Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
Jag har haft span på en sån här i säkert 3-4 år men inte kommit till skott. Det har kommit andra inköp emellan. Det är ju knappast ekonomin som hindrat. 1350 kr från AliExpress inklusive frakt.
Det är glasbaksida på den. Det är ju ett riktigt vackert verk att titta på.
Vad jag inte riktigt begriper är varför de med acrylglas anses ha 19 juveler medan de med safir anses ha 21 juveler. Finns ju även bilder på 22 zuan. Men vad jag förstått är det ju samma verk i alla oavsett glas eller 38, 40 eller 42 mm.
Någon som har rimlig förklaring till det?
Och så en halloween posering.
Nu ska jag ta och beställa ett brunt bunt med lite mer retro-look än den svarta jag har på nu.
Riktigt bra deal ju. Och som nämns ovan är allt lite oklart med alla olika varianter osv. Finns ju flera olika uppenbarligen. Men din är ju så som den ”ska” vara och med rätt proportioner. Kanske också måste köpa en…
Ny klocka, alltid trevligt en fredag. Kan bara säga att… varför har jag aldrig tidigare köpt denna, var ju väldigt schysst! Slängde på ett NDC band. Gillar även skarpt den trötta matta blåa färgen.
Nu blev jag också sugen när @Delgada skickar upp fina bilder så det här får bli kvällens!
Min är 38mm, stängd baksida, plexi och 21 juveler. Finns det någon sanning bakom det här??!
Confused about which Seagull 1963 is real? Discover the untold story of China’s most iconic chronograph, and learn how to spot authentic vs fake versions before you buy.
Vill bara ge en stor shoutout till Baltic Watches. Köpte en MR01 på tradera i somras där jag noterat att de automatiska uppvridningen varit svajig. Kontaktade Baltic med min fundering och de erbjöd sig att ta in klockan för påtitt och service. Snabb kommunikation och fick klockad servad utan kostnad då det var ett mindre problem, detta trots att garantin för klockan gått ut. Hela processen tog mindre än en månad.
Slow clap!
Min seiko 5a och jobbklocka "dog" i förra veckan. Ja i alla fall halvdog då den slutat dra upp sig själv av armens rörelse. Dock går den vrida upp. Men otymplig vred och feta fingrar, så ser den som död. Vart en bra klocka en av de längst levande jobbklockor jag haft överlevt 5års tjänst.. Så kikat efter en ny Seiko 5a att ha i jobbet..
Men hittade då denna Dander klocka som såldes på tradera nya från konkurslager av någon för mig helt okänd Svenskt micro märke.
Med ett löjligt lågt pris! Visst ett konkurslager så lär inte bli fler än de som säljs nu.
Men priset har en perfekt övertalningsförmåga för mig! Då arbetsklockor bara är en förslitningsvara där livslängden på tidigare
mina Seiko 5or. Har varit allt från oturliga 3veckor till bra kämpat 6 långa år. Men de har gått ett gäng Seiko 5or arbetsklockor
för mig sedan 90-talet till idag.
Men åter till Dander klockan... Upptäckte den har ett Japanskt Miyota 8215 automatiskt urverk... Vilket är ett riktigt bra urverk fullt jämförbart med de i Seiko 5rnas. Samt med Miyota vet man även garanterat att de är både tillverkat och monterat i Japan..
Vattentät klocka med hårt reptåligt Safirglas, o ett långlivat tåligt urverk är egentligen allt en jobbklocka behöver i kvalitetskrav för mig.
Var inte helt hundra på om jag gillade designen? Med de lite udda tilltaget att ha synlig datumskiva. Men som sagt billig klocka och man vänjer sig säkert.
Storleken ja 42mm bred plus kronan... Kanske lite väl stor, för en jobbklocka tycker jag.
Men å andra sidan billig att köpa.
Sen var Dander klockan bara 12mm tjock. Vilket rent utav är nån mm tunnare än en Seiko 5a.
Så blir kanske inte trots väl stor för klumpig på armen och fastnar som skadas ändå.
Men som sagt den var ju snudd på löjligt billiga. Så varför inte tänkte jag...
De klart ett stort inte för fungera som bra jobbklocka för mig finns.
Nämligen länken. Inget fan av Mesharmband och speciellt inte på en jobbklocka i ett ofta smutsigt som kladdigt arbete..
Men faller åter tillbaks på klockan är ju snorbillig!
Tycker man får jäkligt mycket klocka för pengen. Å med så billigt inköpspris ingen större fara behöva köpa till bättre armband.
Jaja sagt och gjort! Slog till och Traderade hem ett sett med tre klockor, en turkos en vit och en grå för löjliga 750kr.
Japp alltså tre slit och släng jobbklockor med automatiskt Miyota vattentät som reptåligt safirglas för 250kr st.
Visst via Ebay där jag köpte hem tre 22mm stål armband vilka i jobbet är mer praktiska och lättrengjorda.
men ändå även med extra inköpta armband!! Så känns de löjligt billigt! För klocka som man får för pengen.
Å med ett trepack inköpta och med lite tur. Så inte omöjligt jag nu har arbetsklockor hela vägen fram till pensionen.
Så vill ni ha en eller kanske tre?? Billiga slit och släng klockor kika in Dander klockorna på tradera.
Tror en går för 350kr eller 3 för 750kr om inga budkrig ökar på priset..
Själv ovanligt nöjd. Då jobbklockor är för mig ändå bara en nödvändig utgift
och inte som "finklockor" ett kul köp till samlingen...
Automatiskt Miyota-urverk, safir-kristall och 100m vattenskyddad för 250:-…
…det är svårslaget!
Köpte också ett tre-pack och sonen fick först välja vilken han ville ha. Han tog den turkosa och tyckte att det blir en perfekt ”festarklocka” på högskolan (han har redan många andra klockor men de är han lite mer rädd om).
Själv kommer jag nog använda den vita som beater och den grå ger jag kanske bort till någon klockintresserad vän eller kollega…
…det är svårslaget!
Köpte också ett tre-pack och sonen fick först välja vilken han ville ha. Han tog den turkosa och tyckte att det blir en perfekt ”festarklocka” på högskolan (han har redan många andra klockor men de är han lite mer rädd om).
Själv kommer jag nog använda den vita som beater och den grå ger jag kanske bort till någon klockintresserad vän eller kollega…
…det är svårslaget!
Kan säga haft den turkos på hela veckan då jag haft jour har jag inte brytt mig om byta klocka o behöver "slita in stållänken"
Bytt armband och medvetet 5mm kort för att "töjas" till behagligt (vilket de blivit nu)... Inväntar fortfarande ett par 22mm stållänkar
till de andra två. Men efter en veckas användning jäkligt nöjd och klockan har max dragit sig ett par sekunder så riktigt nöjd med miyota verket...
Tycker de vart ett riktigt klipp att köpa speciellt när man som jag sliter hårt på vardagsklockorna i arbetet..