Laddar...
Nymans Ur 1851

Stora tråden om- Cartier

Diskussion i 'Diskussion' startad av Tobias Eriksson, 8 september 2015.

1. Xalle

Xalle X-Wing Pilot

Från:
    GBG
    IMG_7657.JPG
    Känner att jag är mogen för en Cartier nu till våren! Den är fasiken super cool och snygg sneglar även på TT något som jag aldrig gjort tidigare. Är det någon som har erfarenhet av bägge storlekarna? Läste att någon tyckte länken var ihålig på 3x mm. Input mottages gladeligen!

Pauledward, månljus och stelah gillar detta.
  2. Miami

Miami X-Wing Pilot

@christian-h

christian-h gillar detta.
  3. christian-h

christian-h Tie Fighter pilot

Den högra är först & främst en tidigare referens, som bärs något mindre än nyare 29 mm santosen. I mitt tycke har den även en väldigt kass länk.

Jag gillar 29 mm varianten, väldigt mycket - framförallt för att det är kvarts, med en mer rimlig prislapp. Sedan klär den storleken just Santos & Cartier, en sweet spot storleksmässigt till just sättet jag skulle vilja bära den.

XL/32 mm är också bra & bärs bra mycket större än sina 32 mm på papper, med ett automatverk, något som blir knepigt om gångreserven lägger av. Därför känns kvarts mer rimligt & smidigt, eftersom att båda kräver är knepiga att ställa.

Försök att prova & gör en bedömning efter det. Mitt råd är i alla fall att hoppa den äldre 29 mm varianten.

Här är en bild med XL & den bärs faktiskt större än 116200.

Edit* - Ihålig länk på XL? Jag upplevde länken som ett kassaskåp.

Allt väl. IMG_9457.JPG

Moorflax, Pauledward, krämbulle och 1 annan gillar detta.
  4. Xalle

Xalle X-Wing Pilot

Från:
    GBG
    Stort tack väldigt uppskattat :) kan säkert googla men frågar likaväl ifrån vilket år skall jag kolla på om jag önskar den nya refen?

5. Aurum

Aurum Jag är så arg, så väldigt arg!

Jag säger tvärt mot @christian-h att det är den äldsta 29 mm Santosen som är den bästa. Studera dem noga så ser du tex att den äldre han en länk med helt platta länkbitar medan den nya batteriversionen har en böjd yta. Den äldre ser klart hårdare ut medan den nyare ser lite femininare ut. Upplever inte länken dålig så länge den inte är väldigt sliten. Att ställa tiden är knappas jobbigare än på något annat ur. Har testat 27, 29 och 32 mm och kan säga att 32an är riktigt stor. Vilken du väljer beror ju på vad du är ute efter för ur och vilken klockstorlek du brukar gilla.

NiklasArvid, Bojke och eriksson850 gillar detta.
  6. christian-h

christian-h Tie Fighter pilot

Även stålvarianten? Jag kan tänka mig att länken i helguld är bättre än stål.

7. månljus

månljus AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    När det kommer till just 29 mm, är de äldre automatiska och den nya kvarts? Är det så du menar? För det finns väl 29 mm som är automatiska? Har också spanat in Cartier Santos och har fan svårt att få någon bättre koll.

8. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Finns både gamla och nya quartz/automatiska i 29mm

Xalle gillar detta.
  9. månljus

månljus AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    Något tips för att få bättre koll? 29 mm + automatisk, är intresserad av stål, tt och helguld. Har kollat en del på C24 men känns som att det är svårt att få en överblick och ibland som att det inte finns så mycket att gå på.

10. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Tror att automatiska alltid har datumet kl3 och quartz kl6, tar dock inte gift på det. :)

Eller menade du rena rekommendationer om objekt?

månljus gillar detta.
  11. Aurum

Stål slits inte lika snabbt, så ja.

12. Xalle

Xalle X-Wing Pilot

Från:
    GBG
    Ålrajt jag får prova helt enkelt eller börja inspektera bilder och sätta mig in i detaljerna. Men det är ju halva festen :) Den här förälskelsen kom plötsligt ikväll. Hade/har en annan klocka i siktet ville sätta upp mig på en lista förra veckan men blev nekad och besviken. Så det kanske får bli en Cartier istället har redan bestämt mig att gå ner på stan imorgon och se vad jag tycker. Hoppas på det bästa!

christian-h gillar detta.
  13. Aurum

Ligger en bra i helguld för vettig peng på chrono24, drygt 50'.

