• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Storlek

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
DD vs. oversized Seamaster. Båda 36 mm (vanliga Seamaster är 34 mm) men Omegan bär klart större med bandhornen.

DSC01294_zps4b9dd967.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Bra tydlig bild på två toppenklockor!!! som visar (minst) två saker:

1. Bandhorn t bandhorn är mycket viktigt
2. Tavlans storlek (omegan har större andel tavla o tunnare glasring, vilket gör att den ser större ut)

Ska ta ett par bilder på mina olika 34mm senare
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Aurum skrev:
DD vs. oversized Seamaster. Båda 36 mm (vanliga Seamaster är 34 mm) men Omegan bär klart större med bandhornen.
Två snygga klockor, kul att se dem i jämförelse på armen. Tydligt vad mycket som påverkar hur en klocka uppfattas i storlek. Omegans boett med de feta bandhornen är riktigt trevlig...
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
äh, blev ingen särskilt bra tydlig bild... men vaf-n
vänster 35mm
mitten 33,5
höger 34

Universalens taveldesign gör att den känns liten, men den räddas av de långa och breda luggarna, JLCn ser större ut pga stor tavla men korta spinkiga luggar minskar intrycket, PP:n känns större pga boettformen...
... så inga bra exempel egentligen... men grymma klockor nonetheless...

17E5C010-8025-4829-877D-78933EF6BAE6-6544-0000055891CF8AD3.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
äh, blev ingen särskilt bra tydlig bild... men vaf-n
vänster 35mm
mitten 33,5
höger 34

Universalens taveldesign gör att den känns liten, men den räddas av de långa och breda luggarna, JLCn ser större ut pga stor tavla men korta spinkiga luggar minskar intrycket, PP:n känns större pga boettformen...
... så inga bra exempel egentligen... men grymma klockor nonetheless...
Lysande exempel på hur olika en klocka kan uppfattas i storlek beroende på designen, PP:n ser väldigt bred ut i jämförelse...
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Här är bröderna Seamaster 600, den ena 32mm och den andra 34mm...jag tycker det ser ut att skilja mer än så...inser att val av band spelar in också,,,,vilken djungel, helt klart är att man inte ska avfärda en klocka beroende på dess boettbredd utan att först ha testat...mina 4 shilling...

IMG_6367_zps3e67d92d.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Riktigt fina tavlor på de där två!
Tack, Spence! Den bredaste känns overkligt stor på armen, och med hammarautomaten svingande inuti känner man sig odödlig...:)
Min favorit är den större och inte för att den är stor utan för att dess tavla med silverfärgade index och subsekunden är snyggast...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ariste skrev:
Spencer66 skrev:
Riktigt fina tavlor på de där två!
Tack, Spence! Den bredaste känns overkligt stor på armen, och med hammarautomaten svingande inuti känner man sig odödlig...:)
Min favorit är den större och inte för att den är stor utan för att dess tavla med silverfärgade index och subsekunden är snyggast...

Jag levde ju i den dumma förvissningen att subsekund var mer avancerat än vanlig, Aurum tog det ur mig.. Jag föredrar subsekund och tycker att Omega skall ha vita tavlor! Tycker de är grymt snygga :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Jag levde ju i den dumma förvissningen att subsekund var mer avancerat än vanlig, Aurum tog det ur mig.. Jag föredrar subsekund och tycker att Omega skall ha vita tavlor! Tycker de är grymt snygga :)
De ser mer avancerade ut, ofta snyggare än centralsekund. Menar du vita tavlor som i ingen struktor eller kan de vara vita/ljusa med struktur som linne, våffla/bikake, stripes, sunburst och allt vad de heter? :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ariste skrev:
Spencer66 skrev:
Jag levde ju i den dumma förvissningen att subsekund var mer avancerat än vanlig, Aurum tog det ur mig.. Jag föredrar subsekund och tycker att Omega skall ha vita tavlor! Tycker de är grymt snygga :)
De ser mer avancerade ut, ofta snyggare än centralsekund. Menar du vita tavlor som i ingen struktor eller kan de vara vita/ljusa med struktur som linne, våffla/bikake, stripes, sunburst och allt vad de heter? :)


Vitt som i det mesta :)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Örebro vitt?
Fast intressant tråd, folk har en uppfattning att vissa äldre klockor inte går att bära pga storleken.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jokkmokkswe skrev:
Örebro vitt?
Fast intressant tråd, folk har en uppfattning att vissa äldre klockor inte går att bära pga storleken.

