• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Okey då måste jag förklara skillnaden på safir och mineral (eftersom ingen av ks experter kan det 🤣). Skillnaden är att , visst safir håller bättre än mineral för repor. Men safir krossas lättare vid slag. Mineral håller "stötar/slag" bättre än safir, men repas lättare. Mineralglas användes förut på klockor som var dykarklockor pga att när man dyker och är på väg upp från vattnet blir det inte samma "tryck" i glaset som safir, då det är mjukare. Större risk att safir exploderar vid uppvägen från dyk...ok nu vet ni det, tack o hej...🤣😉
68FA0741-FBA1-4FB6-B6B8-2CE2CA658050.JPG



EDIT: Min drygt 45år gamla krigare... ungefär lika gammal, sleten... och hård som jag själv :D Samtidigt körde Rolex på sitt plexi och Seiko på sitt hardlex... och ingen nådde ner till 1000m. Strax efter kom Seiko med sin kilometer Tuna med hardlex... men i mitten på 80-talet fick den svarta "Darth Tuna" också ett safirglas.
 
Senast ändrad:

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Okey då måste jag förklara skillnaden på safir och mineral (eftersom ingen av ks experter kan det 🤣). Skillnaden är att , visst safir håller bättre än mineral för repor. Men safir krossas lättare vid slag. Mineral håller "stötar/slag" bättre än safir, men repas lättare. Mineralglas användes förut på klockor som var dykarklockor pga att när man dyker och är på väg upp från vattnet blir det inte samma "tryck" i glaset som safir, då det är mjukare. Större risk att safir exploderar vid uppvägen från dyk...ok nu vet ni det, tack o hej...🤣😉
Med denna värdefulla information har jag nu mailat alla större klockmärken och hånat dom för sin användning av safirglas. 👍
 

Code

AKA Vincent B
Det som folk inte heller förstår är att förr i tiden dök man med sina klockor tex Rolex som hade plexiglas, Seiko klockor med hardlex med många fler. IDAG sätter man safirglas på modernare klockor pga att dom tål repor bättre pga att klockor idag bärs som accessoarer/smycken och inte som dykverktyg eller hur man nu ska förklara.
 

Code

AKA Vincent B
Med denna värdefulla information har jag nu mailat alla större klockmärken och hånat dom för sin användning av safirglas. 👍
Ja det stämmer FAKTISKT. (Om man har lite kunskap). Idag har man safir pga att man inte har ett behov av mineral/plexiglas på samma sätt som förr pga att många knappt dyker. Att safir skyddar bättre emot repor och att det är den största risken..
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det som folk inte heller förstår är att förr i tiden dök man med sina klockor tex Rolex som hade plexiglas, Seiko klockor med hardlex med många fler. IDAG sätter man safirglas på modernare klockor pga att dom tål repor bättre pga att klockor idag bärs som accessoarer/smycken och inte som dykverktyg eller hur man nu ska förklara.
Ehm, hej, dykare här. Jag kan informera om att i princip alla moderna dykdatorer i klockformat, alltså såna som den nedan, har safirglas. Det finns en del som fortfarande använder mineralglas men de flesta går över till safir nu. Har svårt att se varför man skulle göra det bytet på vad som fortfarande är livsviktigt utrustning vid dykning om det var ett sämre material.

Repor är dessutom sällan problem på en dykdator för de blir i princip osynliga under vattnet så jag tror inte bara att det skulle bero på att safir är mer reptåligt.
PSX_20210429_215214.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Safiren spricker väl inte pga tryck i vattnet utan mer generellt om man tappar glaset i en sten på de salta klippor vi alla frekventerar dagligdags med våra verktygsklockor. Hade jag för mig, men killgissar
Nej, det spricker inte av trycket, helt rätt. Fördelen med mineral är att det är (eller åtminstone var, saker utvecklas) som du säger mer slagtåligt om man slår i stenar, vrak etc. Sannolikheten är dock liten att det skulle hända och nyare dykdatorer tål väldigt mycket trots att det är safir.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ehm, hej, dykare här. Jag kan informera om att i princip alla moderna dykdatorer i klockformat, alltså såna som den nedan, har safirglas. Det finns en del som fortfarande använder mineralglas men de flesta går över till safir nu. Har svårt att se varför man skulle göra det bytet på vad som fortfarande är livsviktigt utrustning vid dykning om det var ett sämre material.

