• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora servicetråden

fc2

Rolex
Hej, dags att skapa en tråd där vi pratar om allt som hör service till - priser, kvalité, med mera.

Frågor kring service är något som berör alla klocknördar men kanske främst vintagefolket. I vintagedelen här på forumet finns stor kunskap om vilka modeller, märken och urverk som är lätta respektive svåra att serva, hur mycket det kostar och var man kan lämna in klockan men eftersom service gäller även moderna klockor passar tråden bäst i den allmänna forumdelen. Servicekostnad och tillgång på delar är något som ständigt plågar mig vid köp av klockor och som gör att jag undviker modeller som jag annars skulle vilja äga.

Mina erfarenheter av service är få för jag har lyckats köpa flera av mina klockor färdigservade vilket är tur för vissa modeller kan vara riktigt bökiga att serva om man inte känner en drös med viktigt folk i branchen eller har en välgödd plånbok. Som Omega-nörd med en cal. 321 (Speedmaster) och en cal. 980 (Memomatic) kan jag bara säga att dessa två verk generellt måste skickas till Schweiz för service eftersom delar till verken inte distribueras av Omega. Denna operation passar Omega givetvis på att ta betalt för och de stressar inte direkt ihjäl sig för att skicka tillbaka klockan till dig. Andra klockor som jag haft har det inte funnits delar till eller så har urmakare helt enkelt valt att inte ta emot klockorna. "För mycket jobb" eller "finns inga delar till de där" är två vanliga skäl. Har även fått vänta 12 månader, med tre returer, för att få tillbaka en Lemania cal. 1341-försedd klocka.

Nu några frågor:

1. Någon som har erfarenhet kring servicekostnader på Breguet, 90-talare eller nyare. Svårt, dyrt, omständigt?
2. I tråden om AP Royal Oak pratas det en hel del diskussionen om service servicekostnader och där är det smärtsamt uppenbart att dyra klockor = dyr service.
3. Hur ser det ut med service på Longines cal. 13ZN? Går det? Kostar det som en bättre begagnad Volvo?
4. Vet att vintage VC är kända för dyra servicar men hur står sig andra high end-märken när det kommer till service av vintage? Hur gammal måste en klocka vara för att kostnaden för servicen ska skjuta i höjden?

Ge oss nu dina erfarenheter!

Om det redan finns en liknande tråd beklagar jag och mod kan kasta denna tråd.
 

Guinness

Cartier
Min gamla VC har en servicekostnad på runt 20' vilket jag tror beror till viss del på att delarna måste tillverkas för servicen. Klockan är ifrån 82. Vet att samma verk kan servas hos fristående urmakare för en femtedel av priset men det kanske bara är auktoriserad service som är aktuell.

men garfield kanske kan inflika med info om service för sin gamla PP?
 

fc2

Rolex
Kanon Niklas.

Guinness - hur ser det ut med delar till en VC frå tidigt 80-tal?Många kategoriserar inte ens -82 som vintage men är de klockorna redan så pass gamla att vissa tillverkare ser de som "vintage" och således kräver in klockorna, och då till ohyggligt höga priser? 20k är trots allt ganska mycket för en service om du frågar mig men det kanske var mycket som behövde bytas?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har en JLC Memovox från ca 1960 som har fått en renovering en gång hos Rob Engström till en kostnad av ca 7.000kr, dock ca 10 år sedan. Därefter har jag faktiskt servat den hos Dr Watch en gång. Gick bra trots att det kan vara svårt att få tag på delar. Pris ca 3.000kr.
 

RBJSWE

Cartier
Nyfiken på det här med ruckning. Man läser att klockor går tokfel och forummedlemmar svarar att klockan förmodligen behöver ruckas. Det verkar magiskt. Vad är det man gör rent tekniskt när en klocka ruckas?
 

