• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stor samling av vintageklockor 60-70tal, vill ni se?

Jag har ärvt en stor samling av armbandsur och fickur och iomed att jag är helt novis tänkte jag dela med mig av dom så kanske ni kan berätta lite mer om dom? Det finns säkert 200 armbandsur och 300 fickur.
Här kommer ett smakprov på några:

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Marckus

Panerai
Mer bilder!! Du sitter på en skatt om resterande ur är lika välbevarade. Nu får du lägga ner några år på att samla kunskap om varje ur, så du tar vara på arvet...kanske finns det några ikoner i lådorna... Tacksam för att du delar med dig!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kool! Redan många fina ur på de få bilderna du lade upp. Ser fram emot många fler. Den första Tissoten har tex mekaniskt alarm och Aquastaren är ett ur speciellt framtaget för seglare.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Grattis till arvet! (och förstås ett beklagande att det föll ut - någon nära dig har ju gått bort...).

Posta gärna fler bilder!

Mvh A
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
kul, Aquastaren såg supermysig ut! nu sitter vintagenördarna som på nålar förstår du... pics please, ta en gruppbild så kan vi hjälpa dig välja ut godbitarna! :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Välkommen hit och beklagar sorgen! Ska bli kul att följa och se vad det är du har i lådorna. Håller med Markus, ta dig tid att läsa lite om varje klocka. Grymt att du fått en hel samling, den förtjänar att vara intakt ett tag eftersom någon troligtvis lagt ner många, många timmar på att letat reda på varenda enskild klocka.
 
Kul att ni gilla dom! Jag har inte klockorna hemma för tillfället men kan slänga upp lite bilder under dagen, en hel del av dom måste säljas tyvärr då vi är fler som delar på arvet. Det är nog bra om dom kommer till ordentliga samlare och inte ligger i bankfack och inte får se dagsljus. Kaplans verkar vara störst på klockauktioner i Sverige? Ser ni någon raritet eller dyrgrip så säg gärna till så jag har lite koll på i vilket prisklass dom bör gå för. Aquastar Regate har jag tingat själv, tyckte den var riktigt snygg :) ...blir nog ett par till :D
Finns det något forum för fickur i Sverige?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Kul att ni gilla dom! Jag har inte klockorna hemma för tillfället men kan slänga upp lite bilder under dagen, en hel del av dom måste säljas tyvärr då vi är fler som delar på arvet. Det är nog bra om dom kommer till ordentliga samlare och inte ligger i bankfack och inte får se dagsljus. Kaplans verkar vara störst på klockauktioner i Sverige? Ser ni någon raritet eller dyrgrip så säg gärna till så jag har lite koll på i vilket prisklass dom bör gå för. Aquastar Regate har jag tingat själv, tyckte den var riktigt snygg :) ...blir nog ett par till :D
Finns det något forum för fickur i Sverige?
Värdera samlingen å köp ut de andra;)
Vet inte om det finns forum för fickur men det finns en del samlare här. Samla fickuren i en annan tråd så kan du nog få hjälp. tdn-dk verkar gilla Omega så han kan nog hjälpa till med de fickuren. Bra att kolla upp lite själv innan du lämnar till Kaplans. Du kommer säkert få en del bud härifrån i den meddelandekorg åxå.
 

JesperO

Rolex
Jösses, vilken skattsamling du verkar sitta på - riktigt fina ur du postat hittills.
Ha inte för bråttom med att sälja, försök att ta reda på så mycket du kan.

Det absolut häftigaste hade ju varit att behålla samlingen intakt - vet du något om hur länge din (släkting?) har samlat, om han/hon hade någon övergripande plan/strategi/inriktning på sitt samlande. Det är ju ett otroligt arbete att samla ihop så många ur och det vore ju lite synd att splittra dem.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jättekul att se och som de andra säger, gör egna efterforskningar först innan du säljer via tex. kaplans. Tänk också på att det kanske lönar sig att sälja en del via tradera än kaplans då iofs priset kan bli högre där men de har även högre avgift.
 
Här kommer ett gäng till, lite byrålåds-fynd, så vissa är lite repiga o andra kanske inte är nått att hänga i gran alls. Dom finaste tror jag placerades i bankfack och dit har vi inte kommit än.
Klockorna har samlats under många många år, vissa säkert när dom var nya. Auktion var hans stora nöje och han åkte till Stockholm varje helg för att gå på auktion.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Maro

Audemars
Iallafall några av klockorna skulle du nog sälja av här! En del som faller mig i smaken iallafall!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Vilken skatt! En del ligger helt rätt i tiden med rådande vintagetrend och sannolikt väldigt lättsålt här eller annanstans - t ex tissot- och citykronograferna i det senaste inlägget, omegan med siffror kl 12 m fl - andra ur är lite enklare. Mycket spännande att han verkar ha haft en fäbless för regattaur, det är inte det allra vanligaste men mycket coolt. Vem älskar inte en biffig memosail?
 

rogart-63

Patek
Undebart . Vilken skatt . Dom första Tissot:erna är underbara och Omega klockorna. Mumma . Vill ha alla . Hur mycket ska du ha för rubbet ? Tar ett banklån eller rånar en bank :D
 
Topp