• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

v0n

Patek
2-Faktor
20190726_181329.jpg

Samma här... tiden går snabbt. @HSK den är inget bra, tro mig :p
Hakar på, ja fasen vad tiden går 😱 ..skitdålig klocka verkligen, bara @Birchgrove som aldrig kommit till insikt 🤪
BxsV0IW.jpg
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Som klockdesigner och även tidigare ägare av några Rolex kan jag uttala mig kring just finishing på dessa samt verken som sitter i.
När det kommer till Ginault har jag aldrig varit nära en så kan inte uttala mig om finishing eller verk-kvalité på dessa.

Glas till klockor är inte någon speciellt dyr historia, speciellt inte i prisklassen där Ginault rör sig (10k+ per klocka). Glaset är med all sannorlikhet valt ut ren formgivningssynpukt, han som gjort klockan gillade helt enkelt looken på det. Ska man ha lite mer speciella safirglas (typ double dome osv) kostar de lite mer, men fortfarande inget man snålar på för en klocka med retail på 10k+. Mig veterligen så gör Ginault inga andra modeller i nuläget utan man gör Sub-homager. Glas kan vara lite mekk att byta mellan modeller då boettens utformning, visarnas höjd, urtavlans höjd osv. spelar in, och då det är relativt billigt att göra nya så är det nog inget man tar från ngn annan modell (såvida det inte är en annan modell med samma case osv.).

Rolex gör mycket bra klockor, framförallt deras verk är mycket bra. Dom håller länge och deras gångavvikelser är små, även efter en nedmontering vid service. Klockorna är grymt bra byggda och jag anser att framförallt deras äldre modeller förtjänar mycket respekt. Sen finns det klart klockor som har bättre finish och även bättre verk, allt beror på vad man värdesätter. Rolex är ju tool-watches i grund och botten, sen att de idag hypats till sjuka nivåer är en annan femma. Vad man sen tycker om Rolex som märke är givetvis upp till var och en! :) #gillaolika

Med allt detta sagt så är säkert Ginault kanonklockor, hur dom förhåller sig till Rolex vet jag dock inte, men där finns mer än bara yttre finish att väga in i begreppet ”rolexkvalitét”. Där finns också en ganska lång grävande artikel om Ginault och dess grundare, kan vara värt att känna till beroende på vad man värdesätter (återigen, vi har alla olika “triggers” för var gränser bör dras osv, se bara till den rel. upphettade diskussion kring AM-tavlor som hölls nyss).

Hoppas jag inte klev på några tår eller hela fötter med detta inlägg! :) Jag tycker att diskussioner och funderingar som din är en av hörnstenarna i ett klockforum!

Som avslutning vill jag önska alla glada en go lördag! Har byggt pergola hela dagen med min trusty old SKX på armen!
51C2B843-14BB-4336-B624-51F26EC3B475.jpeg