JonWin

Omega
Denna tråd har sovit sen 2016.
Jag förstår att dyr klocka innebär dyr service, har servat såväl omega som panerai. Finns det några bättre eller värre märken i detta svarta hål för pengarna? Mycket-klocka-för-rimlig-service-kostnad-index?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Denna tråd har sovit sen 2016.
Jag förstår att dyr klocka innebär dyr service, har servat såväl omega som panerai. Finns det några bättre eller värre märken i detta svarta hål för pengarna? Mycket-klocka-för-rimlig-service-kostnad-index?
Tyvärr är servicekostnaden ganska oberoende av priset på klockan. (Inte helt, men mestadels.)
Det beror mer på komplikationer, så en kronograf är antagligen dyrare att serva än ett enkelt urverk med bara sekund t.ex.
Det kanske kostar en tusenlapp eller två mer att serva en Rolex än ett annat (billigare) urverk, så inte någon dramatisk skillnad när det kan skilja en magnitud i pris på klockorna. Det är ju inte mindre arbete att ta isär, rengöra och montera ihop ett ETA2824 än motsvarande urverk från "finare" märken...
 

JonWin

Omega
Tyvärr är servicekostnaden ganska oberoende av priset på klockan. (Inte helt, men mestadels.)
Det beror mer på komplikationer, så en kronograf är antagligen dyrare att serva än ett enkelt urverk med bara sekund t.ex.
Det kanske kostar en tusenlapp eller två mer att serva en Rolex än ett annat (billigare) urverk, så inte någon dramatisk skillnad när det kan skilja en magnitud i pris på klockorna. Det är ju inte mindre arbete att ta isär, rengöra och montera ihop ett ETA2824 än motsvarande urverk från "finare" märken...
Tänkte att delarna var dyrare, men så är det kanske inte.
Googlade urverket du nämnde som billigt, kul när man lär sig om sånt här, basic, budget, men ganska bra, automatic for the people 👍 https://www.rescapement.com/blog/five-great-watches-with-eta-2824-movements
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Tänkte att delarna var dyrare, men så är det kanske inte.
Delarna kan vara dyrare men de utgör nog en mindre del av kostnaden, så länge det bara några få efter normalt slitage. Det är arbetskostnaden som är den stora delen.

Det blir ju ett dilemma när det är dags att serva en budgetklocka som kanske kostade 5-10000 (eller mindre), och servicen kostar lika mycket som klockan, eller mer...
 

v0n

Patek
2-Faktor
Tänkte att delarna var dyrare, men så är det kanske inte.
Googlade urverket du nämnde som billigt, kul när man lär sig om sånt här, basic, budget, men ganska bra, automatic for the people 👍 https://www.rescapement.com/blog/five-great-watches-with-eta-2824-movements
Delar som kan behöva bytas ut är betydligt dyrare i ett "inhouse-verk" än ett basverk så du har helt rätt.
Sen ska ju ADn ha sin del av kakan och valmöjligheterna att serva inhouse annat än hos dessa är mer eller mindre obefintlig då andra inte ens får tillgång till delarna som kan behövas = fritt fram för saltade slutnotor.

Vet inte riktigt var @pemlock får sina uppgifter ifrån men arbetskostnaderna är oftast en piss i mississippi i det stora hela, oavsett urverk 🙂
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Vet inte riktigt var @pemlock får sina uppgifter ifrån men arbetskostnaderna är oftast en piss i mississippi i det stora hela, oavsett urverk 🙂
Jag kan förstås ha fel, men baserat på vad vilken hantverkare/mekaniker/osv som helst kostar i timmen, och att kostnaden inte verkar variera så extremt mycket, så förvånar det mig om det är så. (Då tänker jag mig "vanliga" urverk som dödliga kan tänkas köpa. Extremer som Patek m.fl. kan väl ta vad som helst förställer jag mig, men för de som har såna är det nog inget problem.) Det varierar i alla fall inte i proportion till priset på klockan.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jag kan förstås ha fel, men baserat på vad vilken hantverkare/mekaniker/osv som helst kostar i timmen, och att kostnaden inte verkar variera så extremt mycket, så förvånar det mig om det är så. (Då tänker jag mig "vanliga" urverk som dödliga kan tänkas köpa. Extremer som Patek m.fl. kan väl ta vad som helst förställer jag mig, men för de som har såna är det nog inget problem.) Det varierar i alla fall inte i proportion till priset på klockan.
Jo, tror vi snackar om varandra lite. Pratar vi bas/standard-verk som vem som helst kan serva så ska slutnotan inte behöva skilja så mycket.
Tänker mer på premiumtillverkare där det ofta kan skena iväg pga delar och exklusiviteten i sig.
(som förvisso brukar vara småmodifierade standardverk men det får bli en annan fråga 😉)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jo, tror vi snackar om varandra lite. Pratar vi bas/standard-verk som vem som helst kan serva så ska slutnotan inte behöva skilja så mycket.
Tänker mer på premiumtillverkare där det ofta kan skena iväg pga delar och exklusiviteten i sig.
(som förvisso brukar vara småmodifierade standardverk men det får bli en annan fråga 😉)
Ja, och jag kanske överdriver lite, priset på delarna är förstås inte försumbart. Det bör man tänka på när man jämför servicepriser, om delar ingår eller inte. Om jag minns rätt (fritt ur huvet) så ligger en Rolex-service (för de vanliga modellerna) på runt 8000, och då ingår de vanligaste slitagedelarna. En enkel Omega automat i stål kostar tydligen 6000 enligt deras sida. (Osäker på vad som ingår i delar där.)
Oberoende urmakare som Tidösa Ur tar 5700 för en automat, och även där ingår "normalt slitna delar som fjäder, plexiglas, löpverkshjul, krona och packningar."
Andra kan ha ett till synes lägre pris, men sedan kan det tillkomma en tusenlapp till eller två för fjäder, nåt kugghjul, packningar, osv... (har inget exempel i huvudet dock).
 
