• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

HSK

Patek
2-Faktor
Jag har också sex stycken, men känner att det är alltid två stycken som blir ”svarta fåret” och får därför mindre handledstid...
Du kanske har för lite variation? ;)
Nämen tror helt ärligt 90% här inne skulle vilja ha mååååånga klockor men som sagt plånboken som styr och ev andra prioriteringar...
Nja, det är klart att det till stor del styrs av ekonomin men det handlar också mycket om vad som är praktiskt. Jag skulle nog inte ha några problem att fortsätta hålla mig till mina sex klockor även med obegränsad budget, uppställningen skulle bara se lite annorlunda ut. :cigar:
 

HSK

Patek
2-Faktor
Har funderat på en möjlig lösning, men tror att de flesta rävar redan testat. Sälja typ allt och köpa en dyr. Men tror som sagt inte på det heller...frågan är ju bara, vilken?
Det ena behöver inte nödvändigtvis utesluta det andra. Man kan ju faktiskt ha en stadig och långvarig samling samtidigt som man har en slags flipparrotation där en eller ett par klockor byts ut mot nya varefter man blir sugen på att testa nytt. :)
 

Kreacon

Audemars
FB700E91-3264-4025-A133-B1556B2D7690.jpeg

Inte det mest nyskapande jag sett men är rätt jäkla sugen på att hoppa på det här tåget ändå. Pre-order är bara så sablarns mycket framskjutna endorfiner. Det blir jätttekul! Sen.

Eventuellt sätter timvisaren käppar i hjulet.
 

HSK

Patek
2-Faktor

Code

AKA Vincent B
Nu till en helt annan fråga? Någon som vet serviceintervallen på ett Seiko nh35 urverk? Någon som verkligen haft sin i flera år? Och hur många år? Hört så olika, vissa säger 5år, vissa säger 8-10år. Hört även 15år..
 

HSK

Patek
2-Faktor
Haha, sant! Jag hade nog aldrig överskridit tre klockor om det inte vore för denna tråd och ”vad gör du och din klocka just nu”-tråden.
Haha, skoja inte! Jag har en ständigt växande mapp med sparade bilder som just nu ligger på 255st... :woot:
Nu till en helt annan fråga? Någon som vet serviceintervallen på ett Seiko nh35 urverk? Någon som verkligen haft sin i flera år? Och hur många år? Hört så olika, vissa säger 5år, vissa säger 8-10år. Hört även 15år..
Det är ett så pass billigt verk att det nog knappt lönar sig att serva när behovet uppstår (vilket kan vara allt från ett par månader till en livstid mellan tumme och pekfinger :D).
 

v0n

Patek
2-Faktor
Hej allesammans,

Med för många klockor finns ju risken att några får väldigt lite handledstid. Så jag undrar, hur många klockor anser ni utgör en ”perfekt” samling och varför? :)
Då säger jag 6 dykare för det är det jag har just nu hehe. Alla används minst en gång i veckan, inga dammsamlare tillåtna.
Brukar väl ligga mellan 3-25 stycken högt å lågt. Är väl knäpp men för mig är pris totalt oviktigt, gillar inte dyrare klockor pga kasst samvete när dom inte används samt att jag inte är så status/märkeskåt av naturen.
Har genom åren lärt mig att dyrare ur inte skänker mig ett dugg mer glädje än billigaste Vostoken och att OWG är skittråkigt.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej allesammans,

Med för många klockor finns ju risken att några får väldigt lite handledstid. Så jag undrar, hur många klockor anser ni utgör en ”perfekt” samling och varför? :)

För min del så är nog fyra stycken det ultimata antalet. Tillräckligt många för att alla ska bli använda och samtidigt tillräckligt många för att man inte ska tröttna.
Största problemet är att hitta fyra som man är tillräckligt nöjd med :)
Fyra är rätt!
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Då säger jag 6 dykare för det är det jag har just nu hehe. Alla används minst en gång i veckan, inga dammsamlare tillåtna.
Brukar väl ligga mellan 3-25 stycken högt å lågt. Är väl knäpp men för mig är pris totalt oviktigt, gillar inte dyrare klockor pga kasst samvete när dom inte används samt att jag inte är så status/märkeskåt av naturen.
Har genom åren lärt mig att dyrare ur inte skänker mig ett dugg mer glädje än billigaste Vostoken och att OWG är skittråkigt.
Känner som du. Inte den dyra klockan jag är ute efter utan modellen. Och liknande finns ju i betydligt billigare och lika bra alternativ om inte bättre vissa gånger. Får helt enkelt finna sig i att fortsätta flippa och börja lägga pengar på en frimärkssamling istället :hilarious: eller i andra hål som det alltid finns :rolleyes: men inte alls lika kul som jag försöker förklara för tant Totte :hilarious:
 

v0n

Patek
2-Faktor
Snickrade ihop en till affordable 36-millimetare. Tänkte mig en BB36 fast seiko-ish och i min favoritfärg. Resultatet blev ganska trevligt tycker jag:

20201010_201927.jpg

20201010_182238.jpg

20201010_181439.jpg


Önskar en fortsatt trevlig helg! :)
Schnyggt som vanligt! Sjukt, kollade på dom där boetterna tidigare idag (tror jag :confused:) Lucas Atelier? Om det är det vad är det för L2L, står ju ingenstans...och är dom ok tycker du?
 
Topp