• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Crispie

Rolex
Första avsnittet var bra med 'snopptårtan' :)
Snacka om att bli tagen med fingrarna i syltburken... :hilarious:
Haha ja. Känns som en riktigt välgjord, tänkvärd, jämställd och rakt igenom BRA serie. Way to go Iceland! Har sett någon isländsk nutida film för ett tag sedan (minns ej titel) som också höll hög kvalitet. Tycker ofta om att höra främmande språk i filmer/serier så det är också ett plus.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
IMG_8123.JPG

Godnatt tråden :)
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Karlskrona släpper nytt.
dåligt insatt i dessa men är den inte otrolig lik den du @MaBr och @hammermountain tror jag det är kör?
45456564-5354-4D88-9316-D101F7041C93.jpeg

Jo, den är väldigt lik. De vi har är ju baserade på Benrus Type I så det är ju inte någon originell design. Stulen bild på Benrus:
BENRUS_TYPE_I_3.jpg


Case Material: 316L Stainless Steel - Bead Blasted Finish
Case Size: 42.5mm, Drilled Lug Holes, 49mm lug to lug
Case Thickness: 13mm (including crystal)
Lug Width: 20mm
Dial: Matte black, ghost dial logo
Bezel: 120 Click, Unidirectional
Movement: Swiss Sellita SW200, Regulated
Water Resistance: 300M
Lume: SL 1/3 Blend
Crown: 6.5mm Screw Down, Signed
Case Back: Screw Down, Signed with Serial Number
Crystal: Domed Sapphire, Anti-reflective Coated
Straps: Nylon NATO with flat hardware, Bradystraps Original Sailcloth

Options: With date/No date dial. Countdown/12 hour bezel
Warranty: 24 Months

Bezel vet jag ej.
Men priset är 395$ nu och 595$ sen.

Oj, jäklar. Det var ju riktigt bra pris. :)

Ja :)
Skickas dom från staterna eller vart befinner sig herren?
Har ju läst lite här på KS om Karlskrona genom åren men minns inte.

Ingen aning faktiskt... :confused:

What @MaBr Said! Sjukt snygg design. Och kronplacering är i det närmsta genialisk.

Blev väldigt nyfiken på denna Karlskrona Hemlig. Tavlan med de härliga kontrasterna med index i kombination med den blästrade boetten fick mig att bli intresserad.
https://www.karlskronawatch.com/products/karlskrona-hemlig-mil-series-dive-watch
https://www.karlskronawatch.com/pages/gallery

Hade varit trevligt att kunna läsa sig till (eller fråga) om varifrån klockorna skickas. Sen hade jag gärna velat se bilder på hur den ser ut utan datum samt med 12h-bezel även om jag förmodligen föredrar countdown.
Ni som vet: Borde det inte vara 22 mm bandbredd på en så pass stor klocka eller är det designen med breda bandhorn som gör att det blir bra med 20 mm?
Funderar även på om de modifierar urverket om man väljer No Date eller om den har kvar en roterande datumskiva bakom tavlan?

Verkar som att Faceplace är enda sättet att få kontakt med dem? Fick fram där i något svar att bezeln är "Ceramic with lume".
 

HSK

Patek
2-Faktor
Blev väldigt nyfiken på denna Karlskrona Hemlig. Tavlan med de härliga kontrasterna med index i kombination med den blästrade boetten fick mig att bli intresserad.
https://www.karlskronawatch.com/products/karlskrona-hemlig-mil-series-dive-watch
https://www.karlskronawatch.com/pages/gallery

Hade varit trevligt att kunna läsa sig till (eller fråga) om varifrån klockorna skickas. Sen hade jag gärna velat se bilder på hur den ser ut utan datum samt med 12h-bezel även om jag förmodligen föredrar countdown.
Ni som vet: Borde det inte vara 22 mm bandbredd på en så pass stor klocka eller är det designen med breda bandhorn som gör att det blir bra med 20 mm?
Funderar även på om de modifierar urverket om man väljer No Date eller om den har kvar en roterande datumskiva bakom tavlan?

Verkar som att Faceplace är enda sättet att få kontakt med dem? Fick fram där i något svar att bezeln är "Ceramic with lume".
Jag skulle tro att de skickar från USA.
The Karlskrona Watch Company was inspired by my family’s heritage from Karlskrona, Sweden dating back to the mid 1800’s. Strong cultural and proud family values characterized my upbringing here in the United States by my Scandinavian grandparents.
 
