• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stor samling av vintageklockor 60-70tal, vill ni se?

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jasså, jag trodde faktiskt att dessa klockor var några ryska kopior :) Alla 3 Vostok inklusive Poljot Exacta är i superbt skick utan några repor alls. En av Komandirskie-klockorna verkar ha automatverk iaf ( om det betyder att man ska skaka för att dra upp klockan? :) ) , de andra måste man skruva för hand verkar det som.
Är dessa klockor värdefulla ?


Nja! Poljoten är mest värdefull ekonomiskt! Runt 5.000 i det skicket! Vostokklockorna i det skicket är med box ca 1000kr styck!
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Kan även vara värt att nämna (risken) för beskattning. Då försäljningen bedrivs med vinstsyfte kommer denna beskattas som näringsverksamhet, alltså 22%. Det är väl värt att ha med i beräkningen. Detta förutsätter dock att skatteverket får reda på vilka intäkterna blir ;)

Nja, det lär falla på varaktighetskravet om inte annat. Beskattning kommer att ske i kapital för det fall vinsten överstiger grundavdraget om 50 000 kr. Vid beräkning av vinsten får inköpspriset beaktas (i.d.f. tidigare ägarens inköpspris enligt kontinuitetsprincipen) eller schablonbelopp om 25 procent av försäljningspriset.

Sen beskattas inte enskilda näringsidkare med bolagsskatt (22 procent) utan betalar inkomstskatt + egenavgifter.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bra tips! Jag har faktiskt varit inne på den iden själv och det gäller bara att försöka sålla ut dom som kan gå lite bättre internationellt. Heuern och Flightmastern kommer dock jag och min bror behålla själva , vi har inte direkt behov av pengarna och dessa klockor är väl inget man kommer över hur som helst. Men vissa andra klockor som vi inte tycker om helt enkelt, som tex våran Longines Comet verkar vara hyfsat värdefull (28K på ebay?!) och den skulle nog gå bättre på internationell eller på kaplans eventuellt.
28' för Cometen låter inte rimligt, men du får säkert iaf 5' för den. Bara att leta upp avslutade auktioner så får man en uppdaterad prisbild.
 

Icaras

Rolex
Bra tips! Jag har faktiskt varit inne på den iden själv och det gäller bara att försöka sålla ut dom som kan gå lite bättre internationellt. Heuern och Flightmastern kommer dock jag och min bror behålla själva , vi har inte direkt behov av pengarna och dessa klockor är väl inget man kommer över hur som helst. Men vissa andra klockor som vi inte tycker om helt enkelt, som tex våran Longines Comet verkar vara hyfsat värdefull (28K på ebay?!) och den skulle nog gå bättre på internationell eller på kaplans eventuellt.
Kul! Om klockorna går dåligt (eller oavsett när de legat länge (?)) så är de klart värda en omgång hos urmakaren :)
 
Näe det låter väldigt dyrt iaf, men jag gjorde en snabbsökning på Ebay och den enda jag fick upp ville nån ha 28k för :) sen sökte jag lite mer och 6-10k verkar mer troligt. Iaf med original armband och ljusblå.
 

fretig

Cartier
Här sitter jag och väger avgränsningar mot varandra och gömmer helt av 52:2 3st IL. :bag:


Nja, det lär falla på varaktighetskravet om inte annat. Beskattning kommer att ske i kapital för det fall vinsten överstiger grundavdraget om 50 000 kr. Vid beräkning av vinsten får inköpspriset beaktas (i.d.f. tidigare ägarens inköpspris enligt kontinuitetsprincipen) eller schablonbelopp om 25 procent av försäljningspriset.

Sen beskattas inte enskilda näringsidkare med bolagsskatt (22 procent) utan betalar inkomstskatt + egenavgifter.
 
Kul! Om klockorna går dåligt (eller oavsett när de legat länge (?)) så är de klart värda en omgång hos urmakaren :)
Jo jag har tänkt att dom ska in till urmakaren och få sig en service, flightmastern behöver ett nytt glas även. Såg att det fanns original omega mineralglas till Flightmaster på tyska ebay för 600:-. Men det finns 3 olika ref. att välja på , går det att urskilja dessa på klockans utseende eller måste man öppna och kolla urverket?
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Jo jag har tänkt att dom ska in till urmakaren och få sig en service, flightmastern behöver ett nytt glas även. Såg att det fanns original omega mineralglas till Flightmaster på tyska ebay för 600:-. Men det finns 3 olika ref. att välja på , går det att urskilja dessa på klockans utseende eller måste man öppna och kolla urverket?
Din är en 145.013.
 

fretig

Cartier
52 kap. 2 § IL har mig veterligen inget tredje stycke. :) Du kanske menade första stycket? Andra stycket torde inte vara relevant om arvskifte redan skett.


Nej då: " Avlidens personliga tillgångar ska behandlas som personliga tillgångar också hos hans dödsbo." Eller tolkar jag dödsbo fel så som att det endast avser tillgångarna innan arvskifte?
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Nej då: " Avlidens personliga tillgångar ska behandlas som personliga tillgångar också hos hans dödsbo." Eller tolkar jag dödsbo fel så som att det endast avser tillgångarna innan arvskifte?
Antingen tillhör tillgångarna dödsboet eller så har de skiftats, i sådana fall tillhör tillgångarna arvtagaren. Dödsboet, som juridisk person, kan förstås finnas kvar.

Jag tolkar TS som att det är hans (och hans brors?) klockor.
 

fretig

Cartier
Antingen tillhör tillgångarna dödsboet eller så har de skiftats, i sådana fall tillhör tillgångarna arvtagaren. Dödsboet, som juridisk person, kan förstås finnas kvar.

