• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

v0n

Patek
2-Faktor
Nu är det bara urtavlan som är någon halv millimeter eller så för liten.
En chapter ring (om jag lyckas hitta en passande) med lämplig vinkel, eller helt enkelt en 30mm urtavla. Det är en komponent som inte är så värst dyr.

När man ger sig på sådana här grejer är det svårt att verifiera på distans att allting kommer att passa. Jag har bett om ritningar för urtavlan och boetten likaså, men inte fått någonting. Detta ville jag ha dels för urtavlans passform, och visarnas längd. Som tur var så hade visarna fin passform.

Det råder ingen stress att byta urtavla. Det finns viktigare grejer i livet att lägga sin fokus på än ett sådant här projekt, det håller man på med när man har tid och ork, och framförallt för att det är kul.

Men jag förstår så klart ditt resonemang, och visst är det ett problem. Jag håller helt enkelt inte med dig gällande storleken på problemet ;)
Jo jag vet om hur klockor är uppbyggda för sitter själv och skruvar dagarna i ända och vet även om att det blir mycket filande, tillpassning och egentillverkade lösningar även om delarna har rätt mått på pappret, det hör liksom till. Vi kan väl sammanfatta det med att teorin och praktiken sällan går hand i hand...eller aldrig faktiskt.
Klart det ska vara kul! Annars kan vi lika gärna packa ihop och draaa 😄

Edit: läst mina ord igen, ser att det kan tolkas aningens drygt, inte riktigt meningen 😘
 

Fluve

Cartier
Nu är mitt lilla hobbyprojekt klart. Skickade över komponenterna till en känd forummedlem på vintagesidan av forumet som satte ihop den här rackarn åt mig.
Allt passade utom en miss från min sida där urtavlan är någon halv millimeter för liten för att fylla upp hela utrymmet. Enda man kan göra är att byta urtavla, men det stör inte mig det minsta så det får bli så!
Är faktiskt riktigt nöjd, blev ju en skitcool klocka i fin storlek på 37mm också.
Och alla komponenter är från Europa, ville inte klåpa ihop något alibaba-skit utan allt är från Tyskland, Schweiz eller Frankrike. Det gjorde iofs att det blev en ganska dyr historia men mycket roligare än alla seikomoddar man ser där ute.
Blir ett kul konversationsämne om någon frågar om den.
Vad tycker ni? Hit eller miss?
6C0E8C5F-3D0D-4AC1-9BDE-6B6E9C1A29C8.jpeg
0B3161BC-F779-4061-B8B2-9722F2BDBF3B.jpeg
8DBF16E9-4CC7-4569-AE45-B45222B70AA5.jpeg
25136FD6-582D-4C1F-83C6-58CA3A2C0D86.jpeg
3A4A234B-9A3A-4D50-B596-7A3E0F8B1E9F.jpeg
Skitballt ju!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Nytt in! Sjukt limiterad Magrette Regattare. Femton ex producerade. Rimlig storlek på 44 mm. Behöver ett annat band för att få lite kontrast mot den svarta boetten. Urtavlan är så djupt nedsänkt i boetten att det ser ut som en swimmingpool med den rehauten.

1634222091723.png



1634222286689.png

riktigt bra blå nyans på dessa, ägde en i stål för många många år sedan. Men bra grejer 😊
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Tristess Torsdag, japp… Det är en grej! Sen gammalt….
Funderar på att byta iväg denna, så… Heads-Up om det finns något skoj :)
Notis: Länk medföljer men är KORT och går bara att förlänga på ena sidan pga misslyckat modifieringsförsök, så se det som en bonus. Den är dessutom snyggare på band!
EC8E8FD0-B9F5-4E8B-A646-0B0D117809F8.jpeg
E9F6BEC4-ADA2-4910-A084-BD27E03EE0C6.jpeg
BD4815E4-6B62-4BB9-BE67-F31AD841CD41.jpeg
 

Waldorf

Audemars
Jo jag vet om hur klockor är uppbyggda för sitter själv och skruvar dagarna i ända och vet även om att det blir mycket filande, tillpassning och egentillverkade lösningar även om delarna har rätt mått på pappret, det hör liksom till. Vi kan väl sammanfatta det med att teorin och praktiken sällan går hand i hand...eller aldrig faktiskt.
Klart det ska vara kul! Annars kan vi lika gärna packa ihop och draaa 😄

Edit: läst mina ord igen, ser att det kan tolkas aningens drygt, inte riktigt meningen 😘
I teorin är teori och praktik samma sak, det är det inte i praktiken ;)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har dåligt samvete för att jag sådär jobbigt tokärlig igår🙁 kan du förlåta min bryskhet Tobbe?
Tycker både boett och delar är skitsnygga bara så du vet, tror inte riktigt det framkom.
Det ska du inte ha :) Lätt hänt att det blir så när man är entusiastisk!
Delarna är trevliga, schysst kvalitet och bra känsla. Speciellt boetten, den har gängade bandstift, så om man vill kan man skruva fast dem och köra NATO. Då blir det väldigt svårt för stiften att lossna, kul feature.
Den konstiga känslan jag får dock är en känsla av tomhet utan logotyp/text på tavlan - inte van vid det. Men det var ju därför jag valde en fliegertavla också istället för något annat, då många fliegers saknar logotyp :)

Trevlig helg!
 
Topp