Blev väldigt nyfiken på denna Karlskrona Hemlig. Tavlan med de härliga kontrasterna med index i kombination med den blästrade boetten fick mig att bli intresserad.
https://www.karlskronawatch.com/products/karlskrona-hemlig-mil-series-dive-watch
https://www.karlskronawatch.com/pages/gallery

Hade varit trevligt att kunna läsa sig till (eller fråga) om varifrån klockorna skickas. Sen hade jag gärna velat se bilder på hur den ser ut utan datum samt med 12h-bezel även om jag förmodligen föredrar countdown.
Ni som vet: Borde det inte vara 22 mm bandbredd på en så pass stor klocka eller är det designen med breda bandhorn som gör att det blir bra med 20 mm?
Funderar även på om de modifierar urverket om man väljer No Date eller om den har kvar en roterande datumskiva bakom tavlan?

Verkar som att Faceplace är enda sättet att få kontakt med dem? Fick fram där i något svar att bezeln är "Ceramic with lume".

Ang Lug width har jag för mig att originalet hade 20 (iaf sett detta på Type II). Fungerar riktigt bra på Paradiven iaf :) Tycker Karlskronan får till många rätt här ändå, med det enda stora undantaget att kronan verkar lite för utskjuten och att datumfönstret är, ja, lite för markerat och "datumfönstrigt":p
 

midikem

Cartier
Samtidigt har jag minst 20 klockor som aldrig används... Det är svårt det där!
Jag vet, håller med. Har en del arvegods jag inte vill göra mig av med, sedan har man ju köpt varje klocka av en anledning ... Förmodligen för att man gillar den. Att då sedan göra sig av med den även om den inte används är svårt för mig. Lite komiskt det där. Har inga problem att sälja vidare klockor jag köpt begagnat dock, men klockor jag köpt nya tar emot.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Samtidigt har jag minst 20 klockor som aldrig används... Det är svårt det där!
Jag vet, håller med. Har en del arvegods jag inte vill göra mig av med, sedan har man ju köpt varje klocka av en anledning ... Förmodligen för att man gillar den. Att då sedan göra sig av med den även om den inte används är svårt för mig. Lite komiskt det där. Har inga problem att sälja vidare klockor jag köpt begagnat dock, men klockor jag köpt nya tar emot.
Har tidigare känt exakt samma och tror många här sitter i samma båt.
Kom ur hoarding-bubblan (inte bara klockor för min del) när en vis man tipsade om att lägga fram alla dammsamlare på ett bord och ta fram miniräknaren. Det blev en trigger för mig, kanske inte för pengarna i sig utan mer vad damm kan vara värt för någon annan om ni fattar.
Nu kämpar jag dagligen med "vill ha" vs "behöver jag" för att inte återgå i gamla hjulspår men går hyfsat bra, peppar peppar :D
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet, håller med. Har en del arvegods jag inte vill göra mig av med, sedan har man ju köpt varje klocka av en anledning ... Förmodligen för att man gillar den. Att då sedan göra sig av med den även om den inte används är svårt för mig. Lite komiskt det där. Har inga problem att sälja vidare klockor jag köpt begagnat dock, men klockor jag köpt nya tar emot.
Jag har faktiskt inte så många jag har köpt nya, det är nog bara strax över 15st och då är de flesta G-shocks. En stor anledning till att jag inte vill sälja vissa är för att man har hittat ett ex som är i det där perfekta skicket (läs: patinerade) och man vet hur svårt det blir att hitta en likadan om man skulle bli sugen igen.

Ett exempel är min Aqualand som jag köpt av förste ägaren, en gubbe som har dykt med den länge och den har fått riktigt mysig patina. Jag använder den inte särskilt ofta men den är omöjlig att sälja!

Passar för övrigt bra i tråden som affordable. :D
IMG_0384.jpg

IMG_0394.jpg

IMG_0388.jpg

IMG_0406.jpg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jag har faktiskt inte så många jag har köpt nya, det är nog bara strax över 15st och då är de flesta G-shocks. En stor anledning till att jag inte vill sälja vissa är för att man har hittat ett ex som är i det där perfekta skicket (läs: patinerade) och man vet hur svårt det blir att hitta en likadan om man skulle bli sugen igen.

