• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Storyn bakom Sjöö & Sandström UTC Skydiver

Randel

Cartier
Världen är som bekant väldigt liten. För ett par månader sedan var jag på ett seminarium hos "våra" advokater (jag jobbar som HR-chef) där ett 30-tal likasinnade fick sig en duvning i "Framgångsrik teknik vid fackliga förhandlingar" - något som vissa av oss FAKTISKT tycker är intressant :bag: Hursomhelst, mitt emot mig vid middagen satt en branschkollega som jag inte träffat tidigare, men eftersom jag noterade att han hade en Omega PO på armen, så jag inledde med den vanliga frasen "Jaha, brukar du gå hit ofta eller?"...Hursomhelst, vi kom snabbt in på ämnet klockor, och ganska snabbt visar det sig: Kalle, som vi kan kalla honom "to protect the innocent", är en av personerna bakom S&S UTC Skydiver :woot: Jag blev såklart väldigt nyfiken, och Kalle drog storyn ungefär såhär: En släkting till honom hade ett bolag på den tiden med en affärsidé som gick ut på att tussa ihop utländska bolag med svenska organisation vid offentliga upphandlingar, d.v.s. vara länken mellan. Den här personen höll alltså koll på alla offentliga upphandlingar och försökte hitta utländska partners som kunde vara intresserade att vara med och buda. FMV gick ut med den offentliga upphandlingen kring inköp av totalt 1.200 klockor till de svenska piloterna, och då blev den här personen intresserad. Som vanligt vid offentliga upphandlingar finns det en kravspec på vad produkten ska klara av eller ha för egenskaper. Man insåg ganska snabbt att kravet på precision på urverket (det var ett krav att urverket inte skulle vara mekaniskt) vara så högt ställt att alla "vanliga" klockor skulle falla bort. Det har ju varit en del snack om varför piloterna behöver så dyra klockor med tanke på att det är vanliga quartz-ur vilket man borde kunna köpa på statoil för en hundradel av priset, men här är i alla fall en förklaring till varför så många vanliga klockor föll bort direkt.

Vid den här tiden var Kalle student, och det var mitt i sommaren, så han hade inte så mycket annat för sig. Därför hjälpte han till i processen tillsammans med en kompis om jag minns rätt. De hörde av sig till S&S och undrade om de var intresserade av att vara med, och det var de ju. Det stora problemet var ju emellertid att det var semestertider, så S&S hade inga egna resurser som kunde vara med från början. Därför blev det Kalle och hans kompis som satte sig med kravspecen för den offentliga upphandlingen och började gå igenom alla krav, och började sedan skissa på en klocka som exakt skulle klara ALLA kraven. Bland kraven fanns bland annat att man skulle kunna visa flera tidszoner, att det skulle finnas en vridring, och att tiden skulle visas både digitalt och med visare. De olika kraven hade olika "viktning" vid bedömningen av helheten. Tror t.ex. att man fick extra poäng om man kunde erbjuda både gummirem och länk, men kan minnas fel. S&S tillverkar tydligen ingenting själva egentligen utan köper in alla komponenter externt, och det gjorde förmodligen att det var ganska enkelt att kontakta tillverkare av delar för att snabbt få fram det som behövdes, gissar jag. Vad jag förstått är det i princip bara ETA som tillverkar super-quartz-verk, och utan att hänga ut Kalle eller någon annan drar jag slutsatsen att det är exakt samma verk som sitter i t.ex. Breitling B1, Hamilton Khaki Flight eller vad den nu heter. Summa summarum vann Kalle % Co upphandlingen, och resten är historia :) Konkurrenter var troligtvis inte någon annan klocktillverkare, utan snarare återförsäljare/butiker i Sverige som gick till de vanliga klocktillverkarna och försökte få riktigt bra priser på 1.200 standard-klockor som någorlunda matchade kraven. Men, med tanke på krav som extrem precision på urverket, att kunna visa aktuell vecka etc. så borde det vara i princip omöjligt att kunna konkurrera med en specialframtagen klocka som UTC Skydiver.

