• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Dyker upp många roliga kronografer nu. Manuellt ST19, 42mm, domat safirglas. Runt tretusen spänn!

IMG_4746.jpeg
IMG_4745.jpeg
IMG_4743.jpeg
Wow skitfina ju!

Gör mig av med lite affordables. Byter gärna mot EN annan dykare om någon är sugen.

Bilagor

• 1000010149.png
    1000010149.png
    353.6 KB · Visningar: 1
  • 1000010140.jpg
    1000010140.jpg
    474.5 KB · Visningar: 1
  • 1000010148.jpg
    1000010148.jpg
    353.6 KB · Visningar: 1
  • 1000010146.jpg
    1000010146.jpg
    324.7 KB · Visningar: 1
  • 1000010144.jpg
    1000010144.jpg
    406.5 KB · Visningar: 1
Jag har inget emot att man gör det som en kul grej men att kalla det för handgjort i Sverige är bara skamligt. Att skylla på att du "började med standarddelar för att komma i gång." är också dumt. Det finns MASSOR av delar man kan köpa som inte är en kopia på kända märken och modeller. Gör något originellt och kul istället så kommer du att få bättre respons här i alla fall.

Den här diskussionstråden har gnagt lite i mig. Som klocknörd håller jag med om allt som sagt, och jag blir själv alltmer avogt inställd mot alltför tydliga plankningar och "homager". Detta sagt trots att min kanske mest kära klocka är en tydlig Submariner-homage från det tyska märket Marcello C... men det är nog för att jag ägt och burit den i snart 20 år. Idag hade jag nog inte köpt den.

Om jag däremot sätter entreprenörshatten på mig tycker jag att mycket annat som @MirzaR gör med Tempus Altera känns rätt: Webbsida med tydlig information om firman, kontaktinfo, vettig betalning och tydlighet kring moms etc. Helt klart bättre än många andra mer anonyma butiker som säljer... ja allt möjligt. Hur väl kundnöjdhet och garantier utvecklas återstår väl att se med tiden, men än så länge känns det bättre än många andra nya satsningar av detta slag - med klockornas design undantaget.

Sen antar jag väl med samma företagarhatt på mig att ekonomin inte är hållbar i nuvarande läge. Det borde helt enkelt bli för lite marginal kvar för jobbet när intäkten är 1996 kr efter moms. Även om man inte räknar många kronor i timmen för sin egen arbetstid krävs det inte många garantiärenden för att det ska börja gå back. Men sådant lär man sig väl den hårda vägen när man driver företag. :)

Den här diskussionstråden har gnagt lite i mig. Som klocknörd håller jag med om allt som sagt, och jag blir själv alltmer avogt inställd mot alltför tydliga plankningar och "homager". Detta sagt trots att min kanske mest kära klocka är en tydlig Submariner-homage från det tyska märket Marcello C... men det är nog för att jag ägt och burit den i snart 20 år. Idag hade jag nog inte köpt den.

Om jag däremot sätter entreprenörshatten på mig tycker jag att mycket annat som @MirzaR gör med Tempus Altera känns rätt: Webbsida med tydlig information om firman, kontaktinfo, vettig betalning och tydlighet kring moms etc. Helt klart bättre än många andra mer anonyma butiker som säljer... ja allt möjligt. Hur väl kundnöjdhet och garantier utvecklas återstår väl att se med tiden, men än så länge känns det bättre än många andra nya satsningar av detta slag - med klockornas design undantaget.

Sen antar jag väl med samma företagarhatt på mig att ekonomin inte är hållbar i nuvarande läge. Det borde helt enkelt bli för lite marginal kvar för jobbet när intäkten är 1996 kr efter moms. Även om man inte räknar många kronor i timmen för sin egen arbetstid krävs det inte många garantiärenden för att det ska börja gå back. Men sådant lär man sig väl den hårda vägen när man driver företag. :)
Tack för ett genomtänkt inlägg.
Webbplats, kontaktinfo, moms och tydlighet var viktigt för mig från start. Jag vill att folk ska veta vem de köper av och att allt är korrekt hanterat. Kundnöjdhet och garantier är saker jag tar på allvar, och där får jag helt enkelt bevisa mig över tid.

Ekonomin du nämner stämmer också. Marginalen är låg och modellen är inte hållbar om man tänker långsiktigt. Det är därför jag ser detta som en hobby i utveckling. Jag lär mig, jag testar och jag bygger upp något steg för steg.

Planen är att gå mot mer egen design och mer valfrihet. Fler boetter, fler tavlor, fler visare och fler kombinationer, där köparen själv sätter prägeln. Det är där jag vill lägga fokus framåt.

Jag uppskattar att du tog dig tid och att du ser både styrkor och svagheter. Det hjälper mig göra projektet bättre.

Kul att du fick tag i en, sålde slut snabbt. Vad är intrycket? Värd pengen?

Överväger själv den:

Viss uppdatering av intrycket: klockan går hittills konsekvent +2sek/dag. Man kan väl säga att jag inte är helt impad. Blir intressant att se hur RZEs support sköter sig. Beroende på responsen returnerar jag den rakt av eller skickar in för byte av verk.

Bild för det är alltid trevligt:

103.jpg

Viss uppdatering av intrycket: klockan går hittills konsekvent +2sek/dag. Man kan väl säga att jag inte är helt impad. Blir intressant att se hur RZEs support sköter sig. Beroende på responsen returnerar jag den rakt av eller skickar in för byte av verk.

Bild för det är alltid trevligt:

103.jpg
Aj då, det var inte speciellt bra. Hoppas de löser sig med supporten. Tack för uppdateringen

Tillbaka
Topp