Jag tolkar TS som att det är hans (och hans brors?) klockor.
Ach so! Då TS, är det som Falcone säger och du skulle i teorin kunna åka på skatt enligt inlägget ovan. Tack för klargörandet :) Hatten av!
 
Är det någon som har koll på vad dessa två klockor skulle kunna tänkas vara värda? En Tissot Seastar automatic och en Certina DS-2 med tvåfärgad urtavla.

P1000012.JPG
P1000013.JPG
P1000014.JPG
P1000015.JPG
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är det någon som har koll på vad dessa två klockor skulle kunna tänkas vara värda? En Tissot Seastar automatic och en Certina DS-2 med tvåfärgad urtavla.

P1000012.JPG
P1000013.JPG
P1000014.JPG
P1000015.JPG

Tissot klockan runt 1200max
Ds-2:an runt 2500kr , speciellt med den sjukt fula länken på [emoji12], repigt plexi och färgsläpp på timvisaren. Hade du haft original länk kunde du nog fått lite runt 3200 i runda slängar kan jag tänka

Klockorna lär ju knappast va servade heller. Det får man ha i åtanke, eftersom det är automat ur.
 

fc2

Rolex
Jo jag har tänkt att dom ska in till urmakaren och få sig en service, flightmastern behöver ett nytt glas även. Såg att det fanns original omega mineralglas till Flightmaster på tyska ebay för 600:-. Men det finns 3 olika ref. att välja på , går det att urskilja dessa på klockans utseende eller måste man öppna och kolla urverket?

Det finns egentligen fyra olika sorters flightmaster men den ena, i 18K, är så ovanlig att många inte räknar med den. Den du har är som denjohan skriver en 145.013, enligt många den mest eftertraktade versionen (om vi bortser från den i 18K) och jag själv äger två stycken. Den skiljer sig mot de övriga två, 145.026 och 145.036, genom att ha en annan lägre boett samt ett lite annat urverk, 910 istället för 911. Skillnaden ligger i att den vänstra subtavlan i din version har en 24-timmars indikator medan de övriga två referenserna har en tickande sekundvisarer där istället. Detta betyder att när du tittar på din klocka så ser du inga visare som rör sig (om inte chronografen är igång.)

Vill du ha mer information om dessa klockor rekommenderar jag varmt

http://www.hodinkee.com/blog/2009/7...er-a-seven-handed-five-crowned-color-coo.html
http://monochrome-watches.com/in-depth-the-omega-flightmaster-the-special-one/
http://chronomaddox.com/flightmasterarticle.html
 
Tissot klockan runt 1200max
Ds-2:an runt 2500kr , speciellt med den sjukt fula länken på [emoji12], repigt plexi och färgsläpp på timvisaren. Hade du haft original länk kunde du nog fått lite runt 3200 i runda slängar kan jag tänka

Klockorna lär ju knappast va servade heller. Det får man ha i åtanke, eftersom det är automat ur.
Tack för prisbilden! Ska se om det inte finns ett original armband i gömmorna.
 
Det finns egentligen fyra olika sorters flightmaster men den ena, i 18K, är så ovanlig att många inte räknar med den. Den du har är som denjohan skriver en 145.013, enligt många den mest eftertraktade versionen (om vi bortser från den i 18K) och jag själv äger två stycken. Den skiljer sig mot de övriga två, 145.026 och 145.036, genom att ha en annan lägre boett samt ett lite annat urverk, 910 istället för 911. Skillnaden ligger i att den vänstra subtavlan i din version har en 24-timmars indikator medan de övriga två referenserna har en tickande sekundvisarer där istället. Detta betyder att när du tittar på din klocka så ser du inga visare som rör sig (om inte chronografen är igång.)

Vill du ha mer information om dessa klockor rekommenderar jag varmt

http://www.hodinkee.com/blog/2009/7...er-a-seven-handed-five-crowned-color-coo.html
http://monochrome-watches.com/in-depth-the-omega-flightmaster-the-special-one/
http://chronomaddox.com/flightmasterarticle.html
Tack för kanonbra info! Ska läsa igenom länkarna. Om jag går och köper nytt glas , vet någon om var man skulle kunna lämna in för byte i Östergötlandstrakten?
 

Marckus

Panerai
Det finns egentligen fyra olika sorters flightmaster men den ena, i 18K, är så ovanlig att många inte räknar med den. Den du har är som denjohan skriver en 145.013, enligt många den mest eftertraktade versionen (om vi bortser från den i 18K) och jag själv äger två stycken. Den skiljer sig mot de övriga två, 145.026 och 145.036, genom att ha en annan lägre boett samt ett lite annat urverk, 910 istället för 911. Skillnaden ligger i att den vänstra subtavlan i din version har en 24-timmars indikator medan de övriga två referenserna har en tickande sekundvisarer där istället. Detta betyder att när du tittar på din klocka så ser du inga visare som rör sig (om inte chronografen är igång.)

Vill du ha mer information om dessa klockor rekommenderar jag varmt

http://www.hodinkee.com/blog/2009/7...er-a-seven-handed-five-crowned-color-coo.html
http://monochrome-watches.com/in-depth-the-omega-flightmaster-the-special-one/
http://chronomaddox.com/flightmasterarticle.html

Vill ej kapa tråden, men om någon är i köptankar och vill ha något sjukt:
http://www.worldoftime.de/en/omega/.83-14286.html
f4c6aca83c81a9d32aeb8b46665867c5_9.jpg
 
Topp