• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Stora" tråden om kolonistugor och kolonilotter,

RosaCasio

Basic
Vi går i tankarna på att köpa kolonilott men skulle behöva lite input från erfarna ägare.
Är det värt det, vad ska man tänka på innan ett köp osv.
Vi har idag en lägenhet i stan ( Malmö ) och min förhoppning är att kunna "flytta ut" sommarmånaderna och odla egna grönsaker osv.

När jag sökte om det redan fanns en tråd hittade jag bara @HampusJ som skulle sälja sin. Du Hampus har kanske någon input ?

Hmmm...
Funderat på en enklare stuga en ”bit bort”? Om ni har bil skulle jag rekommendera det.
Vi har en i Kågeröd. Ligger bra till från Malmö.
1AF8D0E6-6113-4469-B064-A31A1FB5AC26.jpeg
039BAF7B-D4B3-4199-8C5B-72E1CC686FFC.jpeg

Är lägenhetare själv och funderar mycket på det där med hus/stuga på sommaren. Hyrde ett tag ett litet torp inom cykelavstånd och kom då till vissa insikter.

1. Testa! Det är värt det. Om det inte är din grej, så kommer du vara en erfarenhet rikare.
2. Vad är behovet? Vad är det ni är ute efter och hur ser er vision ut? Är ni inspirerade av Mandelmanns eller är det Ernst som härjar i bakhuvudet? Kommer ni nå den känslan av en kolonistuga?
3. Har ni övervägt de alternativ som finns? Båt? Odla i föreningens trädgård? Kolonilott utan hus? Urban gardening? Biodling?
4. Är ni beredda på att få grannar som ni "måste" prata med?
5. Flyr ni från nåt eller vill söker ni nåt nytt?
6. Finns det möjlighet att hyra istället för att köpa? Enklare att avsluta om man kommer på att det inte var ens grej...

Min tanke kring kolonilstugor är att det nog kan kännas mer som en camping för odlare med lite radusfeeling á la Svensson Svensson-introt. I det väger jag in en massa fördomar och egna nycker så bry dig inte alltför mycket om den här epilogen... ;)

Tillbaka
Topp