Jag med. Även om jag inte har någon nu. Känner att jag saknar en.
Den här med grå tavla som jag nyss fick syn på gillade jag starkt med:![]()
Satan vad fin! Tycker lite mer grå boett kontra kolsvart är fint med. Får gå in och läsa mer om den
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag med. Även om jag inte har någon nu. Känner att jag saknar en.
Den här med grå tavla som jag nyss fick syn på gillade jag starkt med:![]()
Jag kan äntligen addera en NB1050 till rotationen! Den blå urtavlan var ju grym!
![]()
![]()
Tack @Petrik för en trevlig affär!
Ja den där boetten ser ju lite cool ut med svart/grå PVD till skillnad mot den jag beställt som ju ser mer ut som "fuskbrons" då den är bronsfärgad men inte äkta brons vilket stör mig. Men på flygaren stör inte coatingen lika mycket.Satan vad fin! Tycker lite mer grå boett kontra kolsvart är fint med. Får gå in och läsa mer om den![]()
Alltså, de har en variant av totenkopf på baklocket. Jag identifierar mig inte som nazist, så den här klockan får jag stå överNytt släpp från GRUPPO GAMMA,
"Genesis" är tillbaka i ny tappning med en rad varianter. https://gruppogamma.com/collections/genesis
Fastnade främst för dessa:
![]()
![]()
![]()
Alltså, de har en variant av totenkopf på baklocket. Jag identifierar mig inte som nazist, så den här klockan får jag stå över![]()
Specialförbandet som först använde Panerai som dykarur, italienska Decima Flottiglia MAS, och specifikt enheten Gruppo Gamma, var hemliga i början av andra världskriget. När nazisterna invaderade Italien så flydde halva förbandet söderut, mot de allierades område, och den andra halvan började jobba och träna med nazisternas motsvarande grupp kampfschwimmers. Den andra halvan skapade en tydlig identitet som stöttade nazismen och en logga baserat på tyska specialstyrkors loggor (olika s.k. toten-kopf:s, framförallt SS) - en dödskalle med en ros i munnen. Dessa symboler används idag av nynazister.Tycker generellt det lätt blir lite ansträngt och ostigt med döskallar överallt men vad gör just denna så nazzig? I mina ögon ser den ganska ganska generisk ut...?
Specialförbandet som först använde Panerai som dykarur, italienska Decima Flottiglia MAS, och specifikt enheten Gruppo Gamma, var hemliga i början av andra världskriget. När nazisterna invaderade Italien så flydde halva förbandet söderut, mot de allierades område, och den andra halvan började jobba och träna med nazisternas motsvarande grupp kampfschwimmers. Den andra halvan skapade en tydlig identitet som stöttade nazismen och en logga baserat på tyska specialstyrkors loggor (olika s.k. toten-kopf:s, framförallt SS) - en dödskalle med en ros i munnen. Dessa symboler används idag av nynazister.
Om vad annat som helst hade varit en dödskalle med en ros i munnen så hade jag kanske inte höjt ögonbrynen, men i det här fallet handlar det ju om en homage till ursprunget, och när man då använder just det som logga så känns det antingen enormt historie/omdömeslöst eller medvetet, tycker jag. Jag som är medveten om historien är inte intresserad av att bära en sådan klocka, trots att jag också gillar dem och var sugen på att förhandsbeställa.
Ah, det har de kanske ja. Jag tror det var glasbaksida (och begagnad utan låda) på den enda GG jag haft. Ja, då gnäller jag på dem generelltMen isåfall är det ju hela uspen med GG och deras logga... Den loggan har dom haft hela tiden.
Ah, det har de kanske ja. Jag tror det var glasbaksida (och begagnad utan låda) på den enda GG jag haft. Ja, då gnäller jag på dem generellt![]()
Det är synd, för även om jag är Panerainörd så gillar jag vad GG har gjort av det hela.
Vad är egentligen tanken med denna tråd?
Var inte syftet från början att visa upp mikromärken? Nu postas både Seiko, Citizen, Tissot här. Man kan också funder på om ens Yema, Timex, Doxa etc verkligen passar in i denna tråd.
Hur tänker ni andra?
Var inte syftet från början att visa upp mikromärken? Nu postas både Seiko, Citizen, Tissot här. Man kan också funder på om ens Yema, Timex, Doxa etc verkligen passar in i denna tråd.
Hur tänker ni andra?
Hur tänker ni andra?
Jag tänker att det framgår ganska tydligt av trådens namn vad som platsar och vad som inte gör det, med visst utrymme för subjektivitet. Men det ämnet har redan avhandlats otaliga gånger.
Tycker att kombinationen mikromärken och affordable är något märklig. Egentligen borde det splittas upp i två olika trådar...
Nyckeln där är väl "affordable" ... det sedan länge insomnade Poor Mans Watch Forum hade en gräns på $1000 för det som fick snackas om... men här verkar inte sånt hindra.
En del skiljer ju också på Microbrands och Independent... där den förra är mer kickstarter och låta kineser skruva samman och den senare är firmor som gör mer själva.
Tycker att kombinationen mikromärken och affordable är något märklig. Egentligen borde det splittas upp i två olika trådar.
Det finns massor med mikromärken som inte alls är prisvärda. Och vad som är prisvärt är väldigt olika från person till person.
Jag vill ju ha en tråd där jag blir inspirerad och introducerad till nya mikromärken. Seikos, Citizens, Tissots kan jag hitta i andra forumtrådar...men kanske bara är jag...