Repor är dessutom sällan problem på en dykdator för de blir i princip osynliga under vattnet så jag tror inte bara att det skulle bero på att safir är mer reptåligt.
PSX_20210429_215214.jpg
Svarar mig själv här för att förtydliga ännu mer. De flesta datorer som tidigare hade mineral byter till safir MEN den största andelen dykdatorer har fortfarande plast-/akryl-glas. Det är såklart för att det tål smällar och tål att deformeras mycket bättre än både mineral och safir. Det är dessutom som vi tidigare diskuterat lätt att polera om det blir för repigt.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Okey då måste jag förklara skillnaden på safir och mineral (eftersom ingen av ks experter kan det 🤣). Skillnaden är att , visst safir håller bättre än mineral för repor. Men safir krossas lättare vid slag. Mineral håller "stötar/slag" bättre än safir, men repas lättare. Mineralglas användes förut på klockor som var dykarklockor pga att när man dyker och är på väg upp från vattnet blir det inte samma "tryck" i glaset som safir, då det är mjukare. Större risk att safir exploderar vid uppvägen från dyk...ok nu vet ni det, tack o hej...🤣😉
Du pratar ju om dyk djupa som marianergraven när det exploderar och allt 😂.
Tror inte att en klocka som denna med sina 200m kommer i närheten av dom djupen trots billigt mineralglas. Vanligtvis så får den endast titta på vatten från strandkanten eller eventuellt ett dopp i midjehögt vatten i en pool.
Världelöst blarrig tavla också om man pratar tydlighet vid dyk. Nog inget att förlita sig på för dom erfarna dykarna hur du än försöker vrida på det, men ett bra försök 👍.


Tror inte att
 

Kreacon

Audemars
Tack! Oj hur ska man ta det på svenska.. hantering kanske? Eller ah alltså den öppnar och stänger riktigt bra och fint bladet på denna mer eller mindre stänger sig själv av vikten på bladet ifall det låter logiskt?😅
Ah som det låter alltså. Eller som man tänker. Fick för mig att det handlade om utformning av bladets och skaftets linjering eller nåt. Tänker nog på cyklar eller nåt. 🤯
 

v0n

Patek
2-Faktor
Okey då måste jag förklara skillnaden på safir och mineral (eftersom ingen av ks experter kan det 🤣). Skillnaden är att , visst safir håller bättre än mineral för repor. Men safir krossas lättare vid slag. Mineral håller "stötar/slag" bättre än safir, men repas lättare. Mineralglas användes förut på klockor som var dykarklockor pga att när man dyker och är på väg upp från vattnet blir det inte samma "tryck" i glaset som safir, då det är mjukare. Större risk att safir exploderar vid uppvägen från dyk...ok nu vet ni det, tack o hej...🤣😉
Kan du inte berätta mer om vad som sker med glaset vid dekompression, snääälla experten? 😂 Hitte-på deluxe, ingen som tar dig seriöst men fortsätt gärna med underhållningen, roligare än teve 👍🏼
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Kan du inte berätta mer om vad som sker med glaset vid dekompression, snääälla experten? 😂 Hitte-på deluxe, ingen som tar dig seriöst men fortsätt gärna med underhållningen, roligare än teve 👍🏼
Ska ju tilläggas att problemet med exploderande eller poppande glas bara är vid mättnadsdykning, hehe. Är nog inte en promille av alla som dyker som gör det. 😁
 

v0n

Patek
2-Faktor
Nej, det spricker inte av trycket, helt rätt. Fördelen med mineral är att det är (eller åtminstone var, saker utvecklas) som du säger mer slagtåligt om man slår i stenar, vrak etc. Sannolikheten är dock liten att det skulle hända och nyare dykdatorer tål väldigt mycket trots att det är safir.
Rent praktiskt är mjukt plexi överlägset mineral och var även så innan safirglaset gjorde entré. Safir var exklusivt som tusan i början så förståeligt att tillverkarna körde mineral ett tag till. Nuförtiden finns det ju ingen som helst anledning att trycka i ett sketet mineralglas i nya klockor när safir inte kostar så mycket mer 🙂
(ingen tillfällighet att mineral bara sitter i massproducerade japaner där vinstmarginalerna skall maxas till max 🙄 ).
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Rent praktiskt är mjukt plexi överlägset mineral och var även så innan safirglaset gjorde entré. Safir var exklusivt som tusan i början så förståeligt att tillverkarna körde mineral ett tag till. Nuförtiden finns det ju ingen som helst anledning att trycka i ett sketet mineralglas i nya klockor när safir inte kostar så mycket mer 🙂
(ingen tillfällighet att mineral bara sitter i massproducerade japaner där vinstmarginalerna skall maxas till max 🙄 ).
Plexi är ju utan tvekan det bästa ur den synvinkeln. Jag vet inte hur mycket det skiljer sig i pris men det kan inte vara många kronor mellan ett mineralglas och safir idag. De flesta betalar nog hellre några kronor extra och får en klocka som håller sig repfri.

En stor nackdel med safir jämfört med plexi (och även mineral) är att de reflekterar mer ljus. Ett safirglas utan AR är ju katastrofalt dåligt och blir helt oläsbart ur vissa vinklar.
 

AndyJ

Panerai
Mikroklockornas förbannelse. Jag hade äntligen lyckats övertyga mig själv att köpa en Halios Fairwind men när jag gick in på Forasec så hade de tagit bort köpknappen. Halios har tydligen stängt för nya beställningar ett tag. Okej...
Screenshot_20210429-224913.png

Nu hinner man väl bara ändra sig 42 gånger innan de öppnar upp igen😅
 
Topp