• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Honeymoon fas med Fortitude. Så imponerad att kvaliteten är så hög.
IMG_0103.jpeg

IMG_7226.jpeg

Denna var helt klart en positiv överraskning…

Japp, det är en MAEN Hommage. Urverket är samma som i originalet, SEAGULL ST1721 (skulle inte vara förvånad om samma tillverkare gör MAENs egna klocka). Denna kostar dock 1/10 av orignialet.

Tycker detta är lägsta nivån i klockbranchen. Snålkopiera redan hyggligt billiga micro/entusiastmärken och effektivt sparka undan benen på småföretag som försöker etablera sig, jag är ledsen men det är så poänglöst i min ögon.

Kopior på industrijättar är väl ingen superhit heller egentligen men det är ju relativt harmlöst i slutändan, man tar antagligen inte många pengar som skulle hamnat i Rolex, AP eller Breitlings fickor iallafall men för företag på denna nivån blir det garanterat ett existenshot.

Instämmer, absolut inget man bör stötta.

Tycker detta är lägsta nivån i klockbranchen. Snålkopiera redan hyggligt billiga micro/entusiastmärken och effektivt sparka undan benen på småföretag som försöker etablera sig, jag är ledsen men det är så poänglöst i min ögon.

Kopior på industrijättar är väl ingen superhit heller egentligen men det är ju relativt harmlöst i slutändan, man tar antagligen inte många pengar som skulle hamnat i Rolex, AP eller Breitlings fickor iallafall men för företag på denna nivån blir det garanterat ett existenshot.

Hyggligt billigt är väll iof subjektivt, men förstår poängen. Maen är väll dock slutsåld sedan länge ändå (om mat inte ser helt fel).

Instämmer, absolut inget man bör stötta.
Jag är lite kluven. Jag gillar klockan som så, men om jag ska ha en så vill jag ha en riktig och tror inte att jag skulle använda en ali-kopia i någon större utsträckning om jag köpte en. Resonemangen kring jättarna och att de inte drabbas köper jag också. Samtidigt är det ju inte ovanligt med så väl Unimatic (här själv skyldig) eller Serica-homager i tråden, så att gränsen går vid just Maen är väl tveksamt.

Fin den där! Kan ta över den när det är dags att sälja 😊

Har limmat fast bezeln då den inte linjera något vidare, vågade inte trycka ut insert pga satt rejält tajt så nog en klocka som lär stanna då värdet (på en redan innan billig klocka) nog sjönk än mer där 😅

Men den är go, gillar den betydligt mer än WD’s variant. Finish är bra även på visare och tavla. Så rekommenderas 🙂

Hyggligt billigt är väll iof subjektivt, men förstår poängen. Maen är väll dock slutsåld sedan länge ändå (om mat inte ser helt fel).
Stämmer, enda sättet att köpa något liknande är att köpa en hommage (i detta fallet). Jag försöker undvika rena kopior om möjligt men MAEN var ”time limited” och kommer inte att säljas mer. Man kan visserligen köpa på chrono24 men är det något jag hatar inom vår hobby så är det Scalpers. Jag ger inte 20k för samma klocka som man kan få för en bråkdel av priset för att en tredje part vill tjäna extra pengar.

Senast ändrad:
Stämmer, enda sättet att köpa något liknande är att köpa en hommage (i detta fallet). Jag försöker undvika rena kopior om möjligt men MAEN var ”time limited” och kommer inte att säljas mer. Man kan visserligen köpa på chrono24 men är det ngt jag tycker är det något jag hatar inom vår hobby så är det Scalpers. Jag ger inte 20k för samma klocka som man kan få för en bråkdel av priset.
Är det verkligen samma klocka då?

Dvs du tycker att superkloner är OK?
Nu är du ute och fiskar efter ngt. Försöker skapa lite osämja i tråden.
Detta är ingen ”superklon” eller utger sig för att vara”originalet”. Finns helt klart skillnader samt att det ingenstans står MAEN.
Direkta kloner/kopior är självklart inget jag står bakom för då vill man helt klart lura köparna. Det är dessutom olagligt.
Nu går jag inte vidare i denna diskussionen.

Tillbaka
Topp