• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om flyg och luftfart

gab

KS Explorers Club
Har sökt lite och inte hittat någon liknande tråd. Jag vet att det finns ett par piloter som hänger här så tänkte att det kunde vara roligt med en tråd för att diskutera flygplan, berätta roliga flyghistorier, klaga på sin lön som trafikflygare och bara allmänt vara lite nördiga utan att störa resten av KS.
Självklart är alla välkommna, spelar ingen roll om du funderar på att ta PPL, är stridspilot eller bara har någon dum fråga.

Själv tog jag mitt CPL förra året och har väldigt nyligen flugit upp för mitt FI(A), ska bli riktigt roligt att börja jobba och faktiskt få betalt för att flyga :)
 

huggix

Omega
Gick och funderade på om det finns någon tråd för frequent flyers här igår och så dyker denna upp idag. Kanske inte riktigt samma sak, men close enough! :)
 

gab

KS Explorers Club
Passar på att ladda upp några klock/flygbilder :)
IMG_5647.JPG
IMG_5184 2.JPG
IMG_5847.jpg
IMG_6453.jpg
IMG_6837.JPG
IMG_6838.JPG
IMG_6839.JPG
BB95363B-BB87-4E22-BA3B-5FB1F7636D53.jpeg
 

Beech

Cartier
Har sökt lite och inte hittat någon liknande tråd. Jag vet att det finns ett par piloter som hänger här så tänkte att det kunde vara roligt med en tråd för att diskutera flygplan, berätta roliga flyghistorier, klaga på sin lön som trafikflygare och bara allmänt vara lite nördiga utan att störa resten av KS.
Självklart är alla välkommna, spelar ingen roll om du funderar på att ta PPL, är stridspilot eller bara har någon dum fråga.

Själv tog jag mitt CPL förra året och har väldigt nyligen flugit upp för mitt FI(A), ska bli riktigt roligt att börja jobba och faktiskt få betalt för att flyga :)

Kul initiativ och stort grattis till certen! :) Vart tog du dom?
 
  • Like
Reactions: gab

mts1

Omega
Sugen på att ta ett LAPL-cert, någon som tagit det och kan dela med sig lite av sina tankar? Har ingen tidigare flygvana skall tilläggas.
 

oystercase

Cartier
Sugen på att ta ett LAPL-cert, någon som tagit det och kan dela med sig lite av sina tankar? Har ingen tidigare flygvana skall tilläggas.
Har inte LAPL utan bara UL-B (för både flygplan och gyrokopter). Har dock följt LAPL sedan det var på remisstadiet. Man tappar väldigt lite jmfrt med ett PPL och det går ganska lätt att vidareuppgradera. Jag hade helt klart tagit det före UL om jag hade valt idag. Eftersom utbildningen innebär väldigt mycket flygande hade jag prioriterat efter vilka kärror som klubben utbildar på. Mycket roligare med en modern lsa eller liknande än en seg gammal pa28.
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Sugen på att ta ett LAPL-cert, någon som tagit det och kan dela med sig lite av sina tankar? Har ingen tidigare flygvana skall tilläggas.

Har inte LAPL utan bara UL-B (för både flygplan och gyrokopter). Har dock följt LAPL sedan det var på remisstadiet. Man tappar väldigt lite jmfrt med ett PPL och det går ganska lätt att vidareuppgradera. Jag hade helt klart tagit det före UL om jag hade valt idag. Eftersom utbildningen innebär väldigt mycket flygande hade jag prioriterat efter vilka kärror som klubben utbildar på. Mycket roligare med en modern lsa eller liknande än en seg gammal pa28.

Håller helt med. LAPL är en bra väg in och räcker sannolikt för att få använda de flesta klubbars hela flotta. LAPL går också att bygga på med mörker, ava och bogsering om jag förstått rätt. Skulle man tycka att man vill köra större plan med fler passagerare går det ju att ta PPL senare.

Hur gick det Mts1? Kom du till skott?
 
  • Like
Reactions: LS

LS

Panerai
2-Faktor
Ja våren är verkligen på gång nu, hoppas verkstaden lägger på ett kol eller två och får klart min maskin lagom till säsongsstart. Tredje säsongen med LS-7, ett fantastiskt mysigt plan som får lite välbehövlig ny lack. Ni som står vid sidlinjen och tvekar på att ta cert, åk ut till närmaste klubb och gör det bara. Roligare hobby får man leta efter, oavsett om man väljer att ha en fegissnurra fram på planet eller inte ;)