Det tycker jag är trams, alla passar i 36 mm, de flesta i 34 mm och vissa i 32mm. Det har blivit en galen jakt på storlek. Erik Penser som faktiskt är något av en stilikon med sin air av engelsk gentleman bär den klocka han fick vid sin konfirmation. Den är 32 mm och han är mycket lång.

En gång i tiden var det status att kunna göra smäckra urverk och en boett som matchade. Idag gör man små verk och har så stora boetter att man måste ha distanser för att hålla verket på plats. Fånigt anser jag..
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Jokkmokkswe skrev:
Örebro vitt?
Fast intressant tråd, folk har en uppfattning att vissa äldre klockor inte går att bära pga storleken.

Det tycker jag är trams, alla passar i 36 mm, de flesta i 34 mm och vissa i 32mm. Det har blivit en galen jakt på storlek. Erik Penser som faktiskt är något av en stilikon med sin air av engelsk gentleman bär den klocka han fick vid sin konfirmation. Den är 32 mm och han är mycket lång.

En gång i tiden var det status att kunna göra smäckra urverk och en boett som matchade. Idag gör man små verk och har så stora boetter att man måste ha distanser för att hålla verket på plats. Fånigt anser jag..

+1

För mig går gränsen vid 42mm, men jag bär helst 40 och nedåt. En 36mm date just står på önskelistan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ariste skrev:
Spencer66 skrev:
Riktigt fina tavlor på de där två!
Tack, Spence! Den bredaste känns overkligt stor på armen, och med hammarautomaten svingande inuti känner man sig odödlig...:)
Min favorit är den större och inte för att den är stor utan för att dess tavla med silverfärgade index och subsekunden är snyggast...

Testade själv och jämförde den stora 36an med en 34a calender idag och skillnaden är stor. Calendern är inte bara mindre utan även tjockare. Hammarautomaterna är klart roligast. Nästan så att jag vill vända på urtavlan med verket så man ser urverket framifrån...
Spencer66 skrev:
Jokkmokkswe skrev:
Örebro vitt?
Fast intressant tråd, folk har en uppfattning att vissa äldre klockor inte går att bära pga storleken.

Det tycker jag är trams, alla passar i 36 mm, de flesta i 34 mm och vissa i 32mm. Det har blivit en galen jakt på storlek. Erik Penser som faktiskt är något av en stilikon med sin air av engelsk gentleman bär den klocka han fick vid sin konfirmation. Den är 32 mm och han är mycket lång.

En gång i tiden var det status att kunna göra smäckra urverk och en boett som matchade. Idag gör man små verk och har så stora boetter att man måste ha distanser för att hålla verket på plats. Fånigt anser jag..

+2!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Vitt som i det mesta :)
Fair enough.
Jokkmokkswe skrev:
:)
Spencer66 skrev:
Det tycker jag är trams, alla passar i 36 mm, de flesta i 34 mm och vissa i 32mm. Det har blivit en galen jakt på storlek. Erik Penser som faktiskt är något av en stilikon med sin air av engelsk gentleman bär den klocka han fick vid sin konfirmation. Den är 32 mm och han är mycket lång.

En gång i tiden var det status att kunna göra smäckra urverk och en boett som matchade. Idag gör man små verk och har så stora boetter att man måste ha distanser för att hålla verket på plats. Fånigt anser jag..
+1
 
Topp