• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Spencen hänger i 👌
IMG_6035.jpeg

Vi snackar ibland om något är "micro"... vad är en modern definition nu. Den där databasen drar tydligen en av gränserna på följande vis:

• The brand is typically a small business and may have a small number of full-time employees.
  • Most of the production is outsourced (which means the brand does not own its factory).
  • The movements used are not produced in-house.
  • Sales are done primarily online with limited or no brick and mortar presence.
  • The design includes original elements or homage interpretations beyond 1:1 rebranded copies or widely available catalog parts/designs.
Saker som den Weiss jag postat om flera gånger här i tråden räknas då inte som Microbrand utan Independent eftersom de har ganska mycket egen produktion.

Håller tråden med?

Vi snackar ibland om något är "micro"... vad är en modern definition nu. Den där databasen drar tydligen en av gränserna på följande vis:

• The brand is typically a small business and may have a small number of full-time employees.
  • Most of the production is outsourced (which means the brand does not own its factory).
  • The movements used are not produced in-house.
  • Sales are done primarily online with limited or no brick and mortar presence.
  • The design includes original elements or homage interpretations beyond 1:1 rebranded copies or widely available catalog parts/designs.
Saker som den Weiss jag postat om flera gånger här i tråden räknas då inte som Microbrand utan Independent eftersom de har ganska mycket egen produktion.

Håller tråden med?
Tycker det är helt rimliga avgränsningar.

Den där har jag varit sugen på, grattis!

Tack, den är mycket trevligare i verkligheten :) hållt mig borta från studio underdog även om de har några härliga modeller, men det var fearsboetten som gjorde det för mig. Supermysig med sina 38mm. Första gången jag testar ett manuellt verk, det var inte så farligt som mitt lata jag befarat.. gångreserv 42h enligt spec men kollegan köpte en likadan och hans håller stadiga 45h.

Tillägg: om man är sugen på en så verkar begagnatmarkaden ha lugnat sig något. Ligger runt 15, vilket inte är så mycket mer än nypris. Gav 1000 euro dvs runt 11k med dåvarande kursen (oktober eller november) och ungefär 2 i tull+moms, så runt 13.

Tillbaka
Topp