Tack för intressant information! Nej, du klev inte alls på några tår. Jag är fortfarande bara ett drygt halvår i denna hobby och lär mig mer och mer för varje dag. Tidigare var jag av den åsikten att jag aldrig skulle köpa en Rolex även om jag blev miljonär. Nu är jag inte lika säker längre. Man ska aldrig säga aldrig...
Dock är jag fortfarande av den övertygelsen att man när det gäller lyxklockor som Rolex betalar en betydande del av priset för namnet. Sedan finns det ju fler aspekter av det hela, typ att den typen av klockor har ett högt andrahandsvärde, vilket också är värt att ta med i beräkningen.
Vad jag ogillar är när människor skaffar statusprylar bara för att de vill glänsa, men annars inte har något egentligt intresse av själva hobbyn.
Men att man skaffar en dyr pryl för att man är genuint intresserad och uppskattar hög kvalitet är en annan sak.
Något som är bra med ett forum som detta är att alla är välkomna. Det enda som behövs är att man gillar armbandsur, och jag har inte sett nåt snobberi här. Digital eller analog. Quartz eller automatisk. Om man har en Moretime, Casio, Tissot, Rolex eller rentav Philippe Patek, spelar ingen roll. Det finns inget klasstänkande på så sätt.
Man värdesätter olika saker och har olika ekonomiska förutsättningar men alla kan skaffa en eller några klockor att använda och glädja sig åt. Och vi delar glädjen tillsammans!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tack för intressant information! Nej, du klev inte alls på några tår. Jag är fortfarande bara ett drygt halvår i denna hobby och lär mig mer och mer för varje dag. Tidigare var jag av den åsikten att jag aldrig skulle köpa en Rolex även om jag blev miljonär. Nu är jag inte lika säker längre. Man ska aldrig säga aldrig...
Dock är jag fortfarande av den övertygelsen att man när det gäller lyxklockor som Rolex betalar en betydande del av priset för namnet. Sedan finns det ju fler aspekter av det hela, typ att den typen av klockor har ett högt andrahandsvärde, vilket också är värt att ta med i beräkningen.
Vad jag ogillar är när människor skaffar statusprylar bara för att de vill glänsa, men annars inte har något egentligt intresse av själva hobbyn.
Men att man skaffar en dyr pryl för att man är genuint intresserad och uppskattar hög kvalitet är en annan sak.
En sak som är bra med ett forum som detta är att alla är välkomna. Det enda som behövs är att man gillar armbandsur, och jag har inte sett nåt snobberi här. Digital eller analog. Quartz eller automatisk. Om man har en Moretime, Casio, Tissot, Rolex eller rentav Philippe Patek, spelar ingen roll. Det finns inget klasstänkande på så sätt.
Man värdesätter olika saker och har olika ekonomiska förutsättningar men alla kan skaffa en eller några klockor att använda och glädja sig åt. Och vi delar glädjen tillsammans!
Det där att ’alla är välkomna’ gäller för övrigt bara i denna tråd IMÖ.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Tack för intressant information! Nej, du klev inte alls på några tår. Jag är fortfarande bara ett drygt halvår i denna hobby och lär mig mer och mer för varje dag. Tidigare var jag av den åsikten att jag aldrig skulle köpa en Rolex även om jag blev miljonär. Nu är jag inte lika säker längre. Man ska aldrig säga aldrig...
Dock är jag fortfarande av den övertygelsen att man när det gäller lyxklockor som Rolex betalar en betydande del av priset för namnet. Sedan finns det ju fler aspekter av det hela, typ att den typen av klockor har ett högt andrahandsvärde, vilket också är värt att ta med i beräkningen.
Vad jag ogillar är när människor skaffar statusprylar bara för att de vill glänsa, men annars inte har något egentligt intresse av själva hobbyn.
Men att man skaffar en dyr pryl för att man är genuint intresserad och uppskattar hög kvalitet är en annan sak.
Något som är bra med ett forum som detta är att alla är välkomna. Det enda som behövs är att man gillar armbandsur, och jag har inte sett nåt snobberi här. Digital eller analog. Quartz eller automatisk. Om man har en Moretime, Casio, Tissot, Rolex eller rentav Philippe Patek, spelar ingen roll. Det finns inget klasstänkande på så sätt.
Man värdesätter olika saker och har olika ekonomiska förutsättningar men alla kan skaffa en eller några klockor att använda och glädja sig åt. Och vi delar glädjen tillsammans!
Oj, det finns snobberi så det räcker och blir över på det här forumet, tro mig 😂
Med det sagt är just denna tråd skönt befriad från allt du nämner, känn dig mer än välkommen! Finns vansinnigt mycket intressanta klockor därute om man bara är trygg nog i sig själv att kunna släppa just själva statusjagandet och flådiga märken på tavlor.

Majoriteten i denna tråd är äldre och har gjort sina s.k klockresor redan, opretentiöst och avslappnat för det mesta✌🏼
 

HSK

Patek
2-Faktor
Ser inget fel på storleken.. Hade nog kunnat vara 2 mm bredare också, men 42 funkar ;)
Haha, du och el Toto Loco spelar ju i
en helt annan liga än oss andra! 😅
20190726_181329.jpg

Samma här... tiden går snabbt. @HSK den är inget bra, tro mig :p

Hakar på, ja fasen vad tiden går 😱 ..skitdålig klocka verkligen, bara @Birchgrove som aldrig kommit till insikt 🤪
BxsV0IW.jpg
Ja, med tanke på att ni sålde era så lär det vara en riktig jävla pissklocka (och nu menar jag inte som Bobos....)! Jag vill ju bara göra @Birchgrove en välvillig tjänst, hoppar han förstår det snart. 😇🤞😁
 

