• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Storyn bakom Sjöö & Sandström UTC Skydiver

Randel

Cartier
Världen är som bekant väldigt liten. För ett par månader sedan var jag på ett seminarium hos "våra" advokater (jag jobbar som HR-chef) där ett 30-tal likasinnade fick sig en duvning i "Framgångsrik teknik vid fackliga förhandlingar" - något som vissa av oss FAKTISKT tycker är intressant :bag: Hursomhelst, mitt emot mig vid middagen satt en branschkollega som jag inte träffat tidigare, men eftersom jag noterade att han hade en Omega PO på armen, så jag inledde med den vanliga frasen "Jaha, brukar du gå hit ofta eller?"...Hursomhelst, vi kom snabbt in på ämnet klockor, och ganska snabbt visar det sig: Kalle, som vi kan kalla honom "to protect the innocent", är en av personerna bakom S&S UTC Skydiver :woot: Jag blev såklart väldigt nyfiken, och Kalle drog storyn ungefär såhär: En släkting till honom hade ett bolag på den tiden med en affärsidé som gick ut på att tussa ihop utländska bolag med svenska organisation vid offentliga upphandlingar, d.v.s. vara länken mellan. Den här personen höll alltså koll på alla offentliga upphandlingar och försökte hitta utländska partners som kunde vara intresserade att vara med och buda. FMV gick ut med den offentliga upphandlingen kring inköp av totalt 1.200 klockor till de svenska piloterna, och då blev den här personen intresserad. Som vanligt vid offentliga upphandlingar finns det en kravspec på vad produkten ska klara av eller ha för egenskaper. Man insåg ganska snabbt att kravet på precision på urverket (det var ett krav att urverket inte