädje byta banden.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Om jag lämnat in ett ur för kostnadsförslag skulle inte jag acceptera att de tog ut en avgift. Speciellt inte efter att jag fått titta på kostnadsförslagen på ett och samma ur från två tunga aktörer. En hade direkt fel och den andra kunde inte klargöra varför de ville byta vissa delar. Som konsument undrar jag om de överhuvudtaget öppnade uret? Personligen har jag aldrig betalat för ett kostnadsförslag. De får sälja in sin tjänst lite bättre än att börja med att ta ut en avgift.
 
Topp