4F982176-51D0-4B6A-9B12-87A301E020A8.jpeg


D1BCEC18-567E-4149-AEB7-2833F207C19E.jpeg


152622168_2189294944556978_3882672179347318559_n.jpg
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Ja våren är verkligen på gång nu, hoppas verkstaden lägger på ett kol eller två och får klart min maskin lagom till säsongsstart. Tredje säsongen med LS-7, ett fantastiskt mysigt plan som får lite välbehövlig ny lack. Ni som står vid sidlinjen och tvekar på att ta cert, åk ut till närmaste klubb och gör det bara. Roligare hobby får man leta efter, oavsett om man väljer att ha en fegissnurra fram på planet eller inte ;)

4F982176-51D0-4B6A-9B12-87A301E020A8.jpeg


D1BCEC18-567E-4149-AEB7-2833F207C19E.jpeg


152622168_2189294944556978_3882672179347318559_n.jpg
Snyggt! Ny lack är alltid bra! LS7 är kanon, har flugit den några gånger. Enda anmärkningen jag har på LS är hälbromsen som väl kanske inte är helt ideal.

I övrigt kan jag bara hålla med - om det är någon som funderar på att flyga så tar er bara ut till ett flygfält och haffa vem som helst så hjälper de er rätt. Man kan nästan alltid köpa en provstart på plats och testa, iallfall när det gäller segelflyg (dvs utan fegsnurra) ;).

Men ska du verkligen ha en dykare när du flyger @LS? Är inte hela iden att man ska stiga? :p
 

LS

Panerai
2-Faktor
Snyggt! Ny lack är alltid bra! LS7 är kanon, har flugit den några gånger. Enda anmärkningen jag har på LS är hälbromsen som väl kanske inte är helt ideal.

I övrigt kan jag bara hålla med - om det är någon som funderar på att flyga så tar er bara ut till ett flygfält och haffa vem som helst så hjälper de er rätt. Man kan nästan alltid köpa en provstart på plats och testa, iallfall när det gäller segelflyg (dvs utan fegsnurra) ;).

Men ska du verkligen ha en dykare när du flyger @LS? Är inte hela iden att man ska stiga? :p
Hälbromsen är under all kritik men man vänjer sig.
Det är snarare tur att jag flyger med dykare annars hade jag varit ute i rymden vid det här laget, så här brukar det se ut ;)

76584347-07AF-4ECF-A7B2-B5F897B686C6.jpeg
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Hälbromsen är under all kritik men man vänjer sig.
Det är snarare tur att jag flyger med dykare annars hade jag varit ute i rymden vid det här laget, så här brukar det se ut ;)

76584347-07AF-4ECF-A7B2-B5F897B686C6.jpeg
Haha, touche!
Alltid härligt med bottnad variometer!

Hittade motsvarande bild i mitt arkiv, men i moln. Tycker det är lite för lätt när man ser ut ;)

C9BF3255-8F6A-4A27-9079-CDC84E39A4EC.jpeg


Och för er som undrar vad 17 vi pratar om så mäter en variometer (instrumentet som står på +5) hur mycket man stiger eller sjunker. I detta faller är det alltså 5m/s uppåt som planet stiger genom att flyga i varm stigande luft. Så håller sig segelflygplan uppe och vinner höjd. I stilla luft sjunker man 0,5-1 m/s för att hålla farten och kunna flyga. Hittar man då inte stigande luft man kan ”åka hiss uppåt i” måste man tillslut landa. Är man då på äventyr en bit från flygfältet så kan man behöva hälsa på hos någon bonde eller liknande. Så här kan det se ut om man landar på ett klöverfält, oklart om bonden bjöd på Gevalia.

D006BA3D-2F64-477C-A258-19AE38D8E7E1.jpeg
 
Senast ändrad:

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Haha, touche!
Alltid härligt med bottnad variometer!

Hittade motsvarande bild i mitt arkiv, men i moln. Tycker det är lite för lätt när man ser ut ;)

C9BF3255-8F6A-4A27-9079-CDC84E39A4EC.jpeg


Och för er som undrar vad 17 vi pratar om så mäter en variometer (instrumentet som står på +5) hur mycket man stiger eller sjunker. I detta faller är det alltså 5m/s uppåt som planet stiger genom att flyga i varm stigande luft. Så håller sig segelflygplan uppe och vinner höjd. I stilla luft sjunker man 0,5-1 m/s för att hålla farten och kunna flyga. Hittar man då inte stigande luft man kan ”åka hiss uppåt i” måste man tillslut landa. Är man då på äventyr en bit från flygfältet så kan man behöva hälsa på hos någon bonde eller liknande. Så här kan det se ut om man landar på ett klöverfält, oklart om bonden bjöd på Gevalia.