Dom som hänger mycket i denna tråd har i regel mest microbrands. Ibland slinker en o annan seiko, swatch, whatever igenom. Ingen big deal tycker jag. Jag har postat en Rolex en gång men det var på den gamla goda tiden, jag skrev bara att det var en watchdive homageVad är egentligen tanken med denna tråd?
Hur tänker ni andra?
Ah, det har de kanske ja. Jag tror det var glasbaksida (och begagnad utan låda) på den enda GG jag haft. Ja, då gnäller jag på dem generellt![]()
![]()
Det är synd, för även om jag är Panerainörd så gillar jag vad GG har gjort av det hela.
Min historia in i det här träsket är en sådan, jag var inte speciellt intresserad av klockor men så såg jag en Panerai och blev jätteintresserad av dem pga designen. Det tog inte så lång tid förrän jag hittade in bland homagerna, men då min fru jobbar med varumärken och patent så förstod jag fort vad som var okej att bygga ihop och inte. Och GG är ju faktiskt kosher på den punkten, även om designspråket är nära. Den där på blocket är däremot inte okej eftersom MM väl fortfarande är en skyddad term. Själv landade jag i Magrette under många år tills tillräckligt med pengar fanns för att nörda ner mig mer. För att vara lite mer on-topicFör mig var det tvärt om, det var när jag tittade på Gruppo Gammas verk som jag vände om så tydliga hommager och började undvika dem. Detta redan innan jag trillade ned i Panerai-träsket. Submariner-kloner finns det tretton på dussinet av utan att det störde mig tidigare, men just GG gick över gränsen. När jag väl gjort den kopplingen blev jag mer avvogt inställd till även andra hommager.
Sen finns det väl på just Panerai en del av historien (före min tid i hobbyn) där det var poppis göra hembyggen som var mer eller mindre plankningar från den tid när Panerai var svåra att få tag på. Det ligger något liknande på Blocket just nu, som jag tror inte är tillverkad av vare sig Panerai eller Gruppo Gamma trots att den oinsatte gärna kan tro det:
![]()
Marina Militare Gruppo Gamma Ref. 6152 med Unitas 6498 | Blocket
Säljer en mycket ovanlig och eftertraktad Marina Militare Gruppo Gamma Ref. 6152. Det här är en massiv klocka på 47 mm, inspirerad av de klassiska italienska mwww.blocket.se
Min historia in i det här träsket är en sådan, jag var inte speciellt intresserad av klockor men så såg jag en Panerai och blev jätteintresserad av dem pga designen. Det tog inte så lång tid förrän jag hittade in bland homagerna, men då min fru jobbar med varumärken och patent så förstod jag fort vad som var okej att bygga ihop och inte. Och GG är ju faktiskt kosher på den punkten, även om designspråket är nära. Den där på blocket är däremot inte okej eftersom MM väl fortfarande är en skyddad term. Själv landade jag i Magrette under många år tills tillräckligt med pengar fanns för att nörda ner mig mer. För att vara lite mer on-topic![]()
Tanken är att medlemmar kan diskutera mikromärken och andra "affordables".Vad är egentligen tanken med denna tråd?
Hur tänker ni andra?
Jag är ingenjör och tänker helt fyrkantigt. För mig skulle det underlätta om jag visste vad affordables innebar? Är det alla märken upp till ett visst pris? Är det klockmärken som inte är väletablerade? Mikromärken fattar jag ju, men affordables är så vagt....Tanken är att medlemmar kan diskutera mikromärken och andra "affordables".
Fast vad som är lagligt och vad som är över gränsen mentalt för en nörd varierar ju. Speciellt det senare.
Min första seriösa klocka som drog in mig i hobbyn på allvar var en ganska tydlig submarinerklon från den tyska firman Marcello C. När jag köpte den för 20 år sedan såg de seriösa ned på den för att den var för mycket hommage och för lite egen. Tio år senare hade alla glömt den och det var Steinhart som hade samma rykte. Idag är det säkert nån annan.
Idag skulle jag inte köpa samma klocka tror jag, inte heller en GG. För lite eget på något vis. Däremot är denna klocka en permanent del av min samling idag pga nostalgi.
Så... vi har väl alla vår väg att vandra och hamnar inte på samma destination.
Däremot är dessa Marcello C-ur otroligt välbyggda tycker jag, och när man ser någon säljs de ofta skrotbilligt. Bara ett tips på en affordable.
Bild från 2018 innan jag lät modifera den lite:
![]()
Hur långt är ett snöre? Dubbelt så långt som hälften, såklart. Nu vet jag inte hur länge du botaniserat i denna tråd men de som varit här ett tag har redan sett denna fråga dissekeras gång på gång på gång. Det blir gammalt tämligen fort då svaret alltid är detsamma: det beror på. Det är upp till var och en helt enkelt. Jag brukar inte posta klockor över 10k men ibland hittar jag en ursäkt att göra det ändå. Du lär inte få ett entydigt svar, tyvärr.Jag är ingenjör och tänker helt fyrkantigt. För mig skulle det underlätta om jag visste vad affordables innebar? Är det alla märken upp till ett visst pris? Är det klockmärken som inte är väletablerade? Mikromärken fattar jag ju, men affordables är så vagt....
Om man kollar första inlägget så handlar det ju bara om mikromärken....