• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora identifieringstråden

Tycker du att denna tråd behövs?

  • Ja (känner inte till någon liknande sida)

  • Nej (den finns redan)


Resultatet är endast synligt efter enkät.
Eftersom jag under väldigt kort tids sökande inte kunna hitta någon officiell tråd för oss nybörjare som har hittat mögel i någon gammal byrålåda och vill veta mer om sitt fynd, tänkte jag att det borde finnas en ordentlig samlingstråd för detta.

Här kan mer erfarna mögeldykare sprida kunskapens ljus, och dela med sig av allmänna bra-att-ha sidor för identifiering så att nya klockälskare kan födas (och förhoppningsvis ta bättre hand om sina ägodelar).

Tanken är alltså att lägga upp bilder på din klocka. Tänk på att försöka få en så skarp bild som möjligt där information om klockan framgår tydligt. Till exempel märke, modell, referensnummer och så vidare. Fotografera gärna såväl framsida, baksida och från sidan!

Och kom ihåg att vara snälla mot varandra :)
 
20160501_123022.jpg

Här har ni skälet till min trådstart!
Jag har försökt luska i saken, men referens- och serienummer på baksidan blir jag inte klok på. Förhoppningsvis kan någon mer erfaren hjälpa mig hitta relevant information om denna klocka. Ursäkta den dåliga bildkvaliteten.

Den enda informationen jag kan ge i dagsläget är följande:
Framsida: Certina (uppenbart) och Swiss made längst ner på tavlan.
Baksidan har instansade siffrorna 81251 samt 3664967.
Kronan har Certina-logotypen.

Jag skulle gärna veta vilken typ av urverk som finns inuti klockan, och om denna modell har något namn. Tack på förhand!
 
Din Certina är från 1958/59 men samtidigt har den ett serienummer av äldre typ som fanns före 1958. Det är dock något som man ser då och då där äldre modeller fortsattes tillverkas men med loggan som också tillkom 1958. En annan klocka med boettnumret 81251 som jag träffat på har ett 28-15 urverk så det har nog din också.

Det var genom att hitta det högsta serienumret med det äldre systemet och jämföra det med det lägsta med det nyare som jag kunde fastställa brytpunkten 1958.

Certina hade inte så många modellnamn vid denna tidpunkt tyvärr men man kan säga att modellnamnet är 81251.
 
Senast ändrad:
Grym är du, Martin Lovasz! Tackar och bockar för informationen! Jag såg din sammanställning men kunde inte komma vidare. Kanske inte borde researcha serienummer efter midnatt :p

Tänka sig att klockan är så gammal! Jag hade gissat på 70-tal!
 
0

Så lätt det går när man har rätt information!
Hittade denna på Kaplans, som bortsett färgen, tycks snarlik. Dock angiven som tillverkad 1955.
 
Grym är du, Martin Lovasz! Tackar och bockar för informationen! Jag såg din sammanställning men kunde inte komma vidare. Kanske inte borde researcha serienummer efter midnatt :p

Tänka sig att klockan är så gammal! Jag hade gissat på 70-tal!
Det är inte helt lätt att ta till sig informationen då det rör sig om 3 olika system och därtill tillkommer serienummer för guld och andra speciella klockor. Boetten på din klocka har faktisk lite modernare snitt som skulle kunna placera boetten i 80-talet men den har kvar lite av 50-talets mjuka utsida och urtavla och visare visar på sent 50-tal.

Så lätt det går när man har rätt information!
Hittade denna på Kaplans, som bortsett färgen, tycks snarlik. Dock angiven som tillverkad 1955.
Så fort man ser loggan vet man att den är 1958+. :)
 
113.jpg

Kalibern finns listad i ett dokument över reservdelar (kolumnen längst till höger) men inte på modersajten, vintagecertinas.ch. Lustigt.
 

grodslukarenx

Diamant
2-Faktor
Kan väl passa på att lägga in min Molaco här, tveklöst min coolaste klocka. Manuell och Swiss made är allt jag vet (kan ej öppna boetten). Har gjort lite googling, men kammat noll. Är det någon här som sitter på information eller andra klockor av detta märket dela gärna med er. :)
omUfm03.jpg
 
Det är en budgetklocka med förmodligen ett billigt Baumgartner verk i. Om du söker på Buler Astromaster hittar du liknande modeller.

När man ser Electronically timed på undersidan vet man att det är något billigt i den. :)
 

grodslukarenx

Diamant
2-Faktor
Det är en budgetklocka med förmodligen ett billigt Baumgartner verk i. Om du söker på Buler Astromaster hittar du liknande modeller.

När man ser Electronically timed på undersidan vet man att det är något billigt i den. :)

Bulern har jsg sett tidigare, antog att de kunde vara närbesläktade. :) Det stämmer bra det, atår electronically timed och diamond engineered på undersidan :)
 
Det är inte helt lätt att ta till sig informationen då det rör sig om 3 olika system och därtill tillkommer serienummer för guld och andra speciella klockor. Boetten på din klocka har faktisk lite modernare snitt som skulle kunna placera boetten i 80-talet men den har kvar lite av 50-talets mjuka utsida och urtavla och visare visar på sent 50-tal.


Så fort man ser loggan vet man att den är 1958+. :)

Så du säger alltså att Kaplans har tabbat sig med årtalet i denna annons? Med tanke på att den svarta Certinan hade logotypen, och angiven som ´55:a
 
Topp