• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

En bild till får i allt stå ut med :D.
Ny klocka nya bilder imorgon förhoppningsvis.
9OmHrzm.jpg
Vad drack tidzonsnörden till kvällsmackan?
-GMTe

Idag kom det en liten Traska :D Trodde den skulle vara lite liten men sitter perfekt. Nu vill man ju nästan ha en till i en annan färg :)

20200604_190543.jpg
Grattis! Ja man vill gärna ha fler färger. Och den där ytbehandlingen på stålet är bra alltså! Jag har haft min på länk varje dag i en månad och det syns ingenting. Den är som ny fortfarande. Är det någon som lyckats repa sin ännu?
Bild där man ser ytbehandlingen.
IMG_20200430_161642.jpg

Ps. Pga Traskan ligger det en Näcken och en Squale le på Tradera.

Grattis! Ja man vill gärna ha fler färger. Och den där ytbehandlingen på stålet är bra alltså! Jag har haft min på länk varje dag i en månad och det syns ingenting. Den är som ny fortfarande. Är det någon som lyckats repa sin ännu?
Bild där man ser ytbehandlingen.
IMG_20200430_161642.jpg

Ps. Pga Traskan ligger det en Näcken och en Squale le på Tradera.
Tack! Ja man blev sugen på den svarta som du har eller en grön :)
Kul att höra, ytbehandlingen ger en riktigt läcker nyans också tycker jag.

Fick hem denna idag, Ventus Northstar N3. Högt över min förväntan. Storleken är perfekt, och detaljerna är mycket, mycket bra.
Klockan kom på ett Horween läder som också det känns som mycket bra kvalitet. Samt ett svart tropic, bara känt lite på det än så länge och det känns också mycket bra.

Känns som den här klockan är ett strap-monster, men eftersom jag är en länk-snubbe så kommer en länk beställas snarast.

Slutsats: Jag är mycket nöjd. Den känns lite Milgauss på något underligt och alldeles underbart sätt. Den motsvarade verkligen alla mina förväntningar och mer. Och då har jag bara burit den på läder i några timmar.

Några snabba bilder jag tog nyss.
x1IZNKp.jpg

X8VKVvo.jpg

Och så en solljus:
P2bzmRB.jpg
Gratulerar! Riktigt snygg...
Här kommer lite godis! My gawd vilken klocka. Trodde den skulle kännas stor, men sitter ju så jäkla bra! Den här tavlan är magisk. Känns som man har Medelhavet på armen. Över förväntan och totalt i linje med allt gott jag läst om märket.

IMG_20200603_195954.jpg

IMG_20200603_195937.jpg

IMG_20200603_195850.jpg

IMG_20200603_195907.jpg
:eek::eek::eek: Ser fram emot att få se den live nästa vecka!

Jaha där satt den. Beställde i söndags och nu torsdag framme. Snabbt-deluxe :D.
Pagani Explorer GMT.
Oslagbart för pengen. Förstår fasen inte hur dom lyckas till detta priset. Nu lite bilder :D.
Den bistra verkligheten är att de inte kan det utan att göra uppoffringar på annat håll. Betalar man som slutkund ett extremt lågt pris för en vara så är det i regel någon annan som får betala för det på ett eller annat sätt, vanligtvis arbetarna i form av urusla arbetsförhållanden och det spelar egentligen ingen roll om det rör sig om en urbillig klocka eller en t-shirt på H&M för 49kr.

Sen finns det naturligtvis en brytpunkt för vad som är skäligt. Den som sitter och monterar klockor åt ECA nere i Göteborg har troligtvis liknande villkor som den som sitter och monterar klockor åt schweiziska tillverkare som tar mångdubbelt betalt för sin produkt men det absolut billigaste alternativet tenderar att kosta mer än det smakar om man tar hänsyn till hela tillverkningskedjan...Det finns ju en anledning till att alla lågprisprodukter är tillverkade i länder som Kina, Bangladesh, Indien m.fl. och oaktat design och andra aspekter så gör man ett medvetet etiskt val när man köper dessa produkter.