D006BA3D-2F64-477C-A258-19AE38D8E7E1.jpeg
Hur får man planet därifrån sen? :p
 

mega

Rolex
Ja våren är verkligen på gång nu, hoppas verkstaden lägger på ett kol eller två och får klart min maskin lagom till säsongsstart. Tredje säsongen med LS-7, ett fantastiskt mysigt plan som får lite välbehövlig ny lack. Ni som står vid sidlinjen och tvekar på att ta cert, åk ut till närmaste klubb och gör det bara. Roligare hobby får man leta efter, oavsett om man väljer att ha en fegissnurra fram på planet eller inte ;)

4F982176-51D0-4B6A-9B12-87A301E020A8.jpeg


D1BCEC18-567E-4149-AEB7-2833F207C19E.jpeg


152622168_2189294944556978_3882672179347318559_n.jpg
Är det mycket slitage på lacken?
 

LS

Panerai
2-Faktor
Hur får man planet därifrån sen? :p
Jag kan berätta, då jag åkte i baksits och även tog fotot, strax efter att @Cuban8 envist hävdade att det skulle gå utmärkt att ta sig uppåt längre fram... Vingarna sitter ihopkopplade med en/två stora "bultar" i mitten. Man drar helt enkelt ut dessa låsbultar och kan sedan dra vingarna ut åt respektive sida för att koppla ur dem. Stabben ("Bakvingen") går också att ta bort. Därefter går det att skjuta upp flygplanet på en lång, specialanpassad släpvagn där vingarna ligger utmed kroppen. @Cuban8 kanske har en bättre förklaring, men i stora drag så här.

8768285D-F6E4-4D53-9837-AAA2F38AEF1C.jpeg
9D873BB8-A420-47D3-B626-292B672A9139.jpeg


Är det mycket slitage på lacken?
Den slits av solljus men "mycket" är en överdrift. Flygplanet är 30 år gammalt och lackas om för första gången nu, det är ungefär den förväntade livslängden :)
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag kan berätta, då jag åkte i baksits och även tog fotot, strax efter att @Cuban8 envist hävdade att det skulle gå utmärkt att ta sig uppåt längre fram... Vingarna sitter ihopkopplade med en/två stora "bultar" i mitten. Man drar helt enkelt ut dessa låsbultar och kan sedan dra vingarna ut åt respektive sida för att koppla ur dem. Stabben ("Bakvingen") går också att ta bort. Därefter går det att skjuta upp flygplanet på en lång, specialanpassad släpvagn där vingarna ligger utmed kroppen. @Cuban8 kanske har en bättre förklaring, men i stora drag så här.

8768285D-F6E4-4D53-9837-AAA2F38AEF1C.jpeg
9D873BB8-A420-47D3-B626-292B672A9139.jpeg



Den slits av solljus men "mycket" är en överdrift. Flygplanet är 30 år gammalt och lackas om för första gången nu, det är ungefär den förväntade livslängden :)
Tufft, tack för bilderna och förklaringen!
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Hur får man planet därifrån sen? :p

Jag kan berätta, då jag åkte i baksits och även tog fotot, strax efter att @Cuban8 envist hävdade att det skulle gå utmärkt att ta sig uppåt längre fram... Vingarna sitter ihopkopplade med en/två stora "bultar" i mitten. Man drar helt enkelt ut dessa låsbultar och kan sedan dra vingarna ut åt respektive sida för att koppla ur dem. Stabben ("Bakvingen") går också att ta bort. Därefter går det att skjuta upp flygplanet på en lång, specialanpassad släpvagn där vingarna ligger utmed kroppen. @Cuban8 kanske har en bättre förklaring, men i stora drag så här.

8768285D-F6E4-4D53-9837-AAA2F38AEF1C.jpeg
9D873BB8-A420-47D3-B626-292B672A9139.jpeg



Den slits av solljus men "mycket" är en överdrift. Flygplanet är 30 år gammalt och lackas om för första gången nu, det är ungefär den förväntade livslängden :)
@LS har en bra beskrivning på hur man monterar isär och tranporterar hem planet. Allt "landa ute" är inte alls ovanligt och är överhuvudtaget inte en nödlandning vilket folk oftast tror. Så det är inte något konstigt. Segelflyg är ju inte heller ett transportmedel på samma sätt som ett motorplan så ska man åka någonstans, på tävling eller liknande, tranporterar man sig oftast med planet i släpvagn till rätt plats. Sedan sätter man ihop planet igen. Det är en mycket enkel procedur - även om man ska vara noga och kontrollera att allt är korrekt innan man flyger. Här är några som är snabba på att sätta ihop ett plan, det är en bra beskrivning på hur man gör. Världsrekord i segelflygplansmontering

Landningen på klöveråkern var alltså inte en nödlandning. Vi hade helt enkelt inte tillräckligt med höjd för att glida till flygfältet och jag lyckades heller inte hitta termik (stigande varm luft) så vi kunde vinna höjd och åka vidare. Så vi landade kontrollerat på ett utmärkt fält inte långt hemifrån. Ett telefonsamtal senare kom några från klubben och hämtade oss - och piloten fick som sig bör "normalt antal kärleksfulla pikar" för att planet stod där det stod.;)
 
  • Like
Reactions: LS
Topp