Ja, jag vet inte om detta är av intresse, men en rätt kul historia tycker i alla fall jag :)
 

Randel

Cartier
GAH! Lyckades naturligtvis stava fel i rubriken...Mod får gärna ändra "UTV" till "UTC" i rubriken.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Trevlig story! Kul att ni kom in på klockor, det är inte alltid så lätt med "okända" människor:)
 

Randel

Cartier
Trevlig story! Kul att ni kom in på klockor, det är inte alltid så lätt med "okända" människor:)


Tack :) Men för mig brukar just en klocka vara en sådan sak som är enkel att börja prata med okända människor om, alltså om man ser att personen har en klocka som han/hon tagit på sig av en anledning. De allra flesta blir ju glada av att någon annan uppmärksammat klockan man har på sig, det blir i alla fall jag, och så är det enkelt att börja prata om det.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Verkligen intressant bakgrundshistoria. Och att S&S lyckades få ETA att specialforma ett urverk, bla med veckoangivelsen tycker jag är strongt!
 

Randel

Cartier
Verkligen intressant bakgrundshistoria. Och att S&S lyckades få ETA att specialforma ett urverk, bla med veckoangivelsen tycker jag är strongt!

Jag vet ju inte om ETA skräddarsydde detta till UTC Skydiver, det kan lika gärna vara så att funktionen redan fanns i verket och användes i någon annan, befintlig modell. Om man tillverkar den typen av "avancerat" Quartz-verk finns det säkerligen en drös med funktioner som aldrig visas eller används men som kan aktiveras. Jag menar, om verket har en kalenderfunktion som kan visa datum så är ju veckan bara en funktion eller resultat av att kalendern finns.
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Kul läsning, tänk vad många intressanta historier som finns bland alla klockgalningar här.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Riktigt kul att läsa storyn bakom. Jag har faktiskt en kompis som flyger JAS och han har självklart en Skydiver också. Det intressanta är att han säger att klockan mer fungerar som en gimmick än funktion vid flygningar. Tydligen klarar inte klockan g-krafterna alls så piloterna använder inte den vid flygning. Någon mer som har hört detta?
 

Randel

Cartier
Riktigt kul att läsa storyn bakom. Jag har faktiskt en kompis som flyger JAS och han har självklart en Skydiver också. Det intressanta är att han säger att klockan mer fungerar som en gimmick än funktion vid flygningar. Tydligen klarar inte klockan g-krafterna alls så piloterna använder inte den vid flygning. Någon mer som har hört detta?


Intressant att höra, samtidigt som det ju är nästintill tragiskt om det verkligen som du din kompis beskriver det. Men, jag antar att de klarar sig helt utan armbandsur när de väl flyger med tanke på all instrumentering i cockpit? Vad menar han med att klockan inte klarar G-krafterna, är det att den helt enkelt inte fungerar (lägger av) under sådana påfrestningar?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Kul läsning :) Har faktiskt haft en Skydiver tokig som jag är i flygarur, och kan intyga dess förträfflighet. För piloter. Tröttnade rätt snabbt på att kronan snurrade alldeles lätt så den bytte funktion hundra ggr om dan. Där är t ex B-1 mkt bättre, tycker jag :)


Skickas från min iPhone
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Kul läsning :) Har faktiskt haft en Skydiver tokig som jag är i flygarur, och kan intyga dess förträfflighet. För piloter. Tröttnade rätt snabbt på att kronan snurrade alldeles lätt så den bytte funktion hundra ggr om dan. Där är t ex B-1 mkt bättre, tycker jag :)
Skickas från min iPhone

Och för mig är det tvärt om B1-an snurrar mycket lättare än Skydivern.....
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Intressant att höra, samtidigt som det ju är nästintill tragiskt om det verkligen som du din kompis beskriver det. Men, jag antar att de klarar sig helt utan armbandsur när de väl flyger med tanke på all instrumentering i cockpit? Vad menar han med att klockan inte klarar G-krafterna, är det att den helt enkelt inte fungerar (lägger av) under sådana påfrestningar?


Klockan är vad jag förstår till för just när instrument i cockpit inte fungerar eller om de släcks ned pga nödströmsläge. Eller om piloten skjuter ut sig, så kan han fortfarande ange tidpunkter. Jag tycker det är en riktigt cool klocka. Skulle gärna vilja få tag på en av "deras". :)
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Riktigt kul att läsa storyn bakom. Jag har faktiskt en kompis som flyger JAS och han har självklart en Skydiver också. Det intressanta är att han säger att klockan mer fungerar som en gimmick än funktion vid flygningar. Tydligen klarar inte klockan g-krafterna alls så piloterna använder inte den vid flygning. Någon mer som har hört detta?
Utan att ha helt torrt på fötterna så har jag förstått att Skydivern aldrig var till för navigering eller annan tidtagning under själva flygningen utan ett instrument före, efter och framförallt vid en eventuell SERE-situation.

(SERE- Survival, Evasion, Resistance, Escape)
 
Topp