Ett exempel är min Aqualand som jag köpt av förste ägaren, en gubbe som har dykt med den länge och den har fått riktigt mysig patina. Jag använder den inte särskilt ofta men den är omöjlig att sälja!

Passar för övrigt bra i tråden som affordable. :D
IMG_0384.jpg

IMG_0394.jpg

IMG_0388.jpg

IMG_0406.jpg
Klassiskt exempel på hoarder, inget fel med det, det vet du :heart:
Vänder på frågan...varför skulle du bli sugen på en Aqualand igen om du ändå inte använder den? Ur med tummen och sälj den säger jag, perfekt "träningsobjekt" :p
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Klassiskt exempel på hoarder, inget fel med det, det vet du :heart:
Vänder på frågan...varför skulle du bli sugen på en Aqualand igen om du ändå inte använder den? Ur med tummen och sälj den säger jag, perfekt "träningsobjekt" :p
Ja, det är verkligen textboksexempel på hoarder, haha. :D Har några andra såna som kommer att få gå före. Aqualanden använder jag ändå ibland men jag har andra som jag verkligen aldrig använder... :bag:
 

v0n

Patek
2-Faktor
Ja, det är verkligen textboksexempel på hoarder, haha. :D Har några andra såna som kommer att få gå före. Aqualanden använder jag ändå ibland men jag har andra som jag verkligen aldrig använder... :bag:
Äsch, man gör som man vill, verkar bara som du behöver en liten kick i röven.
Att jag tänkte hugga några skönheter av dig har inget med saken att göra :angel:
 

HSK

Patek
2-Faktor
Antar att det finns ett gäng Lorier i tråden men är det någon som har erfarenhet av Hydra? Hur är deras länkar förresten? De använder platta/raka länkbitar vilket ser jättesnyggt ut men det kanske är rätt obekvämt att bära.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Har tidigare känt exakt samma och tror många här sitter i samma båt.
Kom ur hoarding-bubblan (inte bara klockor för min del) när en vis man tipsade om att lägga fram alla dammsamlare på ett bord och ta fram miniräknaren. Det blev en trigger för mig, kanske inte för pengarna i sig utan mer vad damm kan vara värt för någon annan om ni fattar.
Nu kämpar jag dagligen med "vill ha" vs "behöver jag" för att inte återgå i gamla hjulspår men går hyfsat bra, peppar peppar :D

Behöver är en väldigt svårt fråga. Var (ovetandes) OWG med en Certina automatisk klocka i tre år och egentligen skulle jag inte behöva en annan klocka.

Det som jag tycker är roligt med klockor är att, om man köper begagnat, så kan man köpa och testa en modell för att sedan sälja den med en relativt liten värdeminskning. På så sätt kan man gå igenom ett stort antal klockor utan att behöva binda upp allt för mycket kapital* i klocklådan.

En lättare begränsning av klocksamleriet kanske skulle vara om man på förhand bestämde sig för att X kapital får finnas i klocklådan samt hur mycket av det kapitalet man kan acceptera i värdeminskning och sedan anpassa villbehöveriet efter det?

*Dock är det lättare för mig att leva med den regeln nu när jag är intresserad av klockor. Hoardade tvspel i flera år och har inte hjärta att sälja av samlingen. Lyckades annektera ett rum i huset för film/spel :bag:
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Behöver är en väldigt svårt fråga. Var (ovetandes) OWG med en Certina automatisk klocka i tre år och egentligen skulle jag inte behöva en annan klocka.

Det som jag tycker är roligt med klockor är att, om man köper begagnat, så kan man köpa och testa en modell för att sedan sälja den med en relativt liten värdeminskning. På så sätt kan man gå igenom ett stort antal klockor utan att behöva binda upp allt för mycket kapital* i klocklådan.

En lättare begränsning av klocksamleriet kanske skulle vara om man på förhand bestämde sig för att X kapital får finnas i klocklådan samt hur mycket av det kapitalet man kan acceptera i värdeminskning och sedan anpassa villbehöveriet efter det?

*Dock är det lättare för mig att leva med den regeln nu när jag är intresserad av klockor. Hoardade tvspel i flera år och har inte hjärta att sälja av samlingen. Lyckades annektera ett rum i huset för film/spel :bag:
Köp bara, sälj inte så behöver du inte bry dig om värdeminskning.
 
Topp