• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur jag skapade fler mikrojusteringshål på BB58

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tänkte köpa borrar så jag kan göra ett par hål till i klaspen på 58:an. Enklast att avgöra storlek på hålen är ju att mäta med en borr. Den minsta jag har är 1,0mm och den är för stor. Hålet är alltså mindre än så. Men hur mycket mindre vet jag inte.
Är det någon som vet?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hittade ett bandstift som passar rätt bra mot originalmikrohålen. Med den precision man får med ett skjutmått så skulle jag tro att hålet är 0,9 mm i diameter efter att ha mätt stiftet. Möjligen 0,95 mm. Med lite kast på borret är det väl någonstans där man hamnar ändå om man borrar.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hur gick det @ironcastle?
Kan skicka borr till dig om du behöver.
Jag har inte fått tummen ur än. Har kollat vad som behöver köpas och fastnade på borret just.
Behöver även ett vettigt maskinskruvstycke och en mikrochuck. Men dessa är förhållandevis lätta att få tag i. Det var 0,9mm koboltborr som väl mest satte stopp för planerna.
Men har du ett par, gissar att det kan behövas två eftersom de är så förbaskat tunna, så är jag intresserad!

Planen är att först skapa en "hålmall" som styr med avståndet som de befintliga hålen har, alltså låta de hål som redan finns i klaspen styra borret och då skapa mallen, för att sedan använda mallen och skapa nya hål i klaspen.
Gissar att det väl är typ det enda sättet att lyckas borra exakt där man vill, och inte bara nästan exakt. Rostfritt är ju hårt som satan och att först pricka med en körnare på rätt ställe och sen som grädden på moset borra där utan att glida iväg och repa ytan, tror jag är dödsdömt. Men med en styrande hålmall tror jag man kan vara hemma. Det enda är väl att det kommer att behövas två tunna styrpinnar och en borr. Eller, helst, tre små borrar.
 

jabla

Sarlacc
Jag har inte fått tummen ur än. Har kollat vad som behöver köpas och fastnade på borret just.
Behöver även ett vettigt maskinskruvstycke och en mikrochuck. Men dessa är förhållandevis lätta att få tag i. Det var 0,9mm koboltborr som väl mest satte stopp för planerna.
Men har du ett par, gissar att det kan behövas två eftersom de är så förbaskat tunna, så är jag intresserad!

Planen är att först skapa en "hålmall" som styr med avståndet som de befintliga hålen har, alltså låta de hål som redan finns i klaspen styra borret och då skapa mallen, för att sedan använda mallen och skapa nya hål i klaspen.
Gissar att det väl är typ det enda sättet att lyckas borra exakt där man vill, och inte bara nästan exakt. Rostfritt är ju hårt som satan och att först pricka med en körnare på rätt ställe och sen som grädden på moset borra där utan att glida iväg och repa ytan, tror jag är dödsdömt. Men med en styrande hålmall tror jag man kan vara hemma. Det enda är väl att det kommer att behövas två tunna styrpinnar och en borr. Eller, helst, tre små borrar.

Låter som en intressant utmaning, inventerade och har åtta 0,9 borr så jag kan donera tre till dig.
Skicka PM så ordnar vi det.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Fixat.
Fick skaffa maskinskruvstycke, skärolja och borrar. Skred till verket idag. Knappt 2 tim senare sitter klockan på armen igen.

20210116_170517.jpg
20210116_170916.jpg
20210116_170926.jpg
20210116_170401.jpg
20210116_185023.jpg

20210118_112717.jpg
20210118_113513.jpg

20210116_185704.jpg
20210116_185817.jpg

Valde att inte karva i spännets insida utan att fila ner nitarna så att länkbiten får plats i låset. Har ju ändå fler, så allt utom de extra hålen går enkelt att återställa om man så önskar.

Borde ju ha varit så här från början, kan man tycka.

Var lite orolig för borrmomentet, kan vara knepigt att borra i rostfritt, men kvalitetsborr, rätt hastighet och skärolja för 1000kr litern gjorde väl sitt till. Det var som att skära i smör.

Som grädde på moset heter maskinskruvstycket Fortis. Det låter ju t o m schweiziskt 😁
 
Senast ändrad:
Fixat.
Fick skaffa maskinskruvstycke, skärolja och borrar. Skred till verket idag. Knappt 2 tim senare sitter klockan på armen igen.

20210116_170517.jpg
20210116_170916.jpg
20210116_170926.jpg
20210116_170401.jpg
20210116_185023.jpg

20210118_112717.jpg
20210118_113513.jpg

20210116_185704.jpg
20210116_185817.jpg

Valde att inte karva i spännets insida utan att fila ner nitarna så att länkbiten får plats i låset. Har ju ändå fler, så allt utom de extra hålen går enkelt att återställa om man så önskar.

Borde ju ha varit så här från början, kan man tycka.

Var lite orolig för borrmomentet, kan vara knepigt att borra i rostfritt, men kvalitetsborr, rätt hastighet och skärolja för 1000kr litern gjorde väl sitt till. Det var som att skära i smör.

Som grädde på moset heter maskinskruvstycket Fortis. Det låter ju t o m schweiziskt 😁
Snyggt jobbat, bra bilder med! Hur sitter spännet när du har länken i de nya hålen? Blir inget "glapp" mellan spännets ytterkant och länkbitarna?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Snyggt jobbat, bra bilder med! Hur sitter spännet när du har länken i de nya hålen? Blir inget "glapp" mellan spännets ytterkant och länkbitarna?
Tack, ja jag måste säga att det blev riktigt bra. Den oinvigde förstår inte att något gjorts. Som det ska vara alltså.

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar, men det är samma förhållande för alltihop som innan förändringen, men med skillnaden att "nitarna" på den näst sista länkbiten innan spännet, precis som den sista länkbiten inne i spännet, inte finns. Så alla glapp etc är oförändrade. Det enda som skiljer som man märker, är att det finns ett fjärde hål att använda. Och att fejknitarna inte finns. Det skiljer 0,08mm i bredd mellan den sista länkbiten och den jag slipade ned. Med mikrometer ser jag det. Annars inte.
 
Fixat.
Fick skaffa maskinskruvstycke, skärolja och borrar. Skred till verket idag. Knappt 2 tim senare sitter klockan på armen igen.

20210116_170517.jpg
20210116_170916.jpg
20210116_170926.jpg
20210116_170401.jpg
20210116_185023.jpg

20210118_112717.jpg
20210118_113513.jpg

20210116_185704.jpg
20210116_185817.jpg

Valde att inte karva i spännets insida utan att fila ner nitarna så att länkbiten får plats i låset. Har ju ändå fler, så allt utom de extra hålen går enkelt att återställa om man så önskar.

Borde ju ha varit så här från början, kan man tycka.

Var lite orolig för borrmomentet, kan vara knepigt att borra i rostfritt, men kvalitetsborr, rätt hastighet och skärolja för 1000kr litern gjorde väl sitt till. Det var som att skära i smör.

Som grädde på moset heter maskinskruvstycket Fortis. Det låter ju t o m schweiziskt 😁
Såg snyggt ut. Fejknitarna stör mig lite, men skönt att du kunde fila ner dess
 

MWD

Breitling
Känns som set hade funnits en bra marknad för eftermarknads med "glide-adjust" eller liknande. Just spännet är det ända just nu som får mig att inte trycka av på en bb58.
 
Topp