Moorflax och eriksson850 gillar detta.
  14. månljus

månljus AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    Så har jag också förstått det så förhoppningsvis stämmer det. Nej, tänkte mer om det fanns mer info eller läsning om modeller osv, så man får lite bättre koll på vad man ska söka efter. Har som sagt försökt läsa på lite men känns mest som att jag dribblar bort mig själv. :D

eriksson850 gillar detta.
  15. Xalle

Xalle X-Wing Pilot

Från:
    GBG
    MariaE, eriksson850 och månljus gillar detta.
  16. månljus

månljus AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    Denna du tänker på? Annars får du gärna länka. :) http://www.chrono24.se/cartier/santos-galbee-18k-gold-herren-armbanduhr---top-zustand--id5346002.htm
    Trodde dom vanligtvis låg högre i pris men har nog kollat på automatisk. Denna var kvarts. Automatisk helguld ligger väl upp runt 80'?
    Har missat den, man tackar! Ska kolla in den. :)

Xalle gillar detta.
  17. Aurum

månljus gillar detta.
  18. Xalle

Xalle X-Wing Pilot

Från:
    GBG
    IMG_7658.PNG
    Fin som snus men sitter den verkligen bra på med den rektangulära triangel utformningen av baksidan!? Stod nämligen något om detta i artikeln jag länka till. Vad säger panelen ?

19. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    I artikeln stod det ju att man inte kunde klaga på passformen på den äldre modellen men att den nya satt ännu bättre.
    Tänker själv aldrig på att den har en "hump" när den sitter på handleden. :)

IMG_20160905_190737_867 (1).JPG

20. Xalle

Xalle X-Wing Pilot

Från:
    GBG
    Okej jag hajar ser bara lite små lustigt ut på bild. Men väldigt trevligt med TT på denna modell får jag säga. Blir en fin subtil harmoni
    (om man kan säga så) mellan guldet och stålet något jag sällan uppskattar på andra TT klockor för att kontrasten blir förstor.

eriksson850 gillar detta.
  21. Aurum

Även jag tycker den gamle sitter bra. Den nya 32an har en alldeles för hög boettsida, mister den elegsns den äldre har med en smäcker silhuett (den har ett litet damETA-verk). Det Fratello skriver om länken är lite skevt, den gamla är riktigt smart då anläggningsytan är liten så luften kan gå rakt igenom. Behagligt helt enkelt. TT är riktigt snyggt på modellen och funderar lite på att köpa en sådan med.

Xalle, Moorflax och eriksson850 gillar detta.
  22. Treble

Treble Ewok

Hur är det med service och service av de automatiska verken på en klassisk 29mm Cartier Santos. Finns det auktoriserad service i ex. GBG, eller hur ska man tänka? Är verken av bra kvalitet? Har de automatiska och kvarts verken ungefär samma typ av servicebehov, eller finns det för- och nackdelar att ta i beaktning? Om man vill korta länken är det lätt fixat eller?

23. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Har för mig att @Aurum har sagt att det ska vara rätt billigt att skicka direkt till Cartier i Schweiz? Kortar länken länken gör du enkelt själv på några minuter. Om verken är bra?
    Det är ganska standard dam-ETA verk i automaterna så varken bu eller bä, det gör sitt jobb...

24. Aurum

Stämmer att jag servat min nere hos Cartier. Klart billigare än svensk ad. Halva priset jämfört med @ROB-1832 och @Nymans Ur 1851 när jag jämförde senast. Cartier har en lite kul prislista där boettmaterial och länk avgör servicepriset. Annars bör en vettig urmakare kunna serva eta-verket.

Moorflax och Aquastaren gillar detta.
  25. Treble

Treble Ewok

Tack! Rätt skönt att det är ett eta-verk på ett sätt eftersom det underlättar underhåll av verket. Hur skickade du den till Cartier, kunde du ta kontakt med dem direkt för detta?

26. Oscar900218

Oscar900218 Stormtrooper

IMG_1907.PNG IMG_1904.PNG Längtar så sjukt mycket tills jag ska hämta den här Godingen på Kaplans nästa vecka!:)

Senast ändrad: 7 januari 2017
    Moorflax, Triumf, Xalle och 3 andra gillar detta.
  27. Aurum

Såg fin ut, verkar dock behöva ett riktigt ultraljudsbad den där länken.

28. Aurum

Man kan kontakta Cartier direkt genom hemsidan ja, de bokar upphämtning.

29. Oscar900218

Oscar900218 Stormtrooper

Ja det stämmer, den ska rengöras grundligt:)

Aurum gillar detta.
  30. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Aurum gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield