• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Snart är långhelg över.

IMG_6814.jpeg

Tack!
Jag hade funderat i mer än fem år innan jag slog till 😅 Valde till slut 42mm, länken smalnar av från 22 till 20mm. Finishen är 👌🏼. Ingen länk som äter upp armhåren vilka andra kan göra. Låset är kort, har en microjustering på 10mm, fungerar riktigt bra. Relativt låg profil, 11,4mm så sitter som en dröm på armen.
IMG_1039.jpeg
IMG_1040.jpeg
IMG_1041.jpeg
Tack för en utförlig beskrivning👍🏻
Fem år då måste du varit otroligt säker att denna var den rätta😁 Har själv nog funderat bara två.
Ja länken ser ju riktigt bekväm och följsam ut och alltid ett plus med justering i spännet. Har haft SMP 300 och den länken är allt annat en smidig. Den här ser dock mycket smidigare ut så man kan kanske lösa 20 vid spännet.

Tack för en utförlig beskrivning👍🏻
Fem år då måste du varit otroligt säker att denna var den rätta😁 Har själv nog funderat bara två.
Ja länken ser ju riktigt bekväm och följsam ut och alltid ett plus med justering i spännet. Har haft SMP 300 och den länken är allt annat en smidig. Den här ser dock mycket smidigare ut så man kan kanske lösa 20 vid spännet.

Alltid haft lite svårt för namnet även om det finns en förklaring på att det är en lek med franska ord än en mässa i Sverige 😅
Valde den silvergrå tavlan då bokstäverna är svarta istf vita på den svarta tavlan, syns mindre.
Nöjd att jag valde den, den är levande.

😂 namnet är väl inte det sexigaste men finns värre.
Gillar verkligen tavlan du har men är en sucker för blått men ska spana in dom olika varianterna. Lutar åt en 39,5 då jag på senare tid börjat uppskatta lite mindre ur.

😂 namnet är väl inte det sexigaste men finns värre.
Gillar verkligen tavlan du har men är en sucker för blått men ska spana in dom olika varianterna. Lutar åt en 39,5 då jag på senare tid börjat uppskatta lite mindre ur.
Blåa är också fin!
Har också gått ner i stl men det jag hade lite svårt för med 39.5 är att länken fortf är 22mm.
Gör inte så mycket att en dykare är lite större och idag nöjd med att jag valde den större.
Testar på läder idag.
Kan Paneristis kan jag :)
IMG_1046.jpeg
IMG_1047.jpeg

Blåa är också fin!
Har också gått ner i stl men det jag hade lite svårt för med 39.5 är att länken fortf är 22mm.
Gör inte så mycket att en dykare är lite större och idag nöjd med att jag valde den större.
Testar på läder idag.
IMG_1046.jpeg

Blåa är också fin!
Testar på läder idag.
IMG_1046.jpeg
IMG_1047.jpeg
Snygg både på läder och nato 👌🏻
Ja just det dom kör 22 luggar även på 39,5.
Hmm då blir det ju svårare.

Ja vad är era tankar kring ”homage”-klockor? Jag har funderat på att köpa en från Watchdives eller liknande men är delad i det. Lite rädd för att göra det första köpet med risken att falla djupt i det och köpa på mig mer ”när det ändå är så billigt”.
För:
  • Kommer troligtvis aldrig äga en klocka för 40000+, med en homage får jag chansen att äga en sån modell ändå.
  • Billiga, möjlighet att äga fler klockor och bredda intresset

Mot:
  • Kopior, saknar helt någon typ av historia, kultur eller kreativitet i framtagandet av klockan.
  • Risk att det blir slit och släng i och med sämre QC och billigare urverk
  • Tror också det finns en viss risk att jag urvattnar intresset, mycket av det är ju att leta och längta…

Ja vad är era tankar kring ”homage”-klockor? Jag har funderat på att köpa en från Watchdives eller liknande men är delad i det. Lite rädd för att göra det första köpet med risken att falla djupt i det och köpa på mig mer ”när det ändå är så billigt”.
För:
  • Kommer troligtvis aldrig äga en klocka för 40000+, med en homage får jag chansen att äga en sån modell ändå.

Mot:
  • Kopior, saknar helt någon typ av historia, kultur eller kreativitet i framtagandet av klockan.
  • Tror också det finns en viss risk att jag urvattnar intresset, mycket av det är ju att leta och längta…
Spelar väl ingen roll vad andra medlemmar tycker. Köp om du gillar det, köp annat om det stör dig.

För:

Mot:

Ja låt oss tröska detta ämne en sjuhundrafemtielfte gång! Brukar alltid leda till en massa positivt. 🥳

Vad kostar det att serva
För:

Mot:
Funderar i samma bana. Har visserligen en "dyr" klocka, Omega Aqua Terra från 2024. Men funderar om jag ska köpa en billigare dykare. Funderat fram och tillbaka på t.ex San Martin och WD, men kommit fram till att det kommer inte kännas bra. Köper hellre en billigt Citizen eller Seiko än en San Martin.

För:

Mot:
  • Tror också det finns en viss risk att jag urvattnar intresset, mycket av det är ju att leta

För:

Mot:
Tycker dina tre sista punkter summerar det 👍🏻
Håll dig borta från Kina dyngan! Finns hur mycket som helst att välja på från mindre märken men även bra klockor till en rimlig peng från kändare märken med en egen identitet.
En homage kommer aldrig ge dig känslan av originalet ändå.
Och vem vet rätt vad det är så har du möjlighet att köpa dig en dyrare klocka💪🏻

Läst i tråden igen om affordable/micro vs homage. Självklart är det alltid roligare med den äkta varan och ja jag tycker att det är roligare med ngt micro från säg Baltic, Zelos, Squale m.m. och affordable som Citizen, Seiko osv än med ngt från San Martin osv. Med det sagt jag har och har haft från alla håll och kanter. Imorgon kommer jag ha på mig min 62mas homage som jag skaffade för många år sedan med custom tavla med dotterns namn på. Hon fyller nämligen 11. Och jag hade säkert inte skaffat den idag på samma vis med vart jag är i min klockvärld nu men den är gullig, kul och hon kommer bli glad för att jag använder ”hennes” klocka.

Det är roligare med något unikt och äkta men en del av grejen är att få pröva sig fram med.

Nu säger jag godnatt med min dotterklocka som ligger bredvid med nyladdad lume.

IMG_8892.jpeg

Kan tycka det borde vara olika trådar för micromärken och dessa homage från Kina. Varken SanMartin, WD eller liknande märken är särskilt micro. Finns ingen själ i dessa märken alls, även om vissa klockor såklart ser bra ut, som exemplet ovan. Full respekt för dom som köper såna klockor, det kan vara ett bra insteg absolut, men en egen tråd hade varit bra för dessa?.

Tillbaka
Topp