v0n

Patek
2-Faktor
Ja, med tanke på att ni sålde era så lär det vara en riktig jävla pissklocka (och nu menar jag inte som Bobos....)! Jag vill ju bara göra @Birchgrove en välvillig tjänst, hoppar han förstår det snart. 😇🤞😁
Skitfin klocka såklart, minns att jag inte kunde leva med rålexstuket bara, annars är den fasen ren perfektion! Du har inte kontaktat Gnomon angående eventuell comeback?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Skitfin klocka såklart, minns att jag inte kunde leva med rålexstuket bara, annars är den fasen ren perfektion! Du har inte kontaktat Gnomon angående eventuell comeback?
"Om den kommer tillbaka så dyker den upp på hemsidan". 🙄 Om det fanns en produktsida så skulle man i alla fall kunna lägga en mailbevakning men de är väl trötta på att folk tjatar antar jag. Men men, det blev en annan Squale i väntan på att den här kommer tillbaka så jag är inte bitter. 😊

Med tanke på att det är en Gnomon exclusive så tycker man att de borde ha viss insikt i planerade batcher osv. men Squale är Squale... 🤷‍♂️
 

HSK

Patek
2-Faktor
Här dyker de upp, en efter en. Det känns fan som om hela tråden har gått bakom ryggen på mig och skaffat den där jävla Squalen! 😂
 

v0n

Patek
2-Faktor
"Om den kommer tillbaka så dyker den upp på hemsidan". 🙄 Om det fanns en produktsida så skulle man i alla fall kunna lägga en mailbevakning men de är väl trötta på att folk tjatar antar jag. Men men, det blev en annan Squale i väntan på att den här kommer tillbaka så jag är inte bitter. 😊

Med tanke på att det är en Gnomon exclusive så tycker man att de borde ha viss insikt i planerade batcher osv. men Squale är Squale... 🤷‍♂️
Tror faktiskt mer på att det är Squale som inte vill göra mer 1545 efter flytten från Italien till Schweiz. Ren gissning såklart men tycker allt lagren börjar ebba ut ordentligt på sina håll. Squale själva har ju låtsats som inte 1545-serien finns under flera år nu och den ligger trots allt en bit från "ordinarie sortiment" ✌🏼
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tror faktiskt mer på att det är Squale som inte vill göra mer 1545 efter flytten från Italien till Schweiz. Ren gissning såklart men tycker allt lagren börjar ebba ut ordentligt på sina håll. Squale själva har ju låtsats som inte 1545-serien finns under flera år nu och den ligger trots allt en bit från "ordinarie sortiment" ✌🏼
Jag hade faktiskt lite liknande funderingar i och med att man strök Mercedesvisarna, flyttade till Schweiz osv. men samtidigt verkar det inte vara någon brist på vanliga 1545 och Gnomon var inte heller helt avfärdande när jag frågade men det ligger nog en del i det du säger. På senare tid verkar de även ha jobbat på sin image med samarbeten med olika fridykare osv.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Tips på vad jag kan göra? Skulle alltså få en Dan Henry för snart 3v sen. Fick mail om att den inte kommer komma. Ringde UPS som sa att det inte stod min adress på paketet. Sen dess har jag skrivit till Dan Henry varje dag och frågat vad som hänt och när jag ska få tillbaka mina pengar och varje dag får jag svaret "vi vet inte än, lagret ska kolla det imorgon" förutom senaste två dagarna då de inte svarat alls... Var ska man vända sig? Aldrig varit med om nåt liknande. Trist för de gick från att vara ett av mina favoritmärken till att bli märke non grata.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Tips på vad jag kan göra? Skulle alltså få en Dan Henry för snart 3v sen. Fick mail om att den inte kommer komma. Ringde UPS som sa att det inte stod min adress på paketet. Sen dess har jag skrivit till Dan Henry varje dag och frågat vad som hänt och när jag ska få tillbaka mina pengar och varje dag får jag svaret "vi vet inte än, lagret ska kolla det imorgon" förutom senaste två dagarna då de inte svarat alls... Var ska man vända sig? Aldrig varit med om nåt liknande. Trist för de gick från att vara ett av mina favoritmärken till att bli märke non grata.
Oerhört tråkigt. De kontakter jag haft med Dan Henry har varit bra. Tror dessvärre att det enklaste sättet nu är att försöka behålla tålamodet även om det är svårt, och invänta deras svar.

