• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om kängor och boots

Mark-IX

Cartier
Här kan vi diskutera allt som har med kängor och boots att göra.
Visa vad du har på dig idag!
Går du i svenska Lundhags eller amerikanska Red Wings?
Ställ frågor om storlekar och passform.
Fett eller Vax?
Moc Toe eller....
Du kanske har en hel samling kängor? :)
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Här kan vi diskutera allt som har med kängor och boots att göra.
Visa vad du har på dig idag!
Går du i svenska Lundhags eller amerikanska Red Wings?
Ställ frågor om storlekar och passform.
Fett eller Vax?
Moc Toe eller....
Du kanske har en hel samling kängor? :)
Det kan vi inte alls.
Men i lifestyle funkar denna tråd bra
 

Mark-IX

Cartier
Kängor kan vara lika härligt som klockor...nästan...tro mig!
IMG_5014.JPG
 

Veratio

Cartier
Har två par Iron Ranger Red Wings. Mycket nöjd, ett par bruna och ett par svarta. Skitsnygga och sköna efter några dagars pina!
 

Mark-IX

Cartier
Har två par Iron Ranger Red Wings. Mycket nöjd, ett par bruna och ett par svarta. Skitsnygga och sköna efter några dagars pina!

Samma här - två par Iron Rangers. Första paret jag köpte var 1 storlek för små...andra paret var bara 1/2 storlek för små. Första paret var för djävliga i två år :banghead: men nu efter 6 år är det en av mina favoritkängor. Andra paret tog, om jag minns rätt, bara några månader att gå in. :D Men är nu också ett par av mina favoritkängor! :happyhappy: (Efter 5 år :banghead:)
 

Mark-IX

Cartier
Jag köpte ett par Sarva X Lundhags för drygt en månad sedan, och har använt dessa varje dag. Det är en enlagerskänga, och jag undrar nu om vi har någon kunnig på området som vet hur man smörjer in dessa så att man behåller stabiliteten utan att lädret torkar ut? Det finns lite olika skolor...
IMG_5011.JPG
 
Jag köpte ett par Sarva X Lundhags för drygt en månad sedan, och har använt dessa varje dag. Det är en enlagerskänga, och jag undrar nu om vi har någon kunnig på området som vet hur man smörjer in dessa så att man behåller stabiliteten utan att lädret torkar ut? Det finns lite olika skolor...
IMG_5011.JPG

Använder du dem bara i stan eller skogen?
Generellt så tränger fett in och mjukar upp medan vax lägger sig ytligare och skyddar. Jag tycker att det funkar bra att användafett någon gång sällan och vax i övrigt. Jag gillar Meindels vax. Det finns även som svart när det börjar bli gångveck etc, oftast blir dock mer än kängan svart..
 

Mark-IX

Cartier
Använder du dem bara i stan eller skogen?
Generellt så tränger fett in och mjukar upp medan vax lägger sig ytligare och skyddar. Jag tycker att det funkar bra att användafett någon gång sällan och vax i övrigt. Jag gillar Meindels vax. Det finns även som svart när det börjar bli gångveck etc, oftast blir dock mer än kängan svart..

Jag har hittills använt dom bara i stan...men det skulle inte förvåna mig om dom kommer ut i terrängen också. Naturkompaniet säger bara vax - Fibertec shoe wax eco. Lundhags själva är lite otydliga när det gäller skalkängor. Men jag är beredd att hålla med dig om en kombo med mest vax.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag har hittills använt dom bara i stan...men det skulle inte förvåna mig om dom kommer ut i terrängen också. Naturkompaniet säger bara vax - Fibertec shoe wax eco. Lundhags själva är lite otydliga när det gäller skalkängor. Men jag är beredd att hålla med dig om en kombo med mest vax.
Vad matchar man dem med inne i stadsmiljö utan att se ut som någon med knogjärn och stilett?
 