Det är inte meningen att sabba stämningen i tråden men det känns lite som självbedrägeri när man frågar sig hur det är möjligt att tillverka en sådan extremt billig produkt och ändå köper den då det tyder på att man själv inser att det inte borde vara möjligt att hålla ett så pass lågt pris och att det är något som inte står rätt till.

Vill man köpa en Pagani Design så är man naturligtvis fri att göra det men om man jämför med tillverkare av liknande klockor som t.ex. Steinhart så blir det genast ganska tydligt vad det är man betalar för som kund även om de så klart också tar en del genvägar och använder billiga underleverantörer. Visst, ett ETA 2824 eller liknande kostar troligtvis någon tusenlapp att köpa in i bulk men större delen av prisskillnaden beror på saker som t.ex. skäliga löner och arbetsförhållanden snarare än att det skulle vara högre kvalitet på stål eller vridringinlägg som kanske till och med är tillverkade i samma fabrik.

Den bistra verkligheten är att de inte kan det utan att göra uppoffringar på annat håll. Betalar man som slutkund ett extremt lågt pris för en vara så är det i regel någon annan som får betala för det på ett eller annat sätt, vanligtvis arbetarna i form av urusla arbetsförhållanden och det spelar egentligen ingen roll om det rör sig om en urbillig klocka eller en t-shirt på H&M för 49kr.

Sen finns det naturligtvis en brytpunkt för vad som är skäligt. Den som sitter och monterar klockor åt ECA nere i Göteborg har troligtvis liknande villkor som den som sitter och monterar klockor åt schweiziska tillverkare som tar mångdubbelt betalt för sin produkt men det absolut billigaste alternativet tenderar att kosta mer än det smakar om man tar hänsyn till hela tillverkningskedjan...Det finns ju en anledning till att alla lågprisprodukter är tillverkade i länder som Kina, Bangladesh, Indien m.fl. och oaktat design och andra aspekter så gör man ett medvetet etiskt val när man köper dessa produkter.

Det är inte meningen att sabba stämningen i tråden men det känns lite som självbedrägeri när man frågar sig hur det är möjligt att tillverka en sådan extremt billig produkt och ändå köper den då det tyder på att man själv inser att det inte borde vara möjligt att hålla ett så pass lågt pris och att det är något som inte står rätt till.

Vill man köpa en Pagani Design så är man naturligtvis fri att göra det men om man jämför med tillverkare av liknande klockor som t.ex. Steinhart så blir det genast ganska tydligt vad det är man betalar för som kund även om de så klart också tar en del genvägar och använder billiga underleverantörer. Visst, ett ETA 2824 eller liknande kostar troligtvis någon tusenlapp att köpa in i bulk men större delen av prisskillnaden beror på saker som t.ex. skäliga löner och arbetsförhållanden snarare än att det skulle vara högre kvalitet på stål eller vridringinlägg som kanske till och med är tillverkade i samma fabrik.
Nu är jag dåligt bevandrad gällande arbetsförhållande och löner till dom som sätter ihop just dessa klockor. Inte säkert att t.ex Steinhart gör något annorlunda när det gäller det heller men sen bara tar ut mer i vinst.
Förstår problemet men ska man hårdra det så skulle man ju enbart köpa lyxprodukter i sådana fall om det nu skulle vara bättre och det utav allt som tillverkas och inte då bara t.ex klockor. Det är nog en ganska lätträknad skara som lever fullt ut på det viset skulle jag tro.
Finns gott om skojare och sådana som utnyttjar andra överallt och i alla klasser känner jag, tyvärr.

Växthus är iochförsig jäkla najs! Du kanske prioriterade rätt sunt ändå...
Jag tänkte också bygga växthus, men får bli nästa år, har för många projekt som det är redan som ska bli klara i år...

Växthus har fler delan än det där harry potter-legot du och MrsMabr köpte. Inte sant?
Ska dock säga att mitt bara är ett hemmasnickrat miniväxthus så inget större bygge. Mina chiliplantor behöver någonstans att bo! :D

Byggde dock ihop ett sånt vanligt som du tänker på @Björn Boett. Det var verkligen tusenbitarspussel... :meh:

Tillbaka
Topp