• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Dyker upp många roliga kronografer nu. Manuellt ST19, 42mm, domat safirglas. Runt tretusen spänn!

IMG_4746.jpeg
IMG_4745.jpeg
IMG_4743.jpeg
Wow skitfina ju!
 
Gör mig av med lite affordables. Byter gärna mot EN annan dykare om någon är sugen.
 

Bilagor

  • 1000010149.png
    1000010149.png
    353.6 KB · Visningar: 1
  • 1000010140.jpg
    1000010140.jpg
    474.5 KB · Visningar: 1
  • 1000010148.jpg
    1000010148.jpg
    353.6 KB · Visningar: 2
  • 1000010146.jpg
    1000010146.jpg
    324.7 KB · Visningar: 1
  • 1000010144.jpg
    1000010144.jpg
    406.5 KB · Visningar: 1
Jag har inget emot att man gör det som en kul grej men att kalla det för handgjort i Sverige är bara skamligt. Att skylla på att du "började med standarddelar för att komma i gång." är också dumt. Det finns MASSOR av delar man kan köpa som inte är en kopia på kända märken och modeller. Gör något originellt och kul istället så kommer du att få bättre respons här i alla fall.

Den här diskussionstråden har gnagt lite i mig. Som klocknörd håller jag med om allt som sagt, och jag blir själv alltmer avogt inställd mot alltför tydliga plankningar och "homager". Detta sagt trots att min kanske mest kära klocka är en tydlig Submariner-homage från det tyska märket Marcello C... men det är nog för att jag ägt och burit den i snart 20 år. Idag hade jag nog inte köpt den.

Om jag däremot sätter entreprenörshatten på mig tycker jag att mycket annat som @MirzaR gör med Tempus Altera känns rätt: Webbsida med tydlig information om firman, kontaktinfo, vettig betalning och tydlighet kring moms etc. Helt klart bättre än många andra mer anonyma butiker som säljer... ja allt möjligt. Hur väl kundnöjdhet och garantier utvecklas återstår väl att se med tiden, men än så länge känns det bättre än många andra nya satsningar av detta slag - med klockornas design undantaget.

Sen antar jag väl med samma företagarhatt på mig att ekonomin inte är hållbar i nuvarande läge. Det borde helt enkelt bli för lite marginal kvar för jobbet när intäkten är 1996 kr efter moms. Även om man inte räknar många kronor i timmen för sin egen arbetstid krävs det inte många garantiärenden för att det ska börja gå back. Men sådant lär man sig väl den hårda vägen när man driver företag. :)
 
Den här diskussionstråden har gnagt lite i mig. Som klocknörd håller jag med om allt som sagt, och jag blir själv alltmer avogt inställd mot alltför tydliga plankningar och "homager". Detta sagt trots att min kanske mest kära klocka är en tydlig Submariner-homage från det tyska märket Marcello C... men det är nog för att jag ägt och burit den i snart 20 år. Idag hade jag nog inte köpt den.

Om jag däremot sätter entreprenörshatten på mig tycker jag att mycket annat som @MirzaR gör med Tempus Altera känns rätt: Webbsida med tydlig information om firman, kontaktinfo, vettig betalning och tydlighet kring moms etc. Helt klart bättre än många andra mer anonyma butiker som säljer... ja allt möjligt. Hur väl kundnöjdhet och garantier utvecklas återstår väl att se med tiden, men än så länge känns det bättre än många andra nya satsningar av detta slag - med klockornas design undantaget.

Sen antar jag väl med samma företagarhatt på mig att ekonomin inte är hållbar i nuvarande läge. Det borde helt enkelt bli för lite marginal kvar för jobbet när intäkten är 1996 kr efter moms. Även om man inte räknar många kronor i timmen för sin egen arbetstid krävs det inte många garantiärenden för att det ska börja gå back. Men sådant lär man sig väl den hårda vägen när man driver företag. :)
Tack för ett genomtänkt inlägg.
Webbplats, kontaktinfo, moms och tydlighet var viktigt för mig från start. Jag vill att folk ska veta vem de köper av och att allt är korrekt hanterat. Kundnöjdhet och garantier är saker jag tar på allvar, och där får jag helt enkelt bevisa mig över tid.

Ekonomin du nämner stämmer också. Marginalen är låg och modellen är inte hållbar om man tänker långsiktigt. Det är därför jag ser detta som en hobby i utveckling. Jag lär mig, jag testar och jag bygger upp något steg för steg.

Planen är att gå mot mer egen design och mer valfrihet. Fler boetter, fler tavlor, fler visare och fler kombinationer, där köparen själv sätter prägeln. Det är där jag vill lägga fokus framåt.

Jag uppskattar att du tog dig tid och att du ser både styrkor och svagheter. Det hjälper mig göra projektet bättre.
 
Kul att du fick tag i en, sålde slut snabbt. Vad är intrycket? Värd pengen?

Överväger själv den:

Viss uppdatering av intrycket: klockan går hittills konsekvent +2sek/dag. Man kan väl säga att jag inte är helt impad. Blir intressant att se hur RZEs support sköter sig. Beroende på responsen returnerar jag den rakt av eller skickar in för byte av verk.

Bild för det är alltid trevligt:

103.jpg
 
Viss uppdatering av intrycket: klockan går hittills konsekvent +2sek/dag. Man kan väl säga att jag inte är helt impad. Blir intressant att se hur RZEs support sköter sig. Beroende på responsen returnerar jag den rakt av eller skickar in för byte av verk.

