• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

[Bobo]

Rolex
Jösses, undervattens-kickboxning ju :nailbiting:
Screenshot_20200709-233211.jpg
 

moggelito

Rolex
2-Faktor
Jag läste hela artikeln när det begav sig men minns inte så mycket och orkar inte läsa om alltihop. Var det inte så att grävet bevisade att han höll på med subkopior i början av sin "karriär" för att kunna finansiera Ginault?
Jo men så var väl kontentan av det hela.
Men alla spår som försökte röjas undan och hur det grävdes, väldigt intressant och väldigt grundligt gjort.
Ska nog hitta en riktig deckare att läsa tror jag allt :)
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Inte bara läser tråden utan håller tyvärr alldeles för många tråd-trådar i huvudet. Här kom ett svar från yema om sekundvisaren som Seiko och Yema båda använde på 60-talet :)

"the story around the Superman's "shovel" sweep hand goes as follows: Back in 1968 both YEMA and SEIKO released a dive watch with a similar "shovel" seconds hand, a Superman and SEIKO's Captain Willard ref. 6105-8000. Who inspired whom is unclear, one would say probably SEIKO but let's keep in mind that in the 1960's we used to export millions of watches yearly. Regarding the red luminous dot it was probably utilitarian i.e. most dive watches had dark colored dials (black, blue) and the red dot provided additional legibility of the sweep hand under dark conditions specially when underwater."

Kan ju tillägga att innan de började med denna sekund hade både Seiko 62Mas och Yema Superman samt föregångaren Sous Marine (Submariner på franska) liknande sekunder med rektangel på. Ja det var dagens nörderi. Kul.

2188AAF5-97D4-4F9A-8793-E76A46108466.jpeg


Dubbel-rött och en Bronsare på dagens båttur

839CF01F-594B-4FC3-9D3D-13EEFFC9A2D9.jpeg

Tack för uppföljningen. :)
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Blev en rejäl omstuvning tillslut, 7 ut, 9 in totalt. Två av tre ”finklockor” fick gå, Breitlingen och Sjöö Sandström, Radon fick stanna :) Tveksamt om det var ett bra byte rent ekonomiskt, men det stillade själen lite ;) Sjukt nöjd med mina två nya Squales och min NTH iallafall.
Jag som tycker att mina åtta klockor som jag har är för mycket. Vill gå ner till en stabil trea. Men vet inte vilka tre jag ska spara. :(
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jag som tycker att mina åtta klockor som jag har är för mycket. Vill gå ner till en stabil trea. Men vet inte vilka tre jag ska spara. :(
Sund inställning, jag jobbar åt det hållet också, nu har jag ju ”bara” 28klockor.... när det var som värst var det ju 100+ :D Hade säkert varit lika nöjd om jag lyckades lägga beslag på din Tudor och haft tio färre klockor också ;)

https://snupps.com/freakyleo
 
Topp