Mark-IX

Cartier
Vad matchar man dem med inne i stadsmiljö utan att se ut som någon med knogjärn och stilett?

Jag är varken killen med basebollträ, bomberjacka eller högersympati... Däremot gillar jag kängor som med glans klarar regn, snö, vattenpölar, snöslask, minusgrader, isgata - Jag lovar att detta finns även i storstan! Matchas med mössa, allvädersjacka och jeans utan problem! Skitsnyggt och praktiskt om jag får säga det själv.
image.jpeg
 
Senast ändrad:
Mina rm Williams Chelsea boots och ett par kängor från Lundhags heritage har varit favoriterna det senaste halvåret.
På jobbet har jag ett par Lundhags syncro. Det skulle vara fint att få ett par customgjorda. Skulle vilja ha cellgummiskon från tex syncro eller professional men med ett skaft i enkelt läder.

FB5469A4-00A0-4ECA-B07C-9C54BF7662BA.jpeg

Ber om ursäkt för oputsade skor!
 

Psykel

Patek
Precis nytaget foto på mina väl inkörda Red Wings som jag praktiskt taget bor i september - maj. Funkar speciellt bra till lika väl inkörda (och mycket reparerade) japanska jeans!
08AA06DA-DBE1-43E2-8D4E-C6F5E7332577.jpeg

Edit: Bör tillägga att dom ser extra risiga ut eftersom dom inte blivit smorda på ett tag + är täckta av vårvinterdamm. Dom ska få sig en omgång under påskhelgen, tänkte jag! Kör Red Wings egna grejer, All Natural Leather Conditioner under vintern och deras olja under den torrare perioden.
 

Dawsss

Omega
Väcker lite liv i denna tråden - Vad säger panelen om att ha på sig ett par RM Williams på sommaren? Sjukt snyggt med ljusa jeans och en t-shirt. Eller låter ni era boots stå till hösten?
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Härlig tråd :) bifogar bild på ett par klassiska redwing som tyvärr får lämna för ett par Chelsea istället.
E8F938BB-0FB9-4A56-A58B-9BF167D29737.jpeg
 
D

Deleted member 5780

Guest
Väcker lite liv i denna tråden - Vad säger panelen om att ha på sig ett par RM Williams på sommaren? Sjukt snyggt med ljusa jeans och en t-shirt. Eller låter ni era boots stå till hösten?
Det går ju utmärkt om du inte är fotsvettig. Själv sparar jag mina till årstider då de kan bäras utan att fötterna kokar sönder.
 

Dawsss

Omega
Tycker inte dom är så mycket varmare än valfri randsydd skinnsko faktisk!
Funkar så länge man inte ska gå för långt :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Väcker lite liv i denna tråden - Vad säger panelen om att ha på sig ett par RM Williams på sommaren? Sjukt snyggt med ljusa jeans och en t-shirt. Eller låter ni era boots stå till hösten?
Det kanske funkar om du ska jobba i stallet eller liknande, men på stan skulle det se lite konstigt ut tänker jag... Jag tror de flesta har både vår, sommar, höst och vinterskor. Sandaler, loafers, oxfords, kängor, ja du förstår vad jag menar. Man får liksom intrycket att en person som går i kängor i varmaste sommaren bara äger dessa kängor. Man ska förstås göra vad man känner för, men jag skulle säga nej till just denna kombo ;)
 

Charles

Omega
2-Faktor
Trevlig tråd, kommer med mer input när det blir lite svalare väder.
Annars håller jag med om föregående skribent att Blundstone är ypperliga skodon, används ofta här och mycket i tjänst.
/ Karl
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Alla mina skor (även kängor osv) går jag in hemma i lägenheten när dom är nya.
Tio minuter nu en kvart sen osv. Sparar mycket skoskav och ondhet senare, just nu går jag in ett par hårda lackskor och loafers, börjar nog att användas ute nästa säsong.
 
Topp