• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

STORA TIPSTRÅDEN för flippers och nyfikna

Ok, jag har testat mycket. Högt och lågt. Tycker de flesta traditionella märkesklockor är ungefär lika upphetsande som Dressman. Tyngda av för mycket tradition tenderar de att vara synnerligen fega. Undantaget är givetvis de modeller som skräddarsys för den Nya Ekonomin och då per automatik är så vulgära att de västerlänningar som inte är i porrbranchen eller kriminella inte kan ta i dem med tång. Ja ni vet själva. De där Hublot, AP och Rolexmodellerna med mycket bling och helst något mönster från valfritt kattdjur som lever under ekvatorn. Så var hittar man sina gottebitar numera. Jo genom omfattande Googlande hittar vi dom där modellerna som ingen annan (på forat) verkar ha hittat. Men nu är det dags snåljåpar. Ut med det. Tipsa oss om små, suspekta, prisvärda eller på annat sätt för er åtråvärda klockor.
Själv delar jag med mig av tio tips på temat "När du inte har råd med en...". Snåljåpens guide till att nästan få sin drömklocka. Bara för att det tjafsas för mycket om lån och originalitet. Men se det för vad det är. Testa om originalet är något för er, och ta ställning till vad en klocka är värd. Oavsett vad det står på tavlan. Det juridiska tjafset är till för advokaterna som får lön för möda. Länge leve stölderna, för utan dem skulle förnyelsen strax dö ut.
Följs av tio tips om mycket pang för pengarna.

När du inte har råd med en:
1. IWC Aquatimer: Momentum Innerspace
2. Rolex Explorer: Citizen BM-6401-58E
3. Panerai: Lüm-Tec M-serien automatic eller nya quartz modellen med wr300m.
4. Omega Speedmaster: Glycine Stratoforte (legendariskt underskattad klocka)
5. Omega Speedmaster: Swiss Legend Men's World Timer :twisted:
6. AP: Swiss Legend Trimix :lol:
7. AP: Bulova Men's 98B118
8. Tag Heuer Carrera: Seiko SNAE75
9. Rolex Daytona: Bulova Men's 96B113
10. Breitling (Varför i helvete man nu vill ha något så fult): Orient CVZ00001B

Pang för pengen:
1. Zodiac Aviator/8510/8530. Du kan med medvind få dem nya för under 4000pix. Dyker upp då och då.
2. Glycine Incursore 46mm 200m. Sinnessjukt mycket klocka för pengarna. Kan vara både gamla (Denkemodellen) eller nya (Jajjamensanmodellen).
3. Certina Valgranges Chrono. Bahua vad mycket det smäller om denna. 44mm perfektion. Hittas hos panikslagna handlare som inte blir av med dom för under 10'. Affären bör göras upp f2f :mrgreen:
4. Certina DS3 Limited Re-edition. Perverst lågt prissatt när de kom. Hittar du en för under 5000kr ska du köpa den av ren princip.
5. Seiko SKX-... : Det är helt enkelt löjligt pris för dem, löjligt. Alla ska ha dem.
6. Citizen AT-0660: Stor, fin och lätt som en fjäder. WR200m, drivs av solljus och pallar det mesta. Töntigt billiga på E-Bay.
7. Glycine KMU48: Finnes sällan men då alltid till pinsamma priser på E-bay. Köp och ge till mig.
8. Zodiac Oceanair: Hurra vad mycket dykare för pengarna. Underskattat verk som levererar traktordrift.
9. Ice Watch: Köper dem i drivor på nätet och delar ut dem som smågodis till alla små tjejjer i släkten. Uppskattat. Mest för att jag hatar Triwa.
10. Alla Glycine. Vilket inspirerar mig till en extra lista.

Here goes:

Varför köpa:
1. Panerai när du kan köpa en Glycine Incursore 3873 200m
2. IWC Ingenieur chrono när du kan köpa en Glycine Combat Iguana chrono
3. Varför köpa en Omega Speedmaster när du kan köpa en Glycine Stratoforte
4. Varför köpa en Rolex Submariner när du kan köpa en Glycine Combat Sub.
5. Varför köpa en en IWC Aquatimer när du kan köpa en Glycine Lagunare 3844
6. Varför köpa en Breitling Seawolf chrono när du kan köpa en Glycine lagunare Big Nine
7. Varför köpa en IWC BIG Pilot när du kan köpa en Glycine KMU48 eller F104
8. Varför köpa en Tag Heuer Monaco när du kan köpa en Glycine Altus
9. Varför köpa en Jacob & Co när du kan köpa en Glycine Airman 7
10. Varför över huvud taget köpa en klocka om du inte har en Glycine
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När du väl börjar skriva igen så skriver du med besked!! I like :)
Men det är nästan så jag blir sugen på att beta av din lista fast "tvärt om"... Alltså skippa Glycine förslagen och de andra "substituten" :)
Fast en Stratoforte kanske man skulle testa... ;) glad to have you back!
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Har inte hunnit läsa igenom den här tråden än... Ska göra det när det börjar lugna sig med barnsjukdomar på forumet. :)
 
RicVin skrev:
När du väl börjar skriva igen så skriver du med besked!! I like :)
Men det är nästan så jag blir sugen på att beta av din lista fast "tvärt om"... Alltså skippa Glycine förslagen och de andra "substituten" :)
Fast en Stratoforte kanske man skulle testa... ;) glad to have you back!

Sverker/Granger är inte kompis med sin Stratoforte. Den är kalas. Så kan du komma tillbaka in i gänget igen :lol:
 
Njaaa.. Tappade bandstiftet till Combaten men inte klockan (tack Eric för Bond nattot) så nu sitter Stratoforten fast på armen åtminstone tills jag fått ändan ur vagnen o skaffat nytt bandstift. Klart man är öppen för ett skambud uppåt eller byte med en luftgubbe kanske.
 

danasp

Breitling
Vad har ni för alternativ till en (för mig alldeles för dyr) Rolex GMT master II 116718??
 
Topp