  • Like
Reactions: v0n
Har en Tissot Visodate i väldigt fint skick som dock har blivit liggande alldeles för mycket de senaste åren. Noterade nu för några veckor sedan, när jag tänkte sälja den, att den inte gick igång när jag vred upp den. Efter liten tid på armen (tänkte att man kanske kunde få igång den genom att den fick röra sig lite) gick den mycket riktigt igång.

20220418_102515.jpg


Den gick därefter ojämnt ett tag med visuellt låg amplitud. I vissa positioner kunde den stanna spontant och sedan gå igång igen när man bytte position. På armen kunde den tappa några sekunder per timme men liggandes stilla i vissa positioner kunde den gå helt rätt över ett dygn.

Förberedde en säljannons, där ovanstående skulle vara tydligt för eventuell köpare, men därefter har den på nytt stannat och inte kommit igång igen trots lite tid i winder.

Verket är ett vanligt 2824-2. Klockan är köpt 2014. Nypriset ligger på omkring 4 500 kronor.

Vad skulle felet kunna vara och vad skulle ett rimligt försäljningspris kunna vara i befintligt skick? Förutom verket är klockan i väldigt fint skick.
Tänker nog att en köpare i första hand är någon som kan öppna upp klockan och fixa lite på egen hand.
 

egbert

Panerai
Dags för mig att lämna in min Omega PO 2500 på service. Någon som har aktuella tips om bra serviceställen i Stockholm med omnejd?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Är inte det lite som att tipsa om att lämna in en merca 230d på Hedin bil? Jag har iofs ingen egen erfa av Swatch group men visst måste det finnas fristående duktiga urisar som gör jobbet minst lika bra och billigare i närheten av Stockholm?
Hedin är en återförsäljare. Swatch group äger Omega. Så nej, den liknelsen faller.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Är inte det lite som att tipsa om att lämna in en merca 230d på Hedin bil? Jag har iofs ingen egen erfa av Swatch group men visst måste det finnas fristående duktiga urisar som gör jobbet minst lika bra och billigare i närheten av Stockholm?
Jag har aldrig vänt mig dit själv men det ska inte vara några problem att lämna in direkt till SGN och enligt kommentarer i forumet så ska de tydligen vara både relativt snabba och ligga bra till i pris. Hade jag haft en Swatch-klocka hade jag nog snarare vänt mig dit i första hand. 🙂
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Alla Omega/Longines (allt SwatchGroup?) under garanti skickas dit. Min halvårsgamla AT 8500 var dit tre vändor 2016 då den gick +10/dygn. Men andra vändan så gick den vidare till Omega i Bienne så det var nog inget fel på SGN i sig? En månad efter tredje vändan sålde jag den så vet inte om/hur länge det höll. En Omega-anställd urmakare tyckte i efterhand att jag borde ha fått ett nytt urverk.
 
Topp