• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Är inte ofta jag kan säga det, men ett nyförvärv in. Första intrycket är, som väntat, mycket bra.
Det hiskeligt stela standardgummit åkte dock av omedelbart. 1000003603.jpg 1000003602.jpg 1000003600.jpg 1000003606.jpg

Riktigt bra dem där, haft en med grön bezel och originallänk som är överraskande trevlig med 🙂

Mitt letande efter en Orient SD gjorde mig närpå gråhårig. Till slut hittade jag en i Svedala till ett ändå vettigt pris. Hade haft några Orient innan, men detta medförde helt klart ett mer intresse för varumärket.

Nästa inköp blir en Orient Star. Riktigt vilken det blir är aningen oklart i detta nu. För er som inte testat och gått tex Seiko eller Ciitizens väg kan jag starkt rekommendera dessa klockor.

IMG_5371.jpeg

Sonen på 15 år sparar till en klocka och har snöat in på en Ruhla dykarur för knappa 5 tkr med ett urverk fr Citizen miyota 8315. Jag är lite skeptisk eftersom jag inte känner till märket. Är det någon här som har erfarenhet och kan rekommendera (eller avråda)? Är de tex lätt att hitta nån som kan serva klockan?

Bilagor

• Screenshot_20260110-174631_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20260110-174631_Samsung Internet.jpg
    127.8 KB · Visningar: 4
Sonen på 15 år sparar till en klocka och har snöat in på en Ruhla dykarur för knappa 5 tkr med ett urverk fr Citizen miyota 8315. Jag är lite skeptisk eftersom jag inte känner till märket. Är det någon här som har erfarenhet och kan rekommendera (eller avråda)? Är de tex lätt att hitta nån som kan serva klockan?
Har aldrig själv hört talas om märket men letade lite och förstår att det är ett gammalt märke som nyligen "återupstått"... Såhär, om din son VERKLIGEN vill ha BARA den klockan och kommer vara jättenöjd med den så tror jag inte att det finns något större värde i att försöka övertala honom om att "välj en Seiko istället". Risken är bara att han går runt och är missnöjd för att han tog "pappas val" istället.

När det gäller service på en klocka med ett standardurverk i den prisklassen så bör det inte vara några konstigheter att hitta någon som kan serva det - frågan är bara om det är värt pengarna. Jag har själv en klocka i ungefär samma prisklass som behövde service (den hade ett standard-Seiko-urverk istället) och kostnaden för service var nästan i nivå med inklöpspriset för klockan - att låta urmakaren beställa ett nytt urverk och byta ut det var dock avsevärt mycket biligare (drygt 2000kr)

Citizen NY0040 plus länk från Longislandwatch? Samma stuk och även den har lite rött på tavlan som Ruhlan ovan.

Har aldrig själv hört talas om märket men letade lite och förstår att det är ett gammalt märke som nyligen "återupstått"... Såhär, om din son VERKLIGEN vill ha BARA den klockan och kommer vara jättenöjd med den så tror jag inte att det finns något större värde i att försöka övertala honom om att "välj en Seiko istället". Risken är bara att han går runt och är missnöjd för att han tog "pappas val" istället.

När det gäller service på en klocka med ett standardurverk i den prisklassen så bör det inte vara några konstigheter att hitta någon som kan serva det - frågan är bara om det är värt pengarna. Jag har själv en klocka i ungefär samma prisklass som behövde service (den hade ett standard-Seiko-urverk istället) och kostnaden för service var nästan i nivå med inklöpspriset för klockan - att låta urmakaren beställa ett nytt urverk och byta ut det var dock avsevärt mycket biligare (drygt 2000kr)
Ruhla är ju det klassiska DDR märket. Östtyska motsvarigheten till Vostok och Poljot. Gissar att det nyuppväckta märket har ganska lite att göra med den tiden dock. Är väl som vilket annat microbrand gissar jag.

Tillbaka
Topp