Jag har haft en del kontakt med Hamtun tidigare så kanske är lite skadad iofs. Där får man vara glad om man får svar samma månad. För det mesta fick jag svar med något kvartals mellanrum och problemet löste sig på hisnande snabba åtta månader.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tips på vad jag kan göra? Skulle alltså få en Dan Henry för snart 3v sen. Fick mail om att den inte kommer komma. Ringde UPS som sa att det inte stod min adress på paketet. Sen dess har jag skrivit till Dan Henry varje dag och frågat vad som hänt och när jag ska få tillbaka mina pengar och varje dag får jag svaret "vi vet inte än, lagret ska kolla det imorgon" förutom senaste två dagarna då de inte svarat alls... Var ska man vända sig? Aldrig varit med om nåt liknande. Trist för de gick från att vara ett av mina favoritmärken till att bli märke non grata.
Om du har ett kolli-ID så borde du kunna spåra försändelsen och se om den har gått i retur. Har den levererats tillbaka till Dan Henry och i så fall när? Jag förstår din frustration men samtidigt är handläggningstiden på det mesta längre än vanligt p.g.a. COVID och steg ett är som sagt att få bekräftat att klockan har kommit i retur och sen tar väl det administrativa lite tid.

Vid återbetalningar i butik brukar man dessutom säga att det tar upp till tio bankdagar att göra en återbetalning om jag inte minns fel så tyvärr kan det nog dröja ett tag.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jag hade faktiskt lite liknande funderingar i och med att man strök Mercedesvisarna, flyttade till Schweiz osv. men samtidigt verkar det inte vara någon brist på vanliga 1545 och Gnomon var inte heller helt avfärdande när jag frågade men det ligger nog en del i det du säger. På senare tid verkar de även ha jobbat på sin image med samarbeten med olika fridykare osv.
Har även noterat att det inte släppts någon ny variant på 1545 på evigheter. Kom nya färger och grejer mest hela tiden för ett par år sedan.
Aja, vi får se vad som händer 🙂
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Om du har ett kolli-ID så borde du kunna spåra försändelsen och se om den har gått i retur. Har den levererats tillbaka till Dan Henry och i så fall när? Jag förstår din frustration men samtidigt är handläggningstiden på det mesta längre än vanligt p.g.a. COVID och steg ett är som sagt att få bekräftat att klockan har kommit i retur och sen tar väl det administrativa lite tid.

Vid återbetalningar i butik brukar man dessutom säga att det tar upp till tio bankdagar att göra en återbetalning om jag inte minns fel så tyvärr kan det nog dröja ett tag.
Har inte fått något kolli-ID. Det blev "return to sender" Jag har ju min orderbekräftelse där det står rätt adress så jag har inte gjort något fel.

Tror inte covid ska påverka så mycket. De skickade den från Polen och skickades tillbaka för typ 20 dagar sen. Som jag förstått det ska det finnas bekräftelse om att den är på lagret men att personen jag skriver med inte får något ytterligare svar därifrån.
 

Wotd. Starkt inspirerad av @Birchgrove blev det denna idag. Som gräsänkling en lördagskväll blev det också hemmagjord korv stroganoff och en bärs i solens sken på norra balkongen. Nu mår man gott trots saknad hustru. ;)
IMG_20210612_205145.jpg

20190726_181329.jpg

Samma här... tiden går snabbt. @HSK den är inget bra, tro mig :p

Hakar på, ja fasen vad tiden går 😱 ..skitdålig klocka verkligen, bara @Birchgrove som aldrig kommit till insikt 🤪
BxsV0IW.jpg
I’ll keep the fire burning 🔥 (ett år sedan)
rNbbF3G.jpg
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Jag har så min adress fylls i automatiskt. Så blir aldrig fel. Har kollat flera gånger och det är 100% rätt som står i orderbekräftelsen. Enligt UPS var adressen som stod inte ens nära min, inte ens rätt förnamn.

Det numret jag fick i det här mailet är inte ens samma nummer som jag fick från Dan Henry och jag tänker fan inte betala returfrakt för de gjort fel. Riktigt trist då jag tom. promotat deras märke på instagram osv. Kan såklart vara UPS som strulat men jag är trött på kass kundservice. Den är jättebra när man frågar om köp, men kass när nåt blir fel.

Det här mailet är från 26maj. Så på 19 dagar har de inte lyckats lista ut vad som hänt?
 

Bilagor

  • Screenshot_20210612-232129_Outlook.jpg
    Screenshot_20210612-232129_Outlook.jpg
    117.5 KB · Visningar: 7
Topp