Bild för det är alltid trevligt:

103.jpg
Aj då, det var inte speciellt bra. Hoppas de löser sig med supporten. Tack för uppdateringen
 
Första BF köpet har anlänt. Inte varit så mkt för Erebus innan men efter att ha sett och pm:at med @Hellmao blev jag sugen. Så pass att jag köpte en nästan ny (helt inplastad, kanske något mini på spännet…) när de fanns för bra rabatt 🙂

IMG_3647.jpeg
IMG_3648.jpeg
IMG_3649.jpeg


Spontana intryck. Tavla, visare och bezel är riktigt välgjorda. Boett och länk bra, bara bortskämd där med extremt bra finish på diverse kinamärken för en tusing eller två. Allt som allt nöjd 👌🏻
 
Senast ändrad:
Viss uppdatering av intrycket: klockan går hittills konsekvent +2sek/dag. Man kan väl säga att jag inte är helt impad. Blir intressant att se hur RZEs support sköter sig. Beroende på responsen returnerar jag den rakt av eller skickar in för byte av verk.

Bild för det är alltid trevligt:

103.jpg
Tråkigt, kunde inte läsa mig till några specs på tidshållning på deras sida men det finns kanske?

Oavsett förväntar man sig bättre av ett batteridrivet urverk.
 
Tråkigt, kunde inte läsa mig till några specs på tidshållning på deras sida men det finns kanske?

Oavsett förväntar man sig bättre av ett batteridrivet urverk.
Ja den har ju rätt "generösa" toleranser satta till +-45sek/månad. Men de klargör på sidan att man kan förvänta sig +-15sek. Hur som haver ligger min långt utöver även de tidigare. Ser tyvärr ut som jag behöver vänta månaden ut innan jag får skicka in för utbyte dock, då de tycks kräva en månads koll på avvikelsen.
 
Ja den har ju rätt "generösa" toleranser satta till +-45sek/månad. Men de klargör på sidan att man kan förvänta sig +-15sek. Hur som haver ligger min långt utöver även de tidigare. Ser tyvärr ut som jag behöver vänta månaden ut innan jag får skicka in för utbyte dock, då de tycks kräva en månads koll på avvikelsen.
Tror man att ett elektroniskt verk skall "slita in sig" alltså? 🤔
 
Mikroreflektion:

Ibland lockas jag ordentligt av en del nya häftiga microbrands. Sen minns jag mina erfarenheter med Boldr och någon av deras kvartsare jag köpte för många år sedan (Boldr Venture i titan och kvartsverk) och hur jag gång på gång fick kontakta deras support - det slutade med att jag hade fått tre till mig, skickat ett åter och när vi båda tröttnade hade jag två ur som inte funkade perfekt nån av dem. Jag sålde sedan resterna här på KS med öppenhet om strulet... och några månader senare hörde en av köparna av sig då den stannat. Det gav en sur smak i munnen som fått mig att undvika inte bara Boldr utan många andra mikromärken också. Nu känns det som att nån har liknande erfarenheter av RZE, som vilka av en slump är baserade i Singapore precis som Boldr.

Ta inte detta som att jag ogillar Singapore utan bara ... upplevelsen av att köpa nåt som inte håller måttet och sen mötas av tveksam kundtjänst är måttligt skoj.

Å andra sidan har ju ju nu en europeisk klocka från samma tid (2018-19) där det tydligt märks att tillverkaren är en enmansfirma som inte riktigt kan svara vettigt på mail. Vi får väl se om jag får åter den från servicen den är inskickad på.

Ibland är lokala butiker verkligen att föredra. :)
 
Tror man att ett elektroniskt verk skall "slita in sig" alltså? 🤔
Det är inte säkert det är så mycket tanke bakom det. Eller så är de medvetna om stor variation mellan dagarna så att de hoppas på några långsamma dagar också. :)
Mikroreflektion:

Ibland lockas jag ordentligt av en del nya häftiga microbrands. Sen minns jag mina erfarenheter med Boldr och någon av deras kvartsare jag köpte för många år sedan (Boldr Venture i titan och kvartsverk) och hur jag gång på gång fick kontakta deras support - det slutade med att jag hade fått tre till mig, skickat ett åter och när vi båda tröttnade hade jag två ur som inte funkade perfekt nån av dem. Jag sålde sedan resterna här på KS med öppenhet om strulet... och några månader senare hörde en av köparna av sig då den stannat. Det gav en sur smak i munnen som fått mig att undvika inte bara Boldr utan många andra mikromärken också. Nu känns det som att nån har liknande erfarenheter av RZE, som vilka av en slump är baserade i Singapore precis som Boldr.

Ta inte detta som att jag ogillar Singapore utan bara ... upplevelsen av att köpa nåt som inte håller måttet och sen mötas av tveksam kundtjänst är måttligt skoj.

Å andra sidan har ju ju nu en europeisk klocka från samma tid (2018-19) där det tydligt märks att tillverkaren är en enmansfirma som inte riktigt kan svara vettigt på mail. Vi får väl se om jag får åter den från servicen den är inskickad på.

Ibland är lokala butiker verkligen att föredra. :)

Jag tänker mig att det är supportpersonal som är ointresserad i kombination med att man bestämt att "man mäter quartz över en månad" och inte reflekterat över att det kanske beror på att variationen ska vara så liten att det inte skulle vara nån vits med att mäta dagvis.

Nu har jag bara erfarenhet av att varit i kontakt med dessa och aquastar - men jag delar väl lite @blackcoffee s erfarenhet. Aquastar var riktigt risigt rakt igenom. Återstår att se hur detta slutar men man hade ju önskat lite mer förståelse och flexibilitet kanske. Erbjuda att ta in den direkt kanske? Menar jag har ju svårt att se att den ska hämta hem +23 sek nu de närmsta 2-3 veckorna.
